نکات نوشابه قوطی

نکات نوشابه قوطی خرید راهنما آموزش نگهداری نوشابه قوطی فلزی آلومینیومی

نوشابه قوطی یکی از نوشیدنی هایی است که در طرفداران بسیار زیادی در بین نوجوانان و بزرگسالان دارد. اما جالب است بدانید داستان‌های ترسناکی درباره ی نوشابه قوطی نیز وجود دارد. در مقاله‌ای خواندم که یک خانواده بر اثر مصرف کردن نوشابه قوطی جان خود را از دست دادند. اما شما چه فکر می کنید؟ آیا آن ها به دلیل مصرف نوشابه گازدار جان خود را از دست دادند؟ در جواب باید بگویم خیر. در واقع باکتری های موجود روی قوطی نوشابه باعث مسمومیت این خانواده و در نهایت مرگ آن ها شده بود. بنابراین به نظر می‌رسد یکسری نکات مهم درباره نوشابه قوطی وجود دارد که باید بدانید.

نکات بهداشتی نوشابه قوطی

شما نوشابه قوطی را نباید بدون رعایت نکات بهداشتی مصرف کنید. حتما باید قبل از مصرف به یکسری نکات خیلی مهم توجه کنید. در این مقاله سعی داریم نکات مهم نوشابه قوطی را به شما آموزش دهیم. نوشابه های گازدار در همان حال که بسیار خوشمزه هستند، می‌توانند خطرساز هم باشند. البته این خطر ها بیشتر مربوط به نوشابه هایی می شود که در قوطی آلومینیومی ریخته شده اند. پس اگر برای سلامتی خود و خانوده تان ارزش قائل هستید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

تولید نوشابه قوطی در کارخانه

داشته باشید که همه نوشابه‌های قوطی در کارخانه در یک بسته بندی پلاستیک قرار می‌گیرند. این بسته بندی پلاستیک بسیار محکم است و معمولا هیچ نوع نفوذ و شکافی در آن وجود ندارد. همین بسته بندی باعث می‌شود تا نوشابه های قوطی از گرد و خاک و دیگر آلودگی‌ها در امان بمانند. معمولاً هم کارخانه‌ها نوشابه ها را با همین بسته‌بندی به سوپرمارکت ها و فروشگاه ها تحویل می‌دهند. حال باید در نظر داشته باشید که این نوشابه های قوطی ممکن است چند روز در فروشگاه ها یا سوپرمارکت ها باقی بمانند. همین زمان باعث می‌شود تا مقداری گرد و خاک و آلودگی های دیگر روی آن ها بنشیند. اما داستان به اینجا ختم نمی شود. روی درب قوطی نوشابه ممکن است یک نوع باکتری وجود داشته باشد که باعث بیماری لپتوزپیروسیس (leptospirosis) می شود. بنابراین در ادامه حتماً به یکسری نکات که به شما آموزش می دهیم توجه کنید. شما باید قبل از مصرف نوشابه قوطی این نکات را رعایت کنید. اگر نمی‌خواهید دچار بیماری‌ شوید، در ادامه همراه ما باشید.

رعایت نکات زیر قبل از مصرف نوشابه قوطی ضروری است

در اولین مرحله که می‌خواهید نوشابه را مصرف کنید، حتماً قبل از نوشیدن درب قوطی نوشابه را به خوبی با دستمال تمیز کنید. زیرا شما نمی دانید که آن نوشابه قبل از اینکه وارد خانه شما شود، در چه محیطی نگهداری می‌شده و یا چه شرایطی را گذرانده است. پس برای تمیز کردن درب نوشابه قوطی حتماً از یک دستمال یا حوله استفاده کنید. می توانید دستمال یا حوله را کمی نم‌دار کنید و به خوبی نوشابه قوطی را تمیز کنید .

مواد ضد عونی کننده

البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر یکسری باکتری ها روی درب نوشابه وجود داشته باشند، به همین راحتی با یک دستمال خیس از بین نمی‌روند. پس حالا باید چه کار کنیم؟ می توانید از مواد ضدعفونی کننده که برای بدن ضرری ندارند، استفاده کنید و روی درب قوطی را به خوبی تمیز کنید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که باکتری های احتمالی روی نوشابه قوطی از بین رفته است.

توجه به شکل و ظاهر قوطی نوشابه بسیار مهم است

توجه داشته باشید زمانی که می‌خواهید نوشابه قوطی خریداری کنید، حتما به شکل ظاهری قوطی توجه کنید. قوطی نوشابه نباید زنگ زده یا باد کرده باشد. همچنین نباید فرورفتگی داشته باشد. اگر قوطی باد کرده باشد، ممکن است محتویات داخل آن آلوده شده باشد. این هم به دلیل انجام غلط فرآیند استرلیزه کردن در کارخانه است. اما ممکن است یکسری سوراخ ها یا فرورفتگی ها در بدنه قوطی وجود داشته باشد که باعث باد کردن قوطی شده است. در هر صورت شما نباید چنین نوشابه هایی را خریداری کنید.

نوشابه آسیب دیده

در نهایت لازم است بدانید اگر ظرف نوشابه آسیب دیده باشد، ممکن است عایق داخلی قوطی نیز صدمه دیده باشد. این عایق در تماس مستقیم با مایع نوشیدنی قرار دارد. اگر این اتفاق افتاده باشد فلز اکسید می‌شود و این اکسید با نوشابه ترکیب می شود. بنابراین مصرف چنین نوشابه ای اصلا توصیه نمی‌شود و قطعاً برای سلامتی مضر است. پس اگر در ظرف نوشابه قوطی هرگونه آسیب و صدمه ای مشاهده کردید به هیچ عنوان از آن نوشابه خرید نکنید.

توصیه پایانی

به طور کلی لازم نیست شما هر گونه داستانی را که در فضای اینترنت وجود دارد، باور کنید. البته یکسری از آن ها واقعیت دارند. اما در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید به فکر سلامتی خود باشید یا خیر. اما به طور کلی از آنجایی که شما نمی دانید قوطی ها قبل از اینکه به دست شما برسند در چه شرایطی نگهداری می شدند، باید این نکات را بلد باشید. شما نمی‌دانید چه میکروب‌ها و آلودگی هایی روی قوطی نوشابه وجود دارد. پس بهتر است نکات ایمنی را به طور کامل آموزش ببینید و آن ها را رعایت کنید. در نهایت حتما سعی کنید قوطی نوشابه را قبل از استفاده تمیز کنید. به مواردی درباره ی تمیز کردن قوطی نوشابه گفتیم، حتما توجه کنید و سعی کنید تمام کارها را انجام دهید. قوطی نوشابه به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با دهان شما دارد، می‌تواند راه بسیار خوبی برای انتقال آلودگی ها و بیماری ها باشد. بنابراین حتماً به نکاتی گفتیم توجه کنید تا هیچ آلودگی و بیماری وارد بدن شما نشود.