پزشک اغلب شوره سر را به راحتی و با دیدن موها و پوست سر تشخیص می دهد. خارش و پوسته پوسته شدن شوره در اغلب موارد قابل کنترل است.

برای شوره سر خفیف ابتدا تمیز کردن روزانه با یک شامپوی ملایم را امتحان کنید تا چربی و سلول های پوستی تجمع یابد. اگر این روش به شما در درمان شوره سر کمکی نکرد شامپوی دارویی شوره سر را استفاده کنید.

شاید لازم باشد بیش از یک شامپو را برای انتخاب روال مناسب مراقبت از موی خود امتحان کنید و به احتمال زیاد به درمان مکرر یا طولانی مدت نیاز خواهید داشت. اگر در صورت استفاده از محصولی دچار خارش، سوزش، قرمزی یا سوزش شدید مصرف آن را قطع کنید.

در صورت بروز واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، کهیر یا دشواری در تنفس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش مایوکلینیک، شامپوهای شوره سر بر اساس دارویی اینگونه طبقه بندی می شوند:
شامپوهای پیریتیون روی: این شامپوها حاوی ماده ضدباکتری و ضدقارچ پیریتیون روی هستند.
شامپوهای حاوی قیر (Neutrogena T / Gel). قیر ذغال سنگ یک محصول جانبی ذغال سنگ که طی پروسه هایی بدست می آید به درمان مشکلاتی مانند شوره، درماتیت سبوریک و پسوریاز به وسیله آهسته کردن زاد و ولد سلولی کمک می کند.

این مدل از شامپوها باعث تغییر رنگ موهای روشن می شود، همچنین پوست سر را نسبت به نور آفتاب حساس می کند.
شامپوهای حاوی سالیسلیک اسید.

این ساینده های پوست سر کمک به از بین رفتن پوسته ها می کنند، اما آنها ممکن است پوست سر را خشک کنند و منجر به پوسته پوسته شدن بیشتر شوند. استفاده از یک حالت دهنده بعد از شامپو خشکی را جبران می کند.
شامپو سلنیوم سولفید: این شامپوها به جلوگیری از تکثیر سلولی و کاهش تعداد مالاسزیا کمک می کند. به علت اینکه این ها می توانند رنگ موهای بولوند (سفید)، خاکستری یا موهایی که به صورت شیمیایی رنگ شده اند را تغییر بدهد، بنابراین قبل از استفاده از آن دستورات مندرج روی محصول را به خوبی بخوانید و بعد از شامپو زدن نیز موهای خود را خوب آب بکشید.
شامپو کتوکونازول: جدیدترین سلاح ضد کتوکونازول، یک ماده ضدقارچ است که در زمانی که دیگر شامپوها کارآیی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر یک نوع شامپو بعد از مدتی کارآیی خود را از دست داد سعی کنید 2 مدل مختلف شامپوی ضدشوره را به طور متناوب استفاده کنید.

در صورتی که یک شامپو بعد از مدتی کارآیی خود را از دست داد 2 نوع شامپوی مختلف را به طور متناوب استفاده کنید. دستورالعمل های روی شامپوها را با دقت بخوانید. برخی از محصولات باید چند دقیقه روی سر بمانند در حالیکه انواع دیگر باید به سرعت شسته شوند.

در ابتدا هفته ای یک تا 3 بار از شامپوی دارویی برای درمان شوره سر استفاده کنید سپس برای نگهداری و پیشگیری آن را به هفته ای یکبار یا کمتر از آن کاهش دهید. اگر چندین هفته به طور منظم از شامپوی دارویی استفاده کردید، اما همچنان با شوره سر دست و پنجه نرن می کنید به متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:فواید و خطرات روشن کردن عود چیست؟

سبک زندگی و درمان های خانگی برای شوره سر

برای کاهش خطر ابتلا به شوره سر یا کنترل آن اقدامات زیر را می توانید انجام دهید:
استرس خود را کنترل کنید: استرس بر سلامت کلی تاثیر می گذارد و فرد را مستعد ابتلا به تعدادی از بیماری ها می کند حتی باعث ایجاد شوره سر یا تشدید علائم می شود.
رژیم غذایی سالم داشته باشید: رژیم غذایی که به میزان کافی زینک، ویتامین های گروه B و انواع خاصی از چربی ها را برای بدن تامین کند می تواند به جلوگیری از شوره سر کمک کند.
اغلب شامپو بزنید: شستشوی روزانه مو به جلوگیری از شوره سر کمک می کند. پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید تا پوسته پوسته شل شود و آن را کاملا بشویید.
کمی آفتاب بگیرید: نور خورشید برای کنترل شوره سر مفید است، اما چون قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش به پوست آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد باید از این روش با احتیاط استفاده کنید یعنی زمان کمی را در فضای باز بگذرانید و حتما از کرم ضدآفتاب روی صورت و بدن خود استفاده کنید.
استفاده از محصولات حالت دهنده مو را محدود کنید. محصولات حالت دهنده مو با تجمع روی موها و پوست سر باعث چربی آنها می شود.

بیشتر بخوانید:آشنایی با خاصیت‌های باور نکردنی تخم مرغ

روش جایگزین پزشکی برای درمان شوره سر

نتایج تعدادی مطالعه در مقیاس کوچک نشان می دهد روغن درخت چای شوره سر را کاهش می دهد، اما مطالعه بیشتری در این زمینه نیاز است. روغن درخت چای که از برگ های درخت چای استرالیا’Melaleuca alternifolia’ به دست می آید قرن ها به عنوان ضدعفونی کننده، آنتی بیوتیک و ضدقارچ استفاده می شده است. در حال حاضر در تعدادی از شامپوهای موجود مواد طبیعی گنجانده شده است. دقت داشته باشید این روغن در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد می کند.
مترجم: الهه زارعی