گال گدوت

«گل گدوت» بازیگر زاده اسرائیل «زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman) یکی از اولین بازیگران هالیوود است که به درگیری خونین میان فلسطین و اسرائیل واکنش نشان می‌دهد.

گدوت چهارشنبه این هفته در صفحه توییتر خود نوشت: «قلب من می‌شکند. کشورم وارد جنگ شده. نگران خانواده و دوستانم هستم. نگران مردم کشورم هستم. این [جنگ] دور باطلی است که از مدت‌ها قبل ادامه دارد. اسرائیل سزاوار حیات به عنوان یک کشور امن و آزاد است. همسایگان ما نیز همین شایستگی را دارند. برای قربانیان و خانواده‌هایشان دعا می‌کنم، برای پایان این عداوت باورنکردنی دعا می‌کنم، دعا می‌کنم که رهبرانمان برای زندگی همه در کنار یکدیگر و در صلح راه حلی پیدا کنند. برای روزهای بهتر دعا می‌کنم.»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، بیانیه گدوت به دلیل استفاده او از واژه «همسایگان» به جای ارجاع مستقیم به فلسطین و حمایت او از حملات اسرائیل به مسلمانان با انتقادهایی همراه بوده است. رابطه گدوت با ارتش اسرائیل در گذشته نیز موجب شکل‌گیری موج انتقاد علیه بازیگر «زن شگفت‌انگیز» شده بود. در سال ۲۰۱۷ وزارت اقتصاد لبنان اکران «زن شگفت‌انگیز» را به دلیل مشارکت گدوت در جنگ لبنان با اسرائیل لغو کرد.

تنش میان اسرائیل و فلسطین این هفته شدت گرفت که نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و مسلمانان روزه‌دار حمله و غزه را بمباران کردند. تل آویو پایتخت اسرائیل نیز مورد اصابت موشک‌هایی که از غزه شلیک می‌شد قرار گرفته است.

«وایولا دیویس» و «مارک رافلو» از جمله معدود سلبریتی‌هایی بودند که این هفته به این درگیری‌ها واکنش نشان دادند. دیویس در صفحه اینستاگرامش نوشت: : «بیایید در مورد آنچه در شیخ جراح در حال وقوع است حرف بزنیم.»

رافلو توییت «ملاله یوسف‌زی» فعال حقوق بشر را بازنشر کرده است. یوسف‌زی می‌نویسد: «خشونت در اورشلیم – به ویژه علیه کودکان – غیرقابل‌تحمل است. این نزاع طولانی به قیمت جان کودکان بسیاری و آینده آن‌ها تمام شده. رهبران سیاسی باید فوراً اقدام کنند – وقتی کودکان و شهروندان در امان نیستند صلحی وجود ندارد.»

«لینا هیدی» ستاره «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) نیز پست مشابهی در مورد فلسطینیان شیخ جراح به اشتراک گذاشته است. «راجر واترز» منتقد همیشگی اسرائیل هم در توییتر ویدیویی به اشتراک گذاشته و می‌نویسد: «رسمی شد. اسرائیل یک حکومت آپارتاید است. [ویدیوهای] تخلیه خانه‌ها در منطقه شیخ جراح به قصد نسل‌کشی را ببینید.»