تندیس زاری رستم بر پیکر سهراب در مشهد

منبع: برترین ها

102

1400/2/25

23:13


 بهره‌برداری از طرح اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنا و بقعه هارونیه و رونمایی از مجسمه‌های "رستم و سهراب" و "رستم دیوبند"در روز بزرگداشت این شاعر ملی طی مراسمی در مشهد انجام شد.

ایرنا: بهره‌برداری از طرح اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنا و بقعه هارونیه و رونمایی از مجسمه‌های "رستم و سهراب" و "رستم دیوبند"در روز بزرگداشت این شاعر ملی طی مراسمی در مشهد انجام شد.

رییس کمیسیون توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد روز شنبه در مراسمی که به همین مناسبت در مشهد برگزار شد گفت: یکی از اهداف در پروژه ساماندهی توس، اتصال سه بنای فاخر ارگ کهن، هارونیه و آرامگاه فردوسی بود که طی سه سال گذشته اصلاح معبر در این سه محدوده انجام شد.

تندیس زاری رستم بر پیکر سهراب در آرامگاه فردوسی

بقعه یا گنبد هارونیه مربوط به سده هشتم هجری قمری و کهن‌ترین بنای به جا مانده از شهر توس است و در شهرستان مشهد قرار دارد. هارونیه در زمره آثار ثبت‌شده توسط سازمان میراث فرهنگی ایران بوده و در ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

مسعود ریاضی افزود: گنج گران فردوسی باید تبدیل به سرمایه درگردش شود، مدیریت فرهنگی شهر هم موفق شد از این سرمایه عظیم حفاظت کند.

وی ادامه داد: برپایی جشنواره ها، شب شعرها، جلسات ادبی و موسیقی و تولید انیمیشن و ساخت ۱۰ مجسمه فاخر با موضوع شاهنامه از اقداماتی است که در آرامگاه فردوسی انجام می شود که به غنای فرهنگی می انجامد تا جریان فرهنگی در شهر زنده شود.

رییس کمیسیون توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هنوز جای کار در توس زیاد است و کار در توس میلیمتری انجام شد اما مردم کیلومتری این موضوع را دیدند.

شهردار مشهد هم در این مراسم گفت:خواست و اراده شورای پنجم انجام طرح ساماندهی توس و فردوسی بود که شکل گرفت و به عنوان میراثی ماندگار، سامان یافت و هم اکنون جلوخان آرامگاه(محوطه درب ورودی آرامگاه تا ابتدای جاده دسترسی به این مکان) به محل تجمع اصحاب فرهنگ و ادب تبدیل شده است.

محمد رضا کلایی با تاکید بر تسریع ابلاغ طرح تفصیلی و راهبردی توس افزود: برای ابلاغ سریعتر این طرح همه تلاش خود را به کار بسته ایم و این کار دیگر خارج از اختیار ماست.

وی اضافه کرد: هر طرح و محدوده ای که در شورای حفظ حقوق بیت المال استان و شوراهای بالادستی مصوب شده است باید هرچه سریعتر ابلاغ شود تا بتوان به مردم منطقه خدمت رسانی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: از ابتدای دولت دوازهم با شهرداری و شورای شهر مشهد برای آبادانی توس هم پیمان شدیم.

رونمایی از مجسمه‌های "رستم و سهراب" و "رستم دیوبند" در آرامگاه فردوسی

همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، طی مراسمی از 2 مجسمه‌"رستم و سهراب" و "رستم دیوبند" در جلوخان آرامگاه فردوسی رونمایی شد.

تندیس زاری رستم بر پیکر سهراب در آرامگاه فردوسی

رییس شورای اسلامی شهر مشهد روز شنبه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: فردوسی میراث گرانقدری است که باید حفظ شود تا همه ایرانیان در سفر به مشهد بتوانند از این فضای تاریخی، ماندگار و هویت‌بخش در کنار مضجع شریف رضوی بازدید کنند.

محمدرضا حیدری افزود: قبل از سال ۹۶ فضای جلوخان فردوسی بسیار نازیبا و نامناسب بود و گردشگران باید از میان خاک به باغ اصلی می‌رسیدند که در شان فردوسی نبود لذا شورای پنجم با رویکرد ساماندهی توس و آرامگاه فردوسی وارد عمل شد و کمیسیونی ویژه برای توسعه توس تشکیل و هر سال نیز اعتباراتی به آن تخصیص داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجموعه توس با فضایی زیبا و در شان حکیم فردوسی مواجه هستیم و علاوه بر اتصال هارونیه، آرامگاه فردوسی و ارگ کهن به یکدیگر، یک سری مجسمه و آرایه هنری نیز در آرامگاه فردوسی نصب شده و در حال نصب است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو