۸چهره‌ای که از کاندیداتوری انصراف دادند

منبع: برترین ها

84

1400/2/26

07:28


همچون صف مشتاقان، صف سیاستمداران انصرافی از حضور در انتخابات به اندازه داوطلبان سرشناس بلند است.

همشهری: همچون صف مشتاقان، صف سیاستمداران انصرافی از حضور در انتخابات به اندازه داوطلبان سرشناس بلند است.

جنجالی‌ترین نامزد بالقوه‌ای که عطای حضور در پاستور را به لقایش بخشید، محمدجواد ظریف است. او البته هرگز در اظهارات رسمی خود تمایلی برای ورود به این عرصه نشان نداد، اما با 37پیشنهاد، کاندیدای مورد اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400محسوب می‌شد. با این همه در آستانه آغاز رقابت‌های انتخاباتی فایل گفت‌وگویی از وزیرخارجه منتشر شد که شرایط او را تا حد زیادی دگرگون کرد.

۸چهره‌ای که از کاندیداتوری انصراف دادند

او از هزینه‌شدن دیپلماسی برای میدان در 8 سال گذشته سخن گفت و همین کافی بود تا سیل انتقادات را به سمت خود روانه کند. وی پس از سخنرانی مقام معظم رهبری و اشتباه دانستن این سخنان عذرخواهی کرد و بر محرمانه بودن گفت‌وگوی خود تأکید کرد. او در نهایت با نوشته‌ای اینستاگرامی به همه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری‌اش پایان داد و تأکید کرد که در این عرصه حضور پیدا نمی‌کند. البته وزیرخارجه تنها کاندیدای بالقوه‌ای نیست که از حضور در انتخابات انصراف داده است.

صف طولانی انصرافی‌های جبهه اصلاحات

حسن خمینی نخستین کاندیدای بالقوه‌ای بود که نامش به‌عنوان چهره اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان مطرح شد. پس از رایزنی‌های گسترده اما در نهایت نوه امام با صلاحدید مقام معظم رهبری از حضور در انتخابات 1400کنار کشید. او ممکن است در جریان انتخابات نقش حمایتگرانه‌ای از کاندیدای اصلاح‌طلبان ایفا کند. محمدرضا عارف نیز که نامش در میان کاندیداهای پیشنهادی احزاب اصلاح‌طلب مطرح شد به‌نظر می‌رسید از مد‌ت‌ها قبل سودای پاستورنشینی دارد. او سال 92نیز در آخرین لحظات به سود روحانی کنار رفته بود.

این بار اما عارف در بیانیه‌ای از تصمیمش برای شرکت‌نکردن در انتخابات نوشت: «حضور اینجانب در این شرایط قطعا بر پیچیدگی انتخاب می‌افزاید و رقابت‌های درون جریان اصلاحات را به سمت واگرایی سوق خواهد داد و تجربه تلخ سال ۸۴ را تکرار خواهد کرد. به همین دلیل، ضمن تشکر مجدد و صمیمانه از همه شما عزیزان، عدم‌ورود به کارزار انتخابات را اعلام می‌کنم.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز که کمتر گمانه‌ای درباره حضور او وجود داشت در بیانیه‌ای نوشت: «به این نتیجه رسیدم که حضور در این عرصه برای بنده، مقبول و ممدوح نیست.» او نیز مثل سایر انصراف‌دهندگان از کسانی که تقاضای ورودش به انتخابات را داشتند تشکر و عذرخواهی کرد. سیدصادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم دیگر چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان بود که در روز آخر در بیانیه‌ای دلایل عدم‌حضورش را توضیح داد.

وقتی همه داوطلب هستند

صف ثبت‌نامی‌ها در اردوگاه اصولگرایان از انصرافی‌ها طولانی‌تر بود. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه که برای حضور در انتخابات 1400اعلام آمادگی کرده بود در نهایت از این تصمیم منصرف شد. گفته شد که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز کاندیداتوری‌ خود را منوط به حضور نیافتن حجت‌الاسلام رئیسی کرده بود. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس و رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی در سال 96نیز پس از حضور رئیس دستگاه قضا، از انتخابات کنار کشید. دیگر چهره‌های مطرح جریان اصولگرایی که گمانه انصراف آنها مطرح بود یک‌به‌یک برای ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو