آیا درمانی برای پارکینسون وجود دارد

منبع: سیمرغ

118

1400/2/24

10:51


آیا درمانی برای پارکینسون وجود دارد

 بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرفته عصبی می باشد که روش درمانی خاصی فعلا ندارد و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است

 پارکینسون درمان دارد؟

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرفته عصبی است که بر توانایی حرکت افراد تأثیر گذاشته و در کیفیت آن اختلال ایجاد کرده و منجر به بروز نشانه‌هایی مانند لرزش، حرکات آهسته و سفتی عضلات می‌ شود.

 اگر چه پارکینسون بیشتر در مردان و افراد بیش از پنجاه سال در سنین پیری اثر می‌ گذارد اما ممکن است در جوانان نیز دیده ‌شود. منطقه خاصی در بروز این بیماری نقش نداشته و شیوع آن در تمام نقاط دنیا یکسان است و آب ‌و هوا و اقلیم تأثیری در بروز آن ندارد. 

علت ابتلا به پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون براثر از بین رفتن سلول ‌های ترشح ‌کننده دوپامین که یک انتقال‌ دهنده عصبی است، رخ می ‌دهد. بدون دوپامین، سلول ‌های عصبی نمی ‌توانند به‌ خوبی پیغام ‌ها را دریافت کرده و انتقال دهند که در اثر آن فعالیت ‌های حرکتی فرد تحت تأثیر قرار می ‌گیرد. این اختلال به‌ مرور زمان گسترش پیدا کرده و بدتر می ‌شود و همه فعالیت ‌های فرد حتی کوچک ‌ترین آن ها را مختل می‌سازد. داشتن سابقه خانوادگی از این بیماری و عوامل ژنتیکی نیز می‌ تواند در بروز این بیماری مؤثر باشد. 

محققان اتریشی دانشگاه علوم پزشکی وین به‌ تازگی دریافته ‌اند که روند گسترش بیماری پارکینسون در بدن درون مغز بیمار مشابه با گسترش عفونت عمل خواهد کرد. این مطالعات نشان داد که سلول ‌های عصبی بدن انسان چگونه توسط فرم تغییریافته نوعی پروتئین جذب می ‌شوند و از آن مهم‌ تر این‌که این بیماری چگونه از یک سلول به سلول دیگر انتقال پیدا می ‌کند.

علائم پارکینسون

پارکینسون با نشانه‌ هایی چون ارتعاش و لرزش دست ‌و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست‌ و پا و بدن و نداشتن تعادل تشخیص داده می ‌شود.  در ابتدا این علائم در یک ‌طرف بدن و خیلی کم است و با پیشرفت بیماری نشانه‌ ها تمام بدن را در بر می ‌گیرد. شصت درصد بیماران تجربه افتادن و از دست دادن تعادل را در طول بیماری داشته و دوسوم این افراد به‌ طور مکرر با این مشکل رو به ‌رو هستند. به همین دلیل برخی از افراد مبتلابه بیماری پارکینسون تمایل دارند تا سرعت حرکات خود را کاهش داده و شدت جنبش‌ اعضای بدن خود را کم کنند. 

این عدم تعادل و سقوط روی زمین می ‌تواند عواقبی همچون درد، محدودیت در فعالیت‌ های جسمی و ترس روانی از افتادن دوباره را در بیماران ایجاد کند که تأثیراتی منفی و مخرب بر سلامت جسمی و روانی این افراد خواهد گذاشت.

محققان در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی دستگاهی بانام ریمپارک (rempark) را طراحی کرده اند که از یک حس ‌گر کوچک، یک گوشی تلفن هوشمند و یک هدفون تشکیل ‌شده و به بیماران پارکینسون کمک می‌کند تا در حالی ‌که با پزشک خود در ارتباط هستند، استقلال بیشتری داشته و بهتر راه روند. 
 

پارکینسون درمان دارد؟

در حال حاضر هیچ روش درمانی خاصی برای توقف، جلوگیری یا معکوس کردن پیشرفت این بیماری در شرایط حاد و مراحل پیشرفته بیماری وجود ندارد. البته اگر بیماری پارکینسون در مراحل اولیه تشخیص داده شود، گزینه ‌های درمانی برای مواجه‌شدن با آن وجود دارد. آغاز درمان در این بیماری بسیار مهم است زیرا معمولاً زمانی که رعشه در اندام بیمار آغاز شود، برای درمان پارکینسون دیر است. در کنار درمان دارویی استفاده از فیزیوتراپی می ‌تواند در بهبود وضعیت ماهیچه‌ها و فعالیت‌های بدنی مؤثر باشد. 

پژوهشگران تایوانی موفق به ارائه روشی خاص از تصویربرداری از مغز  به کمک پرتونگاری از طریق تشدید مغناطیسی شده‌اند که به پزشکان امکان تشخیص اولیه و زودهنگام بیماری ‌های مغزی ازجمله پارکینسون را می ‌دهد. گروهی از پژوهشگران ایتالیایی نیز موفق به طراحی و ساخت دستبندی شدند که قادر است تا کوچک ‌ترین اختلال را زمانی که شناسایی آن دشوار بوده، در توانایی حرکتی افرادی که در مراحل نخستین ابتلا به بیماری پارکینسون هستند، تشخیص دهد. علاوه بر آن برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی، یک جراح مغز و اعصاب کانادایی با عمل پیوند سلول‌های دوپامین جنین به مغز  یک بیمار پارکینسون توانست او را درمان کند.

در پزوهش دیگری، محققان آمریکایی دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون موفق به کشف نقص سلولی ناشناخته‌ ای در بیماران مبتلابه بیماری پارکینسون شده و توانستند پیشامد های آسیب ‌شناسی آن‌ که ممکن است سبب مرگ زود هنگام سلول ‌های عصبی خاصی در مغز شود را شناسایی کنند.

پژوهشگران دانشگاه جورج تاون آمریکا هم در بررسی های خود موفق به شناسایی عملکرد مثبت نوعی داروی مورد استفاده در سرطان خون شدند که در بهبود عملکرد حرکتی بیماران مبتلابه پارکینسون و برخی از دیگر بیماری‌های اعصاب و روان  موثر است.

محققان بنیاد تحقیقات پارکینسون مایکل جی. فاکس معتقد هستند که شرایط میکرو گرانشی در فضا باعث شود که کریستال‌های پروتئین LRRK2 رشد بهتری داشته باشند و امکان کنترل بهتر آن وجود دارد. دانشمندان امیدوارند  با کنترل این پروتئین بتوانند از پیشرفت بیماری پارکینسون جلوگیری کنند.

در خاتمه نیز گفتنی است محققان مکزیکی اخیرا موفق به ابداع نوعی روش درمانی جدید برای بیماران  مبتلابه  پارکینسون شدند که در آن دی ‌اکسید تیتانیوم میکرو پلنت ها با ایجاد ماده دوپامین باعث می‌شود تا عملکرد حرکتی‌ بهبود فراوانی پیدا کند. به نظر می ‌رسد روش فوق، این بیماری را تا ۸۵ درصد بهبود ‌بخشد.

پیشگیری بهتر از درمان است

 پژوهش ‌های جدید متخصصان مغز و اعصاب نشان می ‌دهد که تنها انجام یک ساعت تمرین جسمی و ذهنی برای سه بار در طول هفته، بیماران مبتلا به عارضه پارکینسون را قادر به حفظ تعادل بیشتری کرده و در مراحل نخست این بیماری مانع از افتادن افراد به زمین می ‌شود. پژوهشگران دانشگاه مؤسسه فناوری سلطنتی ملبورن موفق به طراحی وسیله ‌ای شده‌اند که می‌تواند با دقت ۹۳ درصدی بیماری پارکینسون را پیش از شروع علائم آن تشخیص دهد. در این روش نقاشی و دستخط بیماران توسط یک نرم‌افزار تجزیه ‌و تحلیل می ‌شود.

نتایج یک مطالعه ۲۵ ساله در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که مصرف لبنیات کم‌ چرب با افزایش احتمال بیماری پارکینسون در ارتباط بوده و هر چه میزان مصرف این لبنیات بیشتر باشد، احتمال ابتلای فرد به پارکینسون نیز بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر مصرف ماست‌ های یخ زده و منجمد نیز در افزایش ریسک ابتلا به پارکینسون دخالت دارد.

باورهای اشتباه

بیماری پارکینسون قابل ‌درمان نیست

اگر چه آسیب ‌های مغزی سخت، هرگز کاملاً بهبود پیدا نمی ‌کنند اما عملکردهایی توسط بخش آسیب‌ دیده می ‌تواند بهبود پیدا کرده و ارتباط از ‌دست ‌رفته‌ بین سلول‌ های عصبی برقرار شود.سلول‌ های عصبی آسیب‌ دیده دیگر نمی ‌توانند رشد کنند اما ارتباطات آسیب‌ دیده‌ بین نورون‌ ها قابل برقراری است. بنابراین این بیماری نیز قابل‌ درمان خواهد بود. 

بیماری پارکینسون ناشی از ورزش‌های رزمی است

این باور غلط به دلیل مبتلا شدن محمدعلی کلی به پارکینسون به وجود آمده و در حقیقت هنوز ارتباط بین پارکینسون و ورزش‌ هایی مانند بوکس کشف نشده است.

بیشتر بدانید : تشخیص بیماری پارکینسون 10 سال قبل از ابتلا با یک آزمایش ساده !!

بیشتر بدانید : نشانه های ابتلا به پارکینسون، 6 نشانه اولیه

بیشتر بدانید : افرادی که در معرض خطر ابتلا به پارکینسون هستند

بیشتر بدانید : پارکینسون چیست؟(علل، درمان)

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو