پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» با انتشار این گزارش واشنگتن پست نوشت که بر اساس تحقیقات کارشناسان بین‌المللی سازمان ملل، گروه تروریستی داعش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک روی زندانیان عراقی آزمایش کرده است تا از میزان کارایی آنها در حملات تروریستی اطلاع یابد.

گزارش‌ها درباره استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شده بود و مقام های اطلاعاتی آمریکا و عراق نسبت به تلاش داعش برای توسعه این نوع تسلیحات ابراز نگرانی کرده بودند.

مسئولان یاد شده در آن زمان تاکید کرده بودند که داعش در تلاش است تا با کمک دانشمندان عراقی و سوری و دیگر کشورهای منطقه، مرکز پژوهشی و آزمایشگاهی برای تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی ایجاد کند.

به گزارش مرکز پژوهشی «آی اچ اس» در لندن، داعش در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی با استفاده از مواد شیمیایی از جمله گاز خردل، کلر و گوگرد دستکم ۵۲ حمله در عراق و سوریه انجام داده است.

بر اساس گزارش تحقیقات جدید، داعش پس از تسلط بر شهر موصل در سال ۲۰۱۴ میلادی و استفاده از دانشگاه این شهر به عنوان مرکزی برای پژوهش‌ها و آزمایش انواع جدید تسلیحات، آزمایش‌های شیمیایی و بیولوژیکی روی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان عراقی انجام داده که منجر به مرگ آنها شده است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، زندانیان عراقی تحت آزمایش تالیوم به عنوان یکی از مواد بسیار سمی و شیمیایی قرار گرفتند که معمولا روی موش‌ها استفاده می‌شود، همچنین داعش ماده نیکوتین که استفاده بیش از حد از آن کشنده است را روی زندانیان عراقی آزمایش کرده است.

بر اساس گزارش‌های مذکور، داعش تلاش کرده تا گاز کلر و خردل را برای استفاده در نبردهای خود تولید کند؛ گازی که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت و منجر به مرگ و آسیب‌های فراوان هزاران سرباز شد.

برپایه دلایل به دست آمده از رایانه ها و گوشی های همراه عناصر داعشی به هلاکت رسیده یا بازداشت شده، این گروه تروریستی تسلیحات شیمیایی خود را علیه غیرنظامیان نیز آزمایش کرده است.

داعش پس از تسلط بر مناطق گسترده‌ای از عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی، مقادیر زیادی از کلر را در ایستگاه‌های تصفیه آب به دست آورد و در حملات با گازهای سمی از آن علیه نیروهای نظامی و غیرنظامیان استفاده کرد.

موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق، دهم ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی به اشغال گروه تروریستی داعش در آمد.

نیروهای عراقی توانستند در هفدهم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی عملیات خود را برای آزادسازی موصل آغاز کنند، این شهر سرانجام در دهم ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی از دست این گروه آزاد شد.

داعش در دوران اوج فعالیت های تروریستی خود یک سوم از خاک عراق را در شمال، شرق و غرب این کشور اشغال کرد.