انرژی درمانی چیست و چه تاثیراتی دارد؟

انرژی درمانی چیست و چه تاثیراتی دارد؟


منبع: بیتوته

87

1400/2/26

09:59


انرژی درمانی چیست و چه تاثیراتی دارد؟



انرژی درمانی چیست,آموزش انرژی درمانی,انرژی درمانی چاکرا

انرژی درمانی 

 

همه چیز درباره انرژی درمانی 

انرژی درمانی یکی از درمان‌های مکمل می باشد که طی سال های بسیاری مورد توجه افراد بوده است. درحال حاضر انرژی درمانی با تمرکز بر روی دو دسته از انرژی ها انجام می شود و روش های مختلفی برای آن وجود دارد. در ادامه جهت آشنایی کامل با انواع انرژی درمانی و تاثیرات آن همراه ما باشید.

انرژی درمانی چیست؟

انرژی درمانی یکی از شاخه های پزشکی جایگزین است که در رابطه با تاثیرات آن تحقیق های بسیاری انجام شده است.

در انرژی درمانی روش های مختلفی وجود دارند که در فلسفه، عملکرد و ریشه متفاوت هستند. با توجه به دسته بندی مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا، این روش به دو دسته کلی تقسیم می شود؛ در دسته‌ی اول درمان با تمرکز و استفاده از انرژی هایی مانند نور یا الکترومغناطیس انجام می شود که ریشه ای علمی دارد.

 

انرژی درمانی , انرژی درمانی چیست , انرژی درمانی

به صورت کلی روش های انرژی درمانی به دو دسته علمی و معنوی تقسیم می شود

 

اما روش دوم برای انرژی درمانی با توجه به یافته ها و باورهایی است که در فرهنگ های مختلفی وجود دارد و ممکن است بسیاری از آنها از لحاظ علمی تایید نشده باشند یا حتی قابل بیان به صورت منطقی و علمی نباشند!

 

تاریخچه انرژی درمانی

اصطلاح انرژی درمانی از دهه ‍۱۹۸۰ میلادی سرزبان ها افتاد اما از دوران باستان، با توجه به فرهنگ و باورهای مردم، روش های درمانی بر پایه انرژی هایی با سرچشمه ناشناخته وجود داشته است. برای مثال مفهوم چی در فرهنگ چینی، مفهوم پرانا در فرهنگ هند و... به نوعی از انرژی درمانی اشاره می کنند که از دیدگاه علمی چندان قابل سنجش و بررسی نیستند.

 

از آنجایی که برخی از بیماری ها و مشکلات جسمی به دلیل اختلالات عصبی، روانی یا ترس و... ایجاد می شوند، درمانگران نیز راه کاری تحت عنوان انرژی درمانی به مردم پیشنهاد می کردند که با استفاده از آن می توانستند به مردم در یافتن تعادل و پیشگیری یا درمان بیماری ها کمک کند.

 

با گذشت زمان و پیشرفت علم پزشکی بیماری های واگیرداری که بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده بودند با روش های مختلفی درمان شدند اما تعداد افرادی که بر اساس بیماری های مختلفی مانند مشکلات قلبی-عروقی یا سرطان و... فوت می کردند افزایش یافته بود که در محبوبیت انرژی درمانی با روش هایی جدید و ریشه ای قدیمی براساس روش های طبیعی افزایش یافت.

 

انرژی درمانی , انرژی درمانی چیست , انرژی درمانی

انرژی درمانی با استفاده از سنگ ها

 

فارغ از بحث های اعتقادی که تنوع بالایی در انرژی درمانی دارند (برای مثال منبع نیرو گرفتن درمانگر که ممکن است از پیامبران تا قدرت های طبیعت یا چاکراه ها و.. متفاوت باشد)، اکثر درمانگران با قدرت همدلی شروع کرده و سعی می کنند با انتقال نیروها به بهبود مشکلات کمک کنند. بسیاری از تحقیقات امروزی نشان می دهد که این نوع از انرژی درمانی اثری مشابه تاثیر تلقین دارد و ممکن است تنها در مواردی به بهبود بیمار کمک کند.

 

اما روش علمی که در آن از انرژی هایی با منابع مشخص مانند نور یا موسیقی برای درمان استفاده می شود، دهه هاست که مورد توجه پژوهشگران و دانشمندان قرار گرفته است. از آنجایی که ریشه و پایه های این روش نیز علمی است و پژوهشگران توانایی اندازه گیری یا بررسی و... دارند، به عنوان روشی ایمن تر با تاثیرات مناسب شناخته می شود.

 

انواع انرژی درمانی

انرژی درمانی با روش های مختلفی انجام می شود در آن ممکن است از انرژی های شناخته شده مانند الکترومغناطیس و نور استفاده شود یا درمانگرانی به شما توصیه کنند از روش های سنتی و انرژی های ناشناخته مانند acupuncture و qi gong یا ریکی استفاده کنید. برخی از روش های انرژی درمانی عبارتند از:

 

• نور درمانی

 

انرژی درمانی , انرژی درمانی چیست , انرژی درمانی

انرژی درمانی با استفاده از نور یا نور درمانی

 

یکی از محبوب ترین روش های انرژی درمانی است که تحقیقات زیادی در رابطه با آن انجام شده است. در این روش استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی (تولید شده توسط لامپ ها) با توجه به نظر پزشک برای درمان مشکلاتی از جمله افسردگی، بیماری های پوستی و... به کار می رود.

 

• موسیقی درمانی

 

انرژی درمانی,انرژی درمانی چیست,آموزش انرژی درمانی

موسیقی درمانی یکی از بهترین روش های انرژی درمانی

 

موسیقی همواره به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی شناخته شده است به طوری که تقریبا تمامی فرهنگ ها نوع و سبکی از آن را دارند. استفاده از موسیقی در بسیاری از مراسم ها مانند جشن ها یا مراسم مذهبی و... رواج دارد که نشان دهنده تاثیرات بسیار زیاد موسیقی است. از این رو موسیقی به عنوان ابزاری برای درمان یا مکمل درمان مورد توجه قرار گرفته است. 

 

• مغناطیس درمانی

از دیگر روش های معتبر و علمی انرژی درمانی است که در آن با ایجاد یک پالس مغناطیسی متمرکز، منطقه خاصی از مغز را هدف قرار می دهند. این عمل جریان های الکتریکی کوچکی تولید می کند که فعالیت مراکز مغزی را تحریک می کنند. بدین ترتیب مسیرهای عصبی دوباره فعال می شوند. از rTMS ممکن است برای درمان اختلالات مختلفی مانند افسردگی استفاده شود.

 

• لمس درمانی یا ریکی

 

عکسهای انرژی درمانی,انواع انرژی درمانی,درمان با انرژی درمانی

ریکی در انرژی درمانی

 

از جمله روش های انرژی درمانی بر پایه انرژی های ناشناخته است که در آن درمانگر سعی می کند با لمس کردن نقاط مختلفی از بدن در بهبود مشکلاتی مانند سردردهای میگرنی یا تهوع و کاهش استرس و اضطراب کمک کند. روش های مشابه با ریکی با این عقیده که انرژی جادوی بدن و نیروی انسان است و در سلامتی نقش اساسی دارد پیشنهاد می کنند با جابه‌جایی انرژی ها احساس بهتری پیدا کنید پس ریشه علمی نداشته و توصیه نمی شوند.

 

تاثیرات انرژی درمانی

در انرژی درمانی با روش های سنتی از تکنیک هایی مانند طب سوزنی، یوگا یا چی گونگ استفاده می شود تا جریان، تعادل و هماهنگی انرژی در بدن بهبود یابد. ممکن است درمانگران با ضربه زدن، ماساژ یا فشار و چرخاندن اعضای بدن نقاط خاصی که انرژی زیادی در آنها وجود دارد را به یکدیگر متصل کنند. بدین ترتیب انرژی که به عنوان نیروی حیاتی و زندگی شناخته می شود باعث بهتر شدن بیماری ها می شود.

 

انرژی درمانی با این روش ها در حقیقت با فضای غیرمادی و معنوی در ارتباط هستند اما مذهب های مختلف نیز هماهنگی یا وابستگی زیادی با آن ندارند. تحقیقات بسیاری در رابطه با این موضوع انجام شده است که به دلیل محدودیت های متدولوژیک (روش هایی جهت شناخت علمی هنجارها و قواعد و...) نتایجی ضد و نقیض دارند اما به طور کلی بسیاری از محققان معتقدند این نوع از انرژی درمانی تاثیری بیشتر از پلاسیبو (اثر تلقین) ندارد و در کشورهای زیادی نیز انرژی درمانی ممنوع اعلام شده است.

 

انواع انرژی درمانی,درمان با انرژی درمانی , انرژی درمانی

انرژی درمانی با منابع ناشناخته در بسیاری از کشورها ممنوع می باشد

 

البته روش دیگر انرژی درمانی که با دیدگاهی علمی و استفاده از انرژی های شناخته شده انجام می شود ممکن است در درمان بیماری های بسیاری موثر باشد. علم انرژی درمانی همچنان به تحقیق و توسعه زیادی نیاز دارد اما به نظر می رسد با استفاده از این دانش بتوان برای درمان بیماری ها و مشکلات بسیاری اقدام کرد.

 

علم بررسی فوتون های زیستی (ذره هایی بنیادی و منشا تولید امواج الکترومغناطیسی) ابتدا توسط یک دانشمند زیست شناسی شروع شد و پس از مدتی مورد توجه فیزیکدان ها قرار گرفت. انرژی درمانی بر پایه علم با استفاده از انرژی های شناخته شده انجام می شود اما با این حال ممکن است معایبی نیز داشته باشد.

 

انتخاب روش درست برای انرژی درمانی

از آنجایی که این نوع از درمان تنوع بالایی دارد ممکن است در انتخاب نوعی درست دچار اشتباه شوید. برای اینکه بهترین سبک انرژی درمانی را انتخاب کنید به این موارد توجه کنید:

 

• موثر بودن درمان

پیش از اینکه بخواهید انرژی درمانی را به عنوان روشی برای بهبود بیماری خود انتخاب کنید به تاثیرات آن توجه کنید. برای مثال بیماری های بسیار خطرناکی مانند سرطان، مالاریا، وبا و ایدز وجود دارند که هرساله جان عده زیادی از افراد را می گیرند. در بسیاری از موارد ممکن است درمان های مناسبی در پزشکی مدرن یا طب سنتی وجود داشته باشد که تاثیراتی ثابت شده دارند. پس هرگز تنها با استناد به گفته های درمانگر خود تصمیم نگیرید و اثر بخشی روش های پیشنهاد شده را بررسی کنید.

 

• شناخت خطرات انرژی درمانی

ممکن است به دلیل نزدیک تر بودن طب سنتی به طبیعت شما نیز دچار این اشتباه شوید که این روش ها همیشه بهترین راه کار ممکن هستند و هیچ ضرر یا عوارضی ندارند. اما ممکن است انرژی درمانی یا طب سنتی (روش هایی مانند طب سوزنی و ماساژ) نیز باعث بروز مشکلاتی جدی شوند.

 

• قراردادن علم در اولویت

درمانگران انرژی درمانی که با استفاده از روش هایی مانند ریکی برای بهبود بیمار اقدام می کنند معمولا استفاده از سحر و جادو را ترویج می دهند و خودشان را شفابخش و... می دانند. اما بهتر است تحت هر شرایطی علم را در اولویت قرار دهید و از روش های غیرمرسوم که تاثیرات علمی آن ثابت نشده است به عنوان مکمل درمانی استفاده نکنید.

 

ممنوعیت انرژی درمانی در ایران

استفاده از انرژی درمانی بر پایه انرژی هایی که منابعی ناشناخته دارند در ایران و بسیاری از کشورهای جهان ممنوع می باشد اما می توانید از انرژی درمانی با نور و... استفاده کنید روشی موثر و علمی به شمار می رود.

 

انرژی درمانی , انرژی درمانی چیست , انرژی درمانی

انرژی درمانی روشی غیرتهاجمی و تقریبا بی ضرر اما نیازمند تحقیقات بیشتر می باشد

 

جمع بندی

انرژی درمانی اصطلاحی است که از چند دهه پیش بوجود آمده و مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از درمان با روش های علمی و استفاده از انرژی هایی مانند نور یا الکترومغناطیس و موسیقی استفاده میشود اما وجود ریشه هایی قدیمی در ارتباط با انرژی های ناشناخته مانند چی باعث جذب افراد سودجو به این بخش شده است که در انتخاب خود باید دقت کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو