محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم و داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع آیت‌الله رئیسی از شرکت در انتخابات کناره‌گیری کرد. 

متن بیانیه ناظمی اردکانی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی
ملت بزرگ و شریف ایران

خداوند بزرگ را شاکر هستم که حیات ما را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد. ‌انقلابی که با محوریت ولایت فقیه و رهبری های الهی امامین انقلاب معادلات استکباری عالم را بر هم زد و باعث شکوفایی و گسترش بی سابقه اسلام در جهان‌ شد. یکی از دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی است که با الغای نظام ستم شاهی باعث مشارکت مردم در عرصه سیاسی و تصمیم گیری در سطوح مختلف اداره کشور گردید.

در همین راستا لازم است به محضرتان عرض کنم که مسیر پر پیچ و خم انتخابات سرنوشت ساز پیش رو، برای" جامعه اسلامی مدیران" از اواخر سال ۹۸ آغاز شد. زمانی که به واسطه سوء مدیریت و تفکر غیرانقلابی حاکم، فشار اقتصادی بی سابقه ای بر کشور تحمیل شد و نارضایتی و بی اعتمادی در بین آحاد جامعه شکل گرفت. در این برهه زمانی، به همت متخصصان و کارشناسان متعهد و مجرب، سنگ بنای مبارکی گذاشته شد و با تلاشی گسترده، تدوین برنامه برای حل مشکلات کشور سرلوحه کار قرار گرفت. 

زحمات کارشناسان فرهیخته و مدیران برجسته پس از جلسات مستمر و متعدد، به تدوین اولین برنامه پیشنهادی، برای دولت سیزدهم به نام "دولت مردمی و تحول گرا" منتج گردید.

در دهه فجر و در آیین رونمایی از این برنامه به صراحت بیان کردم که دولت سیزدهم چاره ای ندارد جز اینکه یار ملت باشد تا بتواند با اصلاح ساختارهای ناکارآمد در کشور، تحول همه جانبه ای را رقم بزند. خوشبختانه این گفتمان با تاکید مقام معظم رهبری مسموع واقع شد و امروز شاهد هستیم، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در تلاشند هر کدام  برنامه ای برای حل مشکلات اصلی کشور ارائه کنند. در ادامه این مسیر، با صدور بیانیه ای در تاریخ ۱۲فروردین، مصادف با روز جمهوری اسلامی، کاندیداتوری اینجانب اعلام شد، چرا که در بین نامزدهایی که حضور خود را تا آن زمان اعلام کرده بودند فردی را  که مدیریت راهبردی جامع الشمول و توانایی حل مشکلات کشور را داشته باشد، نیافتم. لذا با اتکال به خداوند متعال، تجربیات مدیریتی و برنامه تدوین شده، در میدان رقابت های انتخابات حاضر شدم.

در طول فعالیت های انتخاباتی برای ترویج برنامه "دولت مردمی و تحول گرا"، تلاش گردید راه حل های کارشناسی شده و عملیاتی، برای حل معضلات کشور، مطرح گردد. الحمدلله این گفتمان برنامه محور، امید را در جامعه گسترش داد و تاثیرات ارزشمندی به همراه داشت.

در سخنرانی ها، مصاحبه ها و برنامه های انتخاباتی، در پاسخ به سوالات متعدد مردم در رابطه با اینکه در صورت آمدن جناب آقای رئیسی چه تصمیمی خواهم گرفت، به صراحت اعلام می داشتم که قصد رقابت با ایشان را ندارم و از حضور ایشان حمایت خواهم کرد. لذا اکنون، با توجه به حضور این شخصیت شایسته، انقلابی، کارامد و پاک سرشت معتقد هستم که پرچم مبارزه با فساد، تحقق عدالت، بهبود وضعیت اقتصاد ملی، اصلاح امور و تاسیس دولت مردمی و تحول گرا ممکن و مقدور است.

همچنین ایشان را برای اداره کشور اصلح می دانم، بنابراین لزومی نمی بینم فرآیند انتخاباتی را ادامه دهم، به این جهت در حمایت از حضور ایشان ثبت نام نخواهم کرد و برنامه ها و فعالیت های صورت گرفته را با طیب خاطر در اختیار ایشان خواهم گذاشت تا به یاری خداوند، با پیروزی ایشان، مردم طعم دولتی کارآمد، انقلابی وخدمتگزار را بچشند. از همه همفکران و ستادهای اجرایی تقاضا دارم تا تلاش های بی وقفه خود را در راستای اهداف ستاد انتخاباتی حضرت آیت الله رئیسی قرار دهند.

در پایان از همه اعزه و سرورانم که تا این لحظه با ابراز لطف، محبت و همکاری، اینجانب را حمایت و یاری کردند، تشکر و قدردانی می کنم.

دکتر محمد ناظمی اردکانی

انصراف ناظمی اردکانی به نفع آیت‌الله رئیسی در انتخابات