بعد از عمل بینی چه عواقبی در انتظارمان است؟

منبع: زیبامون

147

1400/2/25

11:42


عمل رینوپلاستی می‌تواند نتایج چشمگیر و خیره‌کننده‌ای را در بر داشته باشد؛ اما این عمل مانند هر عمل جراحی دیگری عوارض خاص خود را دارد. بنابراین، در هنگام تصمیم به عمل جراحی بینی باید این موارد را در نظر داشت.

بعد از عمل بینی چه عواقبی در انتظارمان است؟

عمل جراحی بینی را می‌توان یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی در جهان دانست. عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی، به عمل تغییر شکل بینی گفته می‌شود که با اهداف متفاوتی انجام می‌شود. این عمل می‌تواند برای تغییر وضعیت ظاهری بینی، بهبود مشکلات تنفسی یا هر دوی آن‌ها باشد. بخش بالایی بینی از استخوان و بخش پایینی آن از غضروف ساخته شده است. عمل جراحی بینی می‌تواند باعث اصلاح استخوان، غضروف و پوست بینی شود.

عمل رینوپلاستی می‌تواند نتایج چشمگیر و خیره‌کننده‌ای را در بر داشته باشد؛ اما این عمل مانند هر عمل جراحی دیگری عوارض خاص خود را دارد. بنابراین، در هنگام تصمیم به عمل جراحی بینی باید این موارد را در نظر داشت. چرا که عدم توجه به این‌ها می‌تواند شما را با عواقب خطرناک و گاهاً مرگباری روبرو کند. پیش از هر چیز، ملاقات با پزشک متخصص و دریافت مشاوره، بهترین راه برای آگاهی از عواقب و عوارض عمل بینی است. با این حال تصمیم داریم برخی از مهم‌ترین عواقب عمل بینی را با هم مرور کنیم.

 

عواقب و خطرات عمل جراحی بینی را بشناسیم!

عمل جراحی بینی صرفاً به معنای کوچک و زیبا شدن بینی نیست. بلکه مفهوم کامل‌تر آن، ایجاد تناسب در فرم ظاهری بینی با دیگر اجزای صورت است. عمل جراحی بینی در فرم‌های مختلف بینی به شکل‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. این عمل در صورتی که توسط پزشک متخصص مجرب صورت گیرد می‌تواند بدون هیچ عارضه‌ای باشد. اما با این حال شناخت عواقب آن خالی از لطف نیست.

برخی از عوارض این عمل، عمومی بوده و در همۀ بیماران دیده خواهد شد. البته این عوارض به عنوان نقاهت بعد از عمل بینی شناخته می‌شوند که برطرف خواهند شد. اگر بخواهیم عواقب عمل جراحی بینی را عنوان کنیم، موارد زیر بیش از همه شناخته شده خواهند بود.

 

  • عفونت بعد از عمل بینی
  • واکنش به داروهای بی‌هوشی
  • ورم بعد از عمل بینی
  • بی حسی و کرختی بینی
  • خونریزی
  • ماندن جای بخیه بعد از عمل بینی
  • بروز تورم در صورت و بینی
  • افتادگی نوک بینی
  • آسیب دیدن عصب‌ها
  • کاهش حس بویایی
  • و موارد دیگر!

 

در ادامه به بررسی دقیق‌تر عوارض احتمالی عمل جراحی بینی می‌پردازیم. علاوه بر معرفی عوارض عمل رینوپلاستی، مراقبت‌هایی که باید در دوران نقاهت بعد از عمل بینی انجام شوند را نیز خواهیم گفت. برای مطالعه بیشتر /نقاهت-یعد-از-عمل-بینی /drnajafbeygi.com را پیشنهاد میکنیم.

 

جای بخیه بعد از عمل بینی

عمل جراحی بینی یکی از عمل‌های زیبایی پیچیده و سخت است. بنابراین انتظار اینکه مقداری جای زخم روی بینی باقی بماند، انتظاری دور از ذهن نیست. بیش از هر چیز دیگر، مهارت و تخصص پزشک است که می‌تواند جای بخیه را به کمترین حد برساند. معمولاً بیماران با شکافی کوچک روی تیغۀ بینی خود مشکلی ندارند. اگر پزشک جراح از تخصص و تبحر کافی برخوردار باشد می‌تواند عمل را به شکلی انجام دهد که جای اسکار را به حداقل برساند.

معمولاً جای بخیه‌ها نیز به مرور زمان کم و به تدریج محو خواهد شد. عوامل زیادی در ایجاد جای بخیه بعد از عمل بینی نقش دارند. حساسیت‌های پوستی، نور آفتاب، عفونت، دخانیات و بالا بودن سن بیمار از عللی هستند که منجر به ایجاد جای بخیه و زخم روی بینی می‌شوند. انتخاب پزشک جراح متخصص و با تجربه و تبعیت از راهنمایی‌ها و توصیه‌های او، عواملی هستند که به کاهش جای بخیه بعد از عمل جراحی بینی کمک می‌کنند.

 

بروز عفونت بعد از عمل بینی

عفونتی که بعد از عمل جراحی بینی ایجاد می‌شود ناشی از عدم مراقبت‌های لازم بعد از عمل است. بروز عفونت بعد از عمل بینی می‌تواند نتایج عمل را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در صورتی که این عفونت کنترل نشود می‌تواند عاملی برای بروز مشکلاتی جدی‌تر باشد. عفونت به عنوان جدی‌ترین عارضه بعد از عمل بینی شناخته شده است. هرچند که بیشتر عفونت‌ها می‌توانند با مصرف آنتی بیوتیک و مراقبت‌های لازم بعد از عمل بهبود یابند. ورود آلودگی به محل جراحی و عدم توجه به بهداشت فردی، احتمال بروز عفونت در بینی را افزایش می‌دهند.

درد غیرطبیعی، خون‌ریزی بیش از حد، تب و لرز، بوی بد بینی و افزایش میزان کبودی، از علائمی هستند که نشان از بروز عفونت در بینی می‌دهند. تمیز کردن بینی، استفاده از پمادهای ضد عفونی کننده و مصرف آنتی بیوتیک در جلوگیری از بروز عفونت بینی مؤثر خواهند بود.

 

قبل و بعد از عمل بینی

 

ورم بعد از عمل بینی

ورم بینی دقیقاً بعد از پایان عمل ایجاد می‌شود. آسیب‌های وارده به بافت‌های بینی عامل اولیۀ بروز تورم هستند. تورم ثانویۀ بینی نیز ناشی از تجمع مایعات بوده و ممکن است تا چندین ماه ادامه داشته باشد. بخش زیادی از تورمی که پس از دورۀ بهبودی اولیه ایجاد می‌شود ناشی از تجمع مایعات و تورم در پوست بینی است. ورم بعد از عمل بینی به تدریج از بین می‌رود. اما طبیعی است که در روزهای نخست پس از عمل جراحی بینی، ورم در بیشترین حالت خود باشد.

فرم و ظاهر بینی بعد از عمل، بسیار بدتر از حالت پیشین آن خواهد بود. اما جای نگرانی نیست. چرا که تورم، روندی عادی از فرآیند درمان است. در طول این زمان، ناحیۀ جراحی شده نسبت لمس حساس بوده و تورم و قرمزی خواهد داشت.

بالا نگه داشتن سر هنگام خواب، کمپرس سرد، عدم استحمام با آب داغ، استفاده از داروهای ضد التهاب و محدود کردن فعالیت می‌تواند به کاهش تورم بینی کمک زیادی کند. همچنین که تورم بینی بعد از عمل مدتی طول می‌کشد تا بهبود یابد. بنابراین لازم است که در طول این مدت صبور باشید.

 

افتادگی نوک بینی بعد از عمل

افتادگی نوک بینی بعد از عمل جراحی به دو دلیل عمده اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی، عدم تخصص و تکنیک نامناسب پزشک جراح است. دلیل عمدۀ بعدی نیز مراقبت نکردن و عدم توجه به توصیه‌های پزشک در دوران نقاهت بعد از عمل بینی است. افتادگی نوک بینی مشکلی است که در جراحی‌های غیر اصولی دیده می‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که جراح بدون توجه به جنس بینی و نتیجه‌ای که قرار است حاصل شود، اقدام به عمل می‌کند. در صورتی که پزشک تنها به کاهش حجم غضروف بپردازد، استحکام نوک بینی کم شده و با گذر زمان سبب بروز افتادگی خواهد شد.

رفع این مشکل عموماً با تکنیک‌های تقویت نوک بینی صورت می‌گیرد. به این شکل که غضروف‌های محکم به نوک بینی پیوند زده شده و مانع از افتادگی آن می‌شوند. برای رفع افتادگی بینی لازم است که عمل جراحی دیگری توسط پزشک صورت گیرد.

به این شکل که بخشی دیگر از غضروف‌های بدن وی برداشته شده و به نوک بینی پیوند زده می‌شود. این عمل نیز پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و ممکن است باعث پس زدن غضروف توسط بدن شود. بنابراین لازم است حتماً برای عمل جراحی بینی، نسبت به یافتن پزشک مجرب وسواس به خرج دهید.

 

عمل بینی

 

واکنش به داروی بیهوشی

بیشتر عوارضی که ناشی از داروی بیهوشی هستند، بلافاصله بعد از عمل خود را نشان می‌دهند. این عواقب معمولاً بلند مدت نبوده و نهایتاً تا چند روز بعد از عمل باقی خواهند ماند. بیماری که تازه به هوش آمده است، حالات مختلف عجیبی را تجربه خواهد کرد.

حالت تهوع، خشکی دهان، گرفتگی صدا و گلو درد، احساس لرزش، سرگیجه، درد عضلانی، خارش بدن و مشکلات مثانه از رایج‌ترین عوارضی هستند که ناشی از تزریق داروی بیهوشی‌اند.

گاهی اوقات عوارض داروی بیهوشی می‌تواند بلند مدت باشد. اختلال عملکرد شناختی، بروز بیماری‌های قلبی و ریوی، آلزایمر و حتی سکتۀ مغزی، از عواقب خطرناک مصرف داروی بیهوشی هستند. به همین دلیل، گرفتن مشاورۀ دقیق و ارائۀ اطلاعات به پزشک پیش از جراحی امری حیاتی است. چرا که عدم توجه به بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند خطرات مهلکی و گاهاً مرگ را در پی داشته باشد.

 

بی حسی بعد از عمل بینی

در حین عمل جراحی بینی، استخوان، غضروف و بافت بینی تحت تأثیر دستکاری‌ها و تغییر شکل‌های زیادی قرار می‌گیرند. در حین این عمل، عصب‌های بینی در ناحیۀ نوک آن و همچنین لب بالایی، دچار آسیب دیدگی شده و باعث ایجاد بی‌حسی در این نواحی می‌شود. بی‌حسی نوک بینی یکی از دغدغه‌های افرادی است که اقدام به این عمل می‌کنند.

بی‌حسی بینی و لب بعد از عمل جراحی موقتی بوده و پس از گذشت چند هفته برطرف خواهد شد. اما در بعضی موارد ممکن است روند ترمیم بافت عصبی در این ناحیه به چندین ماه نیز برسد. اما باز هم جای نگرانی نیست. چرا که این روند به خودی خود طی خواهد شد. بهرحال لازم است بدانیم که روند درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تنها با گذر زمان و انجام مراقبت‌های لازم می‌تواند بهبود یابد.

 

کاهش حس بویایی بعد از عمل

از رایج‌ترین مشکلاتی که بعد از عمل جراحی بینی رخ می‌دهند، از بین رفتن حس بویایی است. این مشکل در مواردی تشخیص داده می‌شود که فرد حس بویایی خود را به کلی از دست می‌دهد. در این مواقع، بیمار ممکن است طعم خوراکی‌ها را نیز به درستی متوجه نشود. برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی در سیستم بویایی، لازم است که بررسی‌های دقیقی پیش از اقدام به عمل انجام شود.

در صورتی که بیماری‌های زمینه‌ای اعم از پولیپ یا تورم بینی در بیمار وجود داشته باشد لازم است که پیش از عمل برطرف شوند. اما در صورتی که مشکلات بویایی ناشی از آسیب دیدگی بافت‌های عصبی باشد، روند درمان سخت‌تر شده و احتمال بهبودی کاهش خواهد یافت.

دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر آرش نجف‌بیگی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خود را در بیمارستان حضرت فاطمه دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند. از دیگر نکات مهم در مورد ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • عضو هیات علمی دانشگاه
  • عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی
  • عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
  • فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
  • طبق دیدگاه انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، مراجع قانونی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان پلاستیک کشور
  • دارای گواهینامه‌های ISO 9001:2015 و ISO10002:2018 از DEF که نشانه کیفیت بالا و رعایت استانداردهای جهانی در کلینیک‌های تخصصی زیبایی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو