افزایش 14برابری آمار بیماران دیابتی در 30 سال

63

1400/2/26

17:05


افزایش 14برابری آمار بیماران دیابتی در 30 سال

سلامت نیوز:درگیری 8میلیون ایرانی با بیماری مرموز دیابت زمانی تکان‌دهنده‌تر می‌شود که بدانیم جمعیت مبتلایان به این بیماری به‌اصطلاح شیرین اما خاموش، طی 30سال گذشته در ایران 14برابر شده، هر ساله حدود 200هزار نفر به تعداد آنها در کشور اضافه می‌شود و انتهای آن برای مبتلایان دست به گریبانش فقط با خود این بیماری نیست بلکه آنها را با عارضه‌ها و بیماری‌های خطرناک دیگری نظیر نارسایی‌های کلیوی نیز مواجه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، این آمارها را اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران در تشریح نرخ رشد ابتلا به بیماری دیابت در کشور اعلام کرد و گفت:«در حالی با ابتلای حدود 8میلیون نفر از جمعیت ایران یعنی حدود 10درصد از کل جمعیت کشور به بیماری دیابت مواجه هستیم که در کشورمان به جای پیشگیری، بیشتر به درمان توجه می‌شود.

هر چند شیوع دیابت در همه جای دنیا رو به افزایش است اما درصد شیوع این بیماری در منطقه خاورمیانه و ایران خیلی بالاتر از اروپاست که متأسفانه این روند روزبه‌روز هم در حال افزایش است و هر ساله حدود 200هزار نفر به تعداد بیماران دیابتی در ایران اضافه می‌شود. این تخمین با توجه به آمار 30ساله کشورمان است.»

رئیس انجمن دیابت ایران اضافه شدن سالانه 200هزار نفر به بیماران دیابتی کشور را «خیلی زیاد» و «تکان‌دهنده» دانسته و می‌گوید:«حتی همین میزان افزایش سالانه نیز کار ما را مشکل می‌کند. ضمن اینکه این آمارها همه تقریبی است، چون بیش از 50درصد دیابتی‌ها اطلاعی از ابتلای خود به این بیماری ندارند و به همین‌خاطر در هیچ جای دنیا دیابتی‌ها به‌طور دقیق شناسایی نشده و آمارهایی که از این بیماران اعلام می‌شود، آمارهایی تقریبی هستند.»

بنابراین از اظهارات رئیس این انجمن تخصصی برمی‌آید که آمارهای تعداد بیماران دیابتی، الزاما نهایی نبوده و سیستم درمانی کشور باید خود را برای پوشش بیش از آمارهای تقریبی آماده کند. چه اینکه با همین آمارهای موجود هم بیماران دیابتی در زمینه تهیه دارو نظیر انسولین با چالش جدی مواجه هستند و اصولا این بیماران شاهد کمبود انسولین قلمی در داروخانه‌ها و در نهایت کمیاب و نایاب شدن این داروی حیاتی هستند.

اسدالله رجب در این‌باره می‌گوید: «انسولین مایه حیات یک بیمار دیابتی است و انتظار این است که سیاستگذاران بهداشتی و درمانی کشور نه‌تنها اجازه ندهند کمبودی به لحاظ سطح دسترسی به این دارو برای جامعه استفاده‌کنندگان آن ایجاد نشود بلکه اقدامات پیش‌دستانه برای تامین انسولین جهت رفع نیاز جامعه رو به افزایش بیماران دیابتی بردارد. اما گه‌گاه مانند کمبودی که در خیلی از اقلام مورد استفاده مردم ایجاد می‌شود، در زمینه انسولین هم به کمبود برخورد می‌کنیم و هم‌اکنون نیز به‌صورت جسته‌وگریخته مشاهده می‌شود که در برخی جاها برای کوتاه‌مدت مشکلاتی به لحاظ دسترسی به انسولین داریم؛ ولی خب اصلاح می‌شود.»

مشکل کلیوی در 35درصد افراد با دیابت کنترل نشده

آن‌طور که رئیس انجمن دیابت ایران می‌گوید، اتفاق شوم افزایش صعودی نرخ شیوع دیابت نه‌تنها ضرورت عاقبت‌اندیشی بیشتر برای درمان این بیماران را دوچندان می‌کند بلکه این افزایش ابتلا به دیابت، عارضه دیگری نیز به‌دنبال دارد که این عارضه، افزایش آمار بیماران حاد کلیوی و دیالیزی‌هاست. رجب در این‌باره آمارهای قابل تاملی را اعلام کرد: «اگر به مراکز ارائه خدمات دیالیز بروید، متوجه می‌شوید که تقریبا نزدیک به 50درصد بیمارانی که دیالیز می‌شوند، سابقه بیماری دیابت دارند.

اگر این بیماری در افراد کنترل نشود، تقریبا 30تا 35درصدشان می‌توانند دچار مشکلات کلیوی شوند.» از سوی دیگر، محسن نفر، رئیس انجمن نفرولوژی ایران نیز نتیجه آینده‌پژوهی درباره نرخ رشد بیماران حاد کلیوی را چنین اعلام کرد: «رشد سالانه تعداد بیمارانی که دچار نارسایی‌های مزمن کلیه هستند و باید پیوند کلیه انجام دهند بین 8تا 10درصد است.

همچنین سالانه به میزان 8تا 10درصد به تعداد دیالیزی‌ها اضافه می‌شود.» این آمار رئیس انجمن نفرولوژی وقتی در کنار آمار تکان‌دهنده رشد ابتلا به دیابت در کشور و درصد دیابتی‌هایی که به‌دلیل نبود درمان مناسب، به بیماری‌های کلیوی دچار شده و برای ادامه زندگی محتاج دریافت خدمات دیالیز می‌شوند، قرار می‌گیرد؛ ابعاد شیوع این بیماری‌های غیرواگیر در کشور طی سال‌های پیش رو را بیشتر روشن کرده و نوعی آماده‌باش برای حاکم شدن نگاه آینده‌نگرانه در سیاستگذاران بهداشتی و درمانی و همچنین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات و داروهای ضروری این بیماران را ضروری‌تر می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو