انتقاد سندرز از حمایت بدون شرط آمریکا از اسرائیل

منبع: برترین ها

88

1400/2/25

21:18


"برنی سندرز" سناتور مستقل اما متمایل به حزب دموکرات آمریکا خواهان پایان یافتن حمایت بی چون و چرا ایالات متحده آمریکا از سیاست های اشغالگرایانه و نژادپرستانه دولت اسراییل و اتخاذ یک رویکرد بیطرفانه و منصفانه در قضیه بحران فلسطین شد.

عصر ایران: "برنی سندرز" سناتور مستقل اما متمایل به حزب دموکرات آمریکا خواهان پایان یافتن حمایت بی چون و چرا ایالات متحده آمریکا از سیاست های اشغالگرایانه و نژادپرستانه دولت اسراییل و اتخاذ یک رویکرد بیطرفانه و منصفانه در قضیه بحران فلسطین شد.

این سناتور آمریکایی با نگارش مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز با انتقاد از سیاست های نژادپرستانه رژیم اسراییل نوشت؛ وقت آن فرا رسیده که دولت ایالات متحده اقدامات و سیاست‌های دولت نتانیاهو را که زمینه بحران کنونی را فراهم کرده است، به چالش بکشد.

او در ابتدای مقاله خود با انتقاد از کلیشه " حق دفاع اسراییل" نوشت:" اینها کلماتی است که ما همیشه از هر دو دولت دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا هر زمانی که دولت اسراییل با قدرت نظامی عظیم خود به حملات موشکی غزه پاسخ می دهد، می شنویم."

انتقاد سندرز از حمایت بدون شرط آمریکا از اسرائیل

برنی سندرز در جلسه کمیته سنای آمریکا/ عکس:POOL

او افزود: بگذارید صریح بگویم. هیچ کس منکر حق دفاع اسراییل از خود و شهروندانش نیست. پس چرا این کلمات سال به سال و جنگ پس از جنگ در آمریکا تکرار می شوند؟ و چرا این سوال تقریبا هرگز در آمریکا مطرح نشده که : "حقوق ملت فلسطین چیست؟"

او افزود:" درگیری که امروز در فلسطین شاهد آن هستیم با شلیک موشک های حماس آغاز نشد. خانواده های فلسطینی در محله " شیخ جراح" اورشلیم (قدس) سالهاست که در معرض تهدید به اخراج زندگی می کنند و زیر تهدید یک سیستم قانونی هستند که برای تسهیل آوارگی اجباری آنها طراحی شده است و طی هفته های گذشته، شهرک نشینان افراطی تلاش خود را برای اخراج آنها شدت بخشیده اند."

او افزود:" و به طرز غم انگیزی، این اخراج ها تنها بخشی از سیستم گسترده تر ستم سیاسی و اقتصادی حاکم بر اسراییل است. برای سالها شاهد تعمیق اشغالگری اسراییل در کرانه باختری و قدس شرقی و محاصره مداوم غزه بوده ایم که زندگی را برای فلسطینیان غیر قابل تحمل می کند. در غزه که حدود دو میلیون نفر سکونت دارد ، 70 درصد جوانان بیکار هستند و امید چندانی به آینده ندارند."

این سناتور آمریکایی در ادامه نوشت:" ما شاهد اقدام دولت نتانیاهو برای به حاشیه راندن و اهریمنی جلوه دادن شهروندان فلسطینی اسراییل، پیگیری سیاست‌های شهرک‌ سازی برای جلوگیری از راهکار دو کشوری و تصویب قوانینی هستیم که بین شهروندان یهودی و فلسطینی اسراییل نابرابری سیستماتیک ایجاد می‌کند... نتانیاهو طی بیش از یک دهه از حاکمیت جناح راست خود در اسراییل، نوعی ناسیونالیسم نژادپرستانه را که به طور فزاینده ای تحمل ناپذیر و استبدادی است، پرورش داده است. نتانیاهو در تقلای دیوانه ‌وار خود برای ماندن در قدرت و جلوگیری از پیگرد قانونی بابت فساد، نیروهایی از جمله "ایتامار بن گویر" و حزب افراطی یهودی را با آوردن آنها به دولت قانونی کرده است."

او در ادامه به دولت بایدن توصیه کرد دست از حمایت بی چون و چرا از دولت اسراییل بردارد و نوشت:" با یک رئیس جمهوری جدید، اکنون ایالات متحده این فرصت را دارد که رویکرد جدیدی را در جهان توسعه دهد - رویکردی مبتنی بر عدالت و دموکراسی. این رویکرد جدید می تواند کمک به کشورهای فقیر برای تهیه واکسن مورد نیاز برای مقابله با کرونا ، آماده کردن جهان برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و یا مبارزه برای دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان باشد.

در خاورمیانه ، جایی که ما سالانه نزدیک به 4 میلیارد دلار به اسراییل کمک می کنیم ، دیگر نمی توانیم از دولت راست نتانیاهو و رفتارهای غیر دموکراتیک و نژادپرستانه آن دفاع کنیم. ما باید مسیر خود را تغییر دهیم و رویکردی منصفانه اتخاذ کنیم، روشی که حقوق بین الملل راجع به حمایت از غیرنظامیان را حفظ و تقویت کند و همچنین قانون موجود ایالات متحده معتقد است که ارائه کمک های نظامی ایالات متحده نباید نقض حقوق بشر را امکان پذیر کند.

این رویکرد باید ضمن به رسمیت شناختن حق امنیت و صلح برای اسراییل همین حق را برای فلسطین نیز قایل باشد. من کاملا معتقدم که ایالات متحده نقشی اساسی در کمک به اسراییلی ها و فلسطینی ها برای ساختن این آینده دارد. اما اگر ایالات متحده می خواهد صدای معتبری در زمینه حقوق بشر در صحنه جهانی باشد، باید پاسدار همیشگی استانداردهای بین المللی حقوق بشر باشد، حتی اگر این کار از نظر سیاسی دشوار باشد. ما باید بدانیم که حقوق فلسطین مهم است و فلسطینی ها مهم هستند."

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو