به نقل از رویترز، با فاصله گرفتن تورم بزرگ ترین اقتصاد جهان از سطح هدفگذاری شده دو درصدی، اکنون معامله گران بازارهای مالی نسبت به وضعیت اقتصادی بدبین شده اند. با هدف حفاظت از کسب و کارها و کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا، دولت و بانک مرکزی اقدام به تزریق سنگین نقدینگی کرده اند که همین مساله روی نرخ تورم و ارزش دلار تاثیر منفی زیادی داشته است.  

رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در دالاس- با ابراز نگرانی از افزایش محسوس نرخ تورم گفته است که این وضعیت می تواند انتظارات تورمی فعالان اقتصادی را به کلی تغییر دهد که کار را در آینده برای برقراری تعادل بین عرضه و تعادل دشوار خواهد ساخت. این مدیر ارشد بانکی که در برخی از سیاست های پولی با جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- اختلاف نظر دارد، با بیان اینکه بازگرداندن تورم به محدوده دو درصدی باید یک اولویت فوری سیاست گذاری باشد، افزوده است: باید هرچه سریع تر از برنامه فعلی عقب نشینی کنیم. میزان خرید اوراق توسط فدرال رزرو واقعا بیشتر از حد نیاز است.  

برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا از جمله کریستوفر والر- مدیر منطقه ای فدرال رزرو در کلیولند- و ریچارد کلاریدا- قایم مقام بانک مرکزی- نگرانی ها از افزایش نرخ تورم را بی مورد دانسته و گفته بودند نرخ تورم در مسیر بازگشت به مسیر هدف گذاری شده خود در آینده نزدیک است.  

لازم به ذکر است که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۴.۲ درصد رسید که این نرخ تورم، ۰.۸ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده است.

نگرانی مقامات آمریکایی از وضعیت تورم