بلایی که کرونا سر مغز مبتلایان می آورد

56

1400/2/26

09:44


نتایج مطالعه جدید نشان می دهد در بیماران کرونایی حجم ماده خاکستری مغز کاهش می یابد.

بلایی که کرونا سر مغز مبتلایان می آورد

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعه جدید محققان دانشگاه برسیا ایتالیا و دانشگاه ایالتی جورجیا آمریکا، نشان می‌دهد که بیماران کووید ۱۹ که تحت اکسیژن درمانی قرار می‌گیرند یا تب را تجربه می‌کنند در قسمت شبکه گیجگاهی قدامی مغز دچار کاهش ماده خاکستری مغز می‌شوند.

تیم تحقیقات دریافت که حجم کمتر ماده خاکستری در این منطقه از مغز با میزان بالاتر ناتوانی در بیماران کرونایی، حتی شش ماه پس از ترخیص از بیمارستان ارتباط دارد.

به طور معمول ماده خاکستری مغز برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است و وضعیت غیرطبیعی میزان ماده خاکستری ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون‌ها تأثیر بگذارد.

یافته‌ها حاکی از آن است که ماده خاکستری موجود در شبکه قدامی می‌تواند نشانه نقش منطقه اصلی مغر در کووید ۱۹ باشد.

در این مطاللعه، اسکن مغزی ۱۲۰ بیمار نورولوژیکی که ۵۸ نفرشان مبتلا به کووید ۱۹ حاد شده بودند و ۶۲ نفرشان فاقد این بیماری بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر «کیوآی کیوآی دوآن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «علم نشان داده است که ساختار مغز بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد و تصویربرداری غیرطبیعی از مغز به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی کووید ۱۹ مشخص شده است.»

یافته‌های مطالعه نشان داد که بیماران دارای میزان ناتوانی بالاتر، در هنگام ترخیص و شش ماه بعد، حجم ماده خاکستری کمتری در شکنج فوقانی، داخلی و میانی پیشانی دارند.

همچنین حجم ماده خاکستری در این منطقه در بیماران دریافت کننده اکسیژن درمانی در مقایسه با بیمارانی که اکسیژن درمانی دریافت نکرده بودند نیز به طور قابل توجهی کمتر بود.

در مجموع نتایج نشان می‌دهد که کووید ۱۹ از طریق تب یا کمبود اکسیژن بر شبکه گیجگاهی-قدامی مغز تأثیر می‌گذارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو