آنچه پیش از تماشای شنای پروانه باید درباره فیلم بدانید

آنچه پیش از تماشای شنای پروانه باید درباره فیلم بدانید


167

1400/2/26

12:45


در این یادداشت به معرفی فیلم شنای پروانه ساخته محمد کارت پرداخته ایم. فیلمی که در جشنواره فجر ۳۸ درخشید و به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است. آیا فیلم «شنای پروانه» مطابق سلیقه شما هست؟

آنچه پیش از تماشای شنای پروانه باید درباره فیلم بدانید

۱۰ ساعت پیش
در این یادداشت به معرفی فیلم شنای پروانه ساخته محمد کارت پرداخته ایم. فیلمی که در جشنواره فجر ۳۸ درخشید و به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است. آیا فیلم «شنای پروانه» مطابق سلیقه شما هست؟

آنچه پیش از تماشای شنای پروانه باید درباره فیلم بدانید

اختصاصی سلام سینما- به نظر می‌رسد فیلم «شنای پروانه» محمد کارت مطابق سلیقه خیلی از تماشاگران بوده است، نه‌تنها امتیاز  ۷.۶ را در سایت سلام سینما از آن خود کرده که حتی به عنوان بهترین فیلم سال ۹۹ از نظر کاربران سلام سینما هم انتخاب شد.

جالب است بدانید فیلم تنها ۱۷ روز بعد از شروع اکران آنلاین با فروش بالای ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان رکورد فروش را در اکران آنلاین هم شکست. 

بگذارید از بازخوردهایی که فیلم در جشنواره فجر گرفت، شروع کنیم.

 

«شنای پروانه»، فیلم مهم جشنواره فیلم فجر ۳۸

همه چیز درباره شنای پروانه-فیلم درخشان جشنواره فجر

می‌توان گفت «شنای پروانه» مهم‌ترین فیلم جشنواره فجر سی و هشتم بود. محمد کارت و فیلمش با فیلم‌های مهمی مثل «خورشید» و «درخت گردو» رقابت می‌کردند و البته خوش درخشیدند.

«شنای پروانه» در اکثر رشته‌ها از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، موسیقی متن و فیلمبرداری نامزد سیمرغ شد و در نهایت ۶ سیمرغ را از آن خود کرد مثلا طناز طباطبایی و امیر آقایی برای ایفای نقش‌های مکمل فیلم دو سیمرغ را به خانه بردند.

اما این همه‌ی ماجرا نیست، جدای از درخشیدن فیلم در اختتامیه و مورد توجه قرار گرفتنش توسط داورها، «شنای پروانه» بهترین فیلم از نگاه تماشگران هم شد. کمتر پیش می‌آید که فیلمی همزمان محبوب تماشاگرها و داوران باشد و شاید تعداد دفعاتی که در تاریخ جشنواره، فیلمی توانسته در کنار داوران و تماشاگران، تحسین منتقدان و کارشناسان سینما را هم دریافت کند، انگشت شمار است و باید بدانید «شنای پروانه» یکی از همین فیلم‌هاست.

 

داستان و بازیگران فیلم

همه چیز درباره شنای پروانه-داستان و بازیگران

«شنای پروانه» درباره فیلمی از زنی به نام پروانه در حال شنا در استخر است که در فضای مجازی منتشر می‌شود. هاشم شوهر پروانه و برادرش حجت به دنبال انتقام گرفتن از کسی که این فیلم را منتشر کرده هستند، اما اتفاقات غیرمنتظره‌ای در این راه رقم می‌خورد.

شعار تبلیغاتی فیلم هم این است: در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کنه. 

جواد عزتی در نقش قهرمان فیلم بسیار خوب ظاهر شده و بازی متفاوتی را ارائه داده است. اجرای بازیگران فرعی فیلم مثل علی شادمان یا پانته آ بهرام با گریمی متفاوت و آبان عسگری که همسر کارگردان هم هست، قابل قبول هستند.

لیست کامل بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی نیا، ایمان صفا، مه لقا باقری، نادر شهسواری، آبان عسکری، ناهید مسلمی، علیرضا داودنژاد، بهروز پناهنده، روح الله مهرابی، نیلوفر شهفری، محمد مطهری پور

 

مهم‌ترین ویژگی «شنای پروانه»

همه چیز درباره شنای پروانه- مهم ترین ویژگی

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها درباره فیلم، رابطه کارگردان با فضای فیلم و قهرمانان آن است. «شنای پروانه» فیلمی درباره پایین‌شهر و مناسبات خشونت آمیز و بی‌رحمانَه آنجاست و اگر حوصله یک داستان جدی، ناراحت کننده و دغدغه آدم‌های محرومی که ناچارا سر از لات‌بازی و خلافکاری درآورده‌اند را ندارید، بهتر است به سراغ تماشای این فیلم نروید.

تصویری که محمد کارت با «شنای پروانه» از پایین‌شهر و همه‌ی آدم‌های محروم و اراذل و اوباشش می‌سازد، از ساخته‌ی هر کارگردان جوان و تازه‌پاگرفته‌ی‌ دیگری در سینمای ایران، دقیق‌تر است.

 

منتقدان درباره فیلم چه گفته‌اند؟

همه آنچ باید درباره نای پروانه بدانید- منتقدان

مسعود فراستی: «شنای پروانه» جزو چهار فیلم خوب جشنواره فیلم فجر بود که می‌شد آن‌را دید و نقدش کرد. فیلمساز چند حسن دارد که فیلم را نجات می‌دهد تا تبدیل به فیلمی بد نشود و اولین آن‌ها این است که فیلم‌ساز پشت مستندسازی دارد و این اجازه می‌دهد فیلمش کمی اطراف خود را ببیند.

 

علی فرهمند: فیلم در بهترین حالت با جمله‌ی «عجب خَفَن بود» توسط تماشاگرِ تین‌ایجر تمام می‌شود. فیلم حرف‌های زیادی می‌زند که همه در حد حرف باقی می‌ماند. به چند معضل اشاره می‌کند و می‌گذرد. مثلاً قهرمانش از جایی به بعد، دیگه به ایده فضای مجازی برنمی‌گردد و ایده‌اش توی بزن‌بزن‌ها گم می‌شود.

 

مدیسا مهراب پور: پایان فیلم آس پیک آن است. یک پایان مدرن، غیرقابل پیش‌بینی و با جهان‌بینی گشوده. جایی که سنت‌ها و روابط و علایق خانوادگی، جای خودشان را به حق‌گرایی می‌دهند تا مسیر کشف “حقیقت” به سرانجام برسد.

 

نظر کاربران سایت سلام سینما

همه چیز درباره شنای پروانه- کاربران

خیلی از کاربران نظرات مثبتی درباره فیلم داشته‌اند. مثلا گفتند:

خیلی فیلم خوش ساختی بود. به نسبت فیلم‌های مشابه خودش یه سر و گردن بالاتر بود. داستان روان و کشش فوق العاده‌ای داشت و تک تک پلان ها حرف برای گفتن داشت. بازیها هم بی‌نظیر بودند، خصوصا امیر اقایی.

البته بعضی‌ها هم مانند این کاربر دیگر اصلا با فیلم ارتباط نگرفته‌اند:

با تعریف هایی که تو جشنواره از این فیلم شد , سطح انتظار من خیلی بالا رفت. اما وقتی خودم دیدم همه چیز برعکس بود به نظر من. نه بازی ها نه فیلمنامه نه کارگردانی چنگی به دل نمی‌زد ... همه چیز معمولی بود و درکل شباهت زیادی به «مغزهای کوچک زنگ زده» داشت . ای کاش ندیده بودم , همین ...

 

درباره کارگردان

همه چیز درباره شنای پروانه- کارگردان فیلم

محمد کارت یه کارگردان فیلم اولی است و طبیعی به نظر می‌رسد که بسیاری از تماشاگران با او آشنا نباشند. «شنای پروانه»، اولین فیلمِ بلند «محمد کارت» است و به همین خاطر هم، همه را سورپرایز کرده.

از طرف دیگر هرچند اسم «کارت» به گوش عموم تماشاگران آشنا نیست اما فیلم‌بازها و کسانی که به سینمای مستند علاقه دارند با محمد کارت به خاطر تجربیات جالب و نوآورانه‌اش در عرصه فیلم‌های کوتاه و مستند، آشنا هستند.

او دو مستند دیده شده و جالب در کارنامه خود دارد: یکی «خون مردگی» که درباره اراذل و اوباش و لات‌هاست و در شیراز ساخته شده و دیگری مستند «اوانتاژ» که درباره کارتن خواب‌ها و بی خانمان‌هاست.

فیلم کوتاه «بچه‌خور» ساخته محمد کارت هم، پیش از این سیمرغ بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر را کسب کرده است.

 

بدبیاری فیلم

همه چیز درباره شنای پروانه- بدبیاری فیلم

هرچند که سازنده، فروشی میلیاردی برای فیلم پیش بینی کرده بود و همین انتظار هم می‌رفت اما «شنای پروانه» در اکران، خیلی بدشانس بود.

هرچند می‌باید در اکران نوروزی، فروش ویژه‌ای پیدا می‌کرد اما اِپیدمی کرونا، اکران فیلم را در نطفه خفه کرد. هم تماشاگران تمایلی به سینما رفتن نداشتند و هم با اوج‌گیری شیوع، همان اکرانِ نصفه و نیمه هم لغو شد تا امیدها برای فروش رویایی بر باد برود. باید دید شبکه نمایش خانگی تا چه اندازه می‌تواند برای این فیلم جبران خسارت کند.


اخبار مرتبط:

همه چیز درباره فیلم تی تی آیدا پناهنده

همه چیز درباره فیلم بی همه چیز ساخته محسن قرائی


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو