علائمی که خبر از سرطان پانکراس می دهد

107

1400/2/22

14:39


سرطان پانکراس یکی از سرطان‌های رایج است که سالانه ۳۳۱ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

علائمی که خبر از سرطان پانکراس می دهد

به گزارش بهداشت نیوز، لوزالمعده یا پانکراس یک اندام مهم در بدن است که وظیفه ترشح هورمون‌های درون ریز و برون ریز متعددی را برعهده دارد و باعث تنظیم کارکرد مناسب بدن می‌شود. با این حال، گاهی این اندام دچار سرطان می‌شود. برآورد می‌شود سالانه ۳۳۱ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

سرطان پانکراس به بیماری خاموش مشهور است، زیرا علائم آن به ندرت در مراحل اولیه مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی با پیشرفت بیماری و بروز علائم آشکار آن، علائم اغلب گنگ هستند و به راحتی از سوی فرد نادیده گرفته می‌شود.

در این مطلب به علائم ابتلا به سرطان پانکراس می‌پردازیم:

۱- درد کمر یا معده

درد در شکم و یا وسط کمر می‌تواند نشان دهنده تومور باشد. براساس آنکه کدام قسمت از پانکراس درگیر سرطان شده باشد، تومور می‌تواند به اعصاب و اندام‌های نزدیک خود فشار آورد و یا در روند هضم غذا اختلال ایجاد کند.

۲- نفخ شکم

یکی از رایج‌ترین علائم سرطان پانکراس، نفخ شکم است. همچنین این سرطان می‌تواند باعث آسیت شود. آسیت به تجمع مایع در حفره صفاقی شکم اطلاق می‌شود. این آب آوردگی باعث تورم و کشیدگی شکم می‌شود که به راحتی با چشم قابل تشخیص است.

۳- مشکلات مرتبط گوارشی

از دست دادن اشتها، سوء هاضمه و حالت تهوعT رایج‌ترین علائمی است که در افراد مبتلا به سرطان پانکراس دیده می‌شود. این علائمی زمانی بروز می‌کند که سرطان بر توانایی بدن در هضم و جذب مواد غذایی تاثیر می‌گذارد. همچنین زمانی که تومور باعث توقف و یا کند شدن روند هضم غذا شود نیز علائم ذکر شده مشاهده می‌شود.

۴- کاهش وزن بی دلیل

کاهش وزن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما یکی از نشانه‌های سرطان پانکراس کاهش وزن بی دلیل است به طوری که فرد بدون افزایش فعالیت و یا کاهش مواد غذایی مصرفی خود شاهد روند نزولی وزن خود است. در واقع کاهش وزن ناشی از سرطان پانکراس به دلیل هضم نامناسب مواد غذایی و اختلال در جذب صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، سرطان پانکراس روند استفاده بدن از کالری و پروتئین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع باعث آن می‌شود که بدن کالری بیش از اندازه معمول بسوزاند و در روند شکستن پروتئین، اقدام به کاهش حجم عضلات کند. همچنین این سرطان باعث کاهش اشتهای فرد می‌شود.

از دیگر علائم ابتلا به سرطان پانکراس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- زرد شدن چشم و پوست

۲- تغییر در حجم مدفوع

۳- ابتلا به دیابت یا تغییر در روند کنترل بیماری دیابت (زیرا پانکراس مسئول ترشح انسولین است)

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو