آیا قاسم‌ آهنین‌جان در سال‌های آخر عمرش حمایت شد؟

منبع: ایران آرت

85

1400/2/22

16:41


آقای شاعر غریبانه درگذشت. او در سال‌های آخر با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد و از طرفی درگیر مشکلات مالی بود. پس از درگذشت وی، بحث‌هایی درباره بی‌توجهی مسئولان به مشکلات معیشتی و درمانی او در گرفت. اما آیا شاعر اهوازی هرگز حمایت نشد؟

ایران آرت: سه‌شنبه هفته پیش بود که قاسم آهنین‌جان، شاعر اهوازی که به سرطان مبتلا بود، در 62سالگی درگذشت. پس از درگذشت وی، بحث‌هایی درباره بی‌توجهی مسئولان به مشکلات معیشتی و درمانی این شاعر در گرفت. انتشار ویدئویی که مرحوم آهنین‌جان را در لباس بیمارستان و در خیابان نشان می‌داد، به این شایعه دامن زد که چون آهنین‌جان از پس مخارج بیمارستان برنیامده، از بیمارستان بیرون انداخته شده است. البته این شایعه بعدا تکذیب و مشخص شد که مرحوم آهنین‌جان خودش درخواست کرده بود که او را به خانه‌اش ببرند اما به‌دلیل اینکه در اواخر عمر دچار اختلال حواس بوده، نشانی منزل سابقش را می‌دهد و کارکنان اورژانس پس از اطلاع از سرگردانی وی، او را به بیمارستان بازمی‌گردانند.

با این حال، این پرسش همچنان به قوت خود باقی است که آیا آهنین‌جان از خدمات حمایتی و درمانی‌ای که «صندوق اعتباری هنر» به اعضای این صندوق ارائه می‌دهد بهره‌مند شده بود یا خیر. برای اطلاع از چند و چون این موضوع با لیلا فرخ‌پی، مسئول روابط‌عمومی صندوق اعتباری هنر، تماس می‌گیریم. فرخ‌پی با اشاره به اینکه آهنین‌جان از این صندوق کمک‌مستمری دریافت می‌کرده می‌گوید: «مرحوم آهنین‌جان از سال ۹۱، ماهانه از صندوق اعتباری هنر کمک‌مستمری دریافت می‌کرد. کمک‌مستمری به تمامی هنرمندانی تعلق می‌گیرد که به دلایل کهولت سن، بیکاری و ازکارافتادگی قادر به تامین معاش نباشند و از محل دیگری حقوق دریافت نکنند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مدیران صندوق اعتباری هنر در سفر به استان خوزستان در اسفند ۹۶ با این هنرمند دیدار کردند. در آن تاریخ مادر ایشان در بستر بیماری بود و صندوق مبلغ ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به ایشان پرداخت کرد. مرحوم آهنین‌جان حتی درخصوص این سفر طی مصاحبه‌ای که با روابط‌عمومی صندوق در مهرماه ۹۷ داشت، از این ملاقات بسیار ابراز رضایت کرد و گفت واقعاً این دیدار دوستانه بود و این مهربانی و دوستی صمیمانه خیلی من را زنده کرد. ایشان حتی از آقای سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق، هم بابت پیام تسلیت برای فوت مادرشان تشکر کردند.» 

به‌گفته فرخ‌پی، آهنین‌جان طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ از خدمات بیمه تکمیلی صندوق به رایگان برخوردار بوده و حتی پس از اطلاع صندوق از آبگرفتکی منزل این شاعر، مبلغ ۱۲ میلیون تومان در آذر ۹۸ کمک بلاعوض به ایشان پرداخت شده بود. همچنین، در سال گذشته، مبلغ ۳ میلیون تومان کمک‌هزینه معیشتی به‌حساب وی واریز شده است.

فرخ‌پی درباره انتشار ویدئوی آهنین‌جان با لباس بیمارستان در خیابان هم می‌گوید: «زنده‌یاد آهنین جان بارها طی تماس با مسئولان صندوق از انتشار این ویدئو در فضای مجازی ابراز تأسف کرد و حتی از بازپخش آن در صفحه یکی از هنرمندان مطرح کشور بسیار آشفته بود.»

مسئول روابط‌عمومی صندوق در خاتمه می‌گوید: «پس از دیدار با این هنرمند در سفر حمایتی خوزستان رابطه صمیمانه‌ای میان زنده‌یاد آهنین‌جان و مسئولان صندوق برقرار شد. پس از این سفر بارها، زنده‌یاد آهنین‌جان در صندوق اعتباری هنر حضور پیدا کرد و هر زمان برای حضور در مراسمی به تهران دعوت می‌شد، افتخار دیدار و میزبانی ایشان را داشتیم.»

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو