طرز تهیه نان لایه ای پنیری

طرز تهیه نان لایه ای پنیری , دستور پخت نان لایه ای پنیری

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان لایه ای پنیری یک نان حجیم و لایه لایه است که به جای فیلینگ بین آن از کره و پنیر استفاده شده است. این نان به صورت حلزونی پیچیده می شود. و در فر طبخ می شود و به عنوان پیش غذا یا در کنار سوپ و سالاد سرو می شود. این نان نیازی به تزیین ندارد و بسیار زیبا است. همچنین می توان از هر نوع پنیری برای فیلینگ آن استفاده کرد. در این دستور از پنیر چدار استفاده شده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان لایه ای پنیری در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان لایه ای پنیری
آب ولرم۱ لیوان
شیر ولرم۱ لیوان
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
روغن مایعنصف لیوان
آرد نانپنج و نیم الی شش و نیم لیوان
نمکنصف قاشق غذا خوری
کره ذوب شده برای روی لایه ها۱۰۰ گرم
پنیر دلخواه (چدار)۱۰۰ گرم
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۲ عدد
شیر۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان لایه ای پنیری

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه لایه ای  با طعم پنیری در ابتدای کار، یک کاسه برداشته و شیر ولرم و آب و شکر و خمیر مایه را اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا حل شود. سپس تخم مرغ و روغن را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یکدست شود.

مرحله دوم

بیشتر آرد را به همراه نمک به مخلوط اضافه می کنیم تا خمیر منسجم شود. سپس ورز می دهیم تا خمیر کاملا یک دست شود و به دست نچسبد. اگر خمیر کمی چسبناک بود دست را کمی روغنی می کنیم و کمی خمیر را جمع می کنیم.

طرز تهیه نان لایه ای پنیری

در این مرحله روی ظرف را می پوشانیم و می گذاریم ۴۵ دقیقه استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. سپس پف خمیر را با دست می گیریم و خمیر را جمع می کنیم و به ۷ قسمت مساوی تقسیم کرده و چانه می کنیم.

مرحله چهارم

با اولین چانه شروع می کنیم. سطح کار را ارد پاشی کرده و یک چانه از خمیر ها را با وردنه به اندازه یک بشقاب بزرگ باز می کنیم. داخل سینی آرد پاشی کرده و خمیر را درون آن قرار می دهیم. سپس کره ذوب شده را با برس روی خمیر باز می کنیم.

مرحله پنجم

لایه بعدی را باز کرده و روی آن می گذاریم و مجدد کره می مالیم تا لایه آخر. روی لایه آخر نباید کره مالید. سپس با وردنه خمیر را باز می کنیم تا به ضخامت نیم سانت باز شود. سپس کره باقیمانده را روی سطح کار می مالیم.

طرز تهیه نان لایه ای پنیری

پنیر رنده شده را هم همه جای خمیر پخش می کنیم. سپس از یک طرف رول می کنیم و به اندازه ۳ انگشت آن را برش می زنیم. داخل سینی را آرد پاشی کرده و رول ها را درون آن قرار می دهیم و روی آن را پوشانده و ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله هفتم

بعد از این که خمیر به خوبی استراحت کرد، آنرا کمی با دست باز می کنیم و با فاصله درون یک سینی فر که با کاغذ روغنی به طور کامل پوشاندیم قرار می دهیم. مجدد روی آن را پوشانده و یک ربع ساعت دیگر استراحت می دهیم.

مرحله هشتم

فر را از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. یک کاسه برداشته و تخم مرغ و شیر را درون آن مخلوط می کنیم. سپس روی نان ها را با مواد رومال می کنیم. کمی کنجد روی آن می پاشیم. سپس نان ها را درون آن می گذاریم.

طرز تهیه نان لایه ای پنیری

سپس ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می دهیم تا بپزد. بعد از آن از فر خارج کرده و صبر می کنیم تا از حرارت بیفتد. سپس به آرامی آن را از سینی فر جدا می کنیم و روی توری قرار می دهیم تا کامل خنک شود و در ظرف مناسب سرو قرار می دهیم.