بیوگرافی و عکس های جعفر پناهی کارگردان

بیوگرافی و عکس های جعفر پناهی کارگردان


منبع: بیتوته

132

1400/2/27

10:02


بیوگرافی و عکس های جعفر پناهی کارگردان



جعفر پناهی فیلمها, جعفر پناهی عکس, بیوگرافی جعفر پناهی

جعفر پناهی

 

بیوگرافی جعفر پناهی کارگردان و هنرمند ایرانی 

جعفر پناهی یکی از کارگردان های محبوب و شناخته شده ایران است که کار های درخشانی را بر روی پرده سینما آورده است. جعفر پناهی در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۳۳۹ در شهر میانه چشم به جهان گشوده است. پناهی افزون بر کارگردانی در حوزه فیملنامه نویسی نیز فعالیتهایی را داشته است. برای شناخت بیشتر این کارگردان مطالب را دنبال کنید.

چکیده ای از بیوگرافی جعفر پناهی

نام کامل: جعفر پناهی

متولد: 20 تیر ماه 1339

محل تولد: میانه، آذربایجان شرقی

حرفه: هنرمند / کارگردان و فیلمنامه نویس

مدرک تحصیلی: فارغ التحصیل کارگردانی

 

آغاز فعالیت هنری و نخستین تجربه های جعفر پناهی

جعفر پناهی در یکی از شهر های آذربایجان شرقی زندگی می کرد. شغل پدر وی نقاش ساختمان بوده است اما با این حال پدر تشویق کننده خوبی برای وارد شدن او به عرصه هنر سینمایی به شمار می رود .آغاز اولین فعالیت پناهی در سن ۱۲ سالگی انجام شد ، او در اولین تجربه خود با نوشتن داستانی پا به عرصه فیلنامه نویسی گذاشت، و با نخستین داستان جایزه کتابخانه محله شان را نصیب خود کرد.

 

او برای یک بار دیگر به عنوان بازیگر در فیلم کوتاه فیل و فنجان ایفای نقش کرد و کم کم جای پای خود را در این عرصه پر رنگ کرد. جعفر پناهی پس از مدتی فعالیت کردن در چند فیلم کوتاه به عنوان دستیار، یک دوربین عکاسی به دست خود گرفت و کار های مرتبط با عکاسی را انجام داد . پس از گذراندن این دوره وی به سربازی رفت و در جبهه های جنگ مسئولیت عکاسی و بر پا کردن نمایشگاه های محدود به  پادگان ها را بر عهده گرفت. 

 

 جعفر پناهی کیست, جعفر پناهی کارگردان, عکس جعفر پناهی

عکس های جعفر پناهی

 

داستان جبهه رفتن جعفر پناهی این گونه بوده است که به پیشنهاد یکی از مسئولان تلویزیون به عنوان مستند ساز وارد جبهه جنگ می شود و گزارش های متنوعی از عملیات ها و درگیری های ناشی از جنگ ایران و عراق را تهیه می  کند. 

 

دغدغه های اصلی جعفر پناهی 

جعفر پناهی به سبک نئورئالیسم فیلم می‌ سازد و سعی دارد که در اثار خود رابطه مستقیمی با جامعه ایجاد کند. به همین خاطر او در بیشتر کار های خود مشکلات ناشی از بیکاری،  بدبختی، فقر، فساد و بی ‌عدالتی جامعه را به صورت واضحی نمایان کرده است .

 

 جعفر پناهی, فیلم های جعفر پناهی, جعفر پناهی کیست

عکس قدیمی جعفر پناهی کارگردان ایرانی

 

دوران تحصیلی جعفر پناهی در دانشگاه

در سال ۱۳۶۳ یعنی در سن ۲۴ سالگی وارد محیط دانشگاه شده است . سه سال پس از شروع تحصیل او در دانشکده بعد کامبوزیا پرتوی ،  فیلم ماهی را می‌ ساخته است که پناهی سر ست فیلم حاضر می شود و دستیاری این فیلم را بر عهده می گیرد. پس از کسب این تجربه در یک بازه زمانی  در مرکز صدا و سیمای بندر عباس مشغول به فیلمسازی شده است تا تجربه ها و کیفیت کار خود را ارتقا دهد. 

 

ازدواج و زندگی مشترک جعفر پناهی

جعفر پناهی در دوران جوانی خود با خانم طاهره سعیدی ازدواج کرده است . این زوج دارای دو فرزند دختر شده اند که نام این دو را  پناه و سولماز گذاشته اند .

 

جعفر پناهی کیست, جعفر پناهی کارگردان, عکس جعفر پناهی

عکس جعفر پناهی و همسرش در کنار پژمان بازغی

 

ساختن اولین فیلم جعفر پناهی

پس از بازی در چند فیلم و دستیاری برای عباس کیا رستمی در فیلم زیر درختان زیتون ، او به صورت قطعی در سال ۱۳۷۳  به فکر ساختن اولین فیلم خود افتاد .جعفر پناهی اولین فیلم خود با نام بادکنک سفید را در همان سال ۱۳۷۳ به نویسندگی عباس کیا رستمی  برای شبکه دو تلوزیون ایران برای دید مردم آماده کرد .

 

این فیلم در ایران هیچ جایزه ای را کسب نکرد اما به صورت شگفت انگیزی در جشنواره فیلم کن فرانسه برنده دوربین طلایی شد ، اما جوایز او به این رتبه محدود نشد و توانست برنده هنر و تجربه فیلم کن فرانسه، برنده انجمن منتقدان بین المللی فیلم کن، برنده جایزه بزرگ توکیو ژاپن، و برنده جایزه فیلم سائوپولو نیز بشود و اولین تجربه خود را با موفقیت های درخشانی گره بزند.

 

جعفر پناهی فیلمها, جعفر پناهی عکس, بیوگرافی جعفر پناهی

عکس و بیوگرافی جعفر پناهی

 

فعالیت و انتقاد های مرتبط با سیاست جعفر پناهی

جعفر پناهی به دسته ۱۵ فعال سیاسی و مدنی تعلق داشته است . او  در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با اصرار بر اصلاح ‌نا پذیری نظام جمهوری اسلامی ایران ، خواستار برگزاری یک همه ‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل متحد ، جهت گذار مسالمت‌ آمیز از حکومت فعلی به یک دمو کراسی سکولار پارلمانی شد. 

 

او در اتفاقات سال ۱۳۸۸  دو‌ مرتبه در کمشکش اعتراض ها بازداشت شد و مدتی را در زندان اوین گذارند؛ نخستین بار در روز ۸ مرداد ماه سال ۱۳۸۸ زمانی که با همراهی گروه دیگری از فیلم‌ سازان برای گرامی ‌داشت جان باختگان اعتراض های مرتبط با  انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود بازداشت گردید که پس از چند روز آزاد شد ، اما بار دوم در روز دوشنبه ۱۰ اسفند ماه به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند دستگیر شد.

 

پناهی در بازداشت  دوم خود به دلیل حکم دادگاه به تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی به بازداشت طولانی تر محکوم گردید. در نهایت دستگیری او به  ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محروم از فیلمسازی و فیلمنامه نویسی، ۲۰ سال محکومیت از سفر به خارج و ۲۰ سال ممنوعیت مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی ختم شد.

 

دوران جعفر پناهی پس از ممنوعیت کاری

جعفر پناهی با وجود ممنوعیت های قید شده باز هم فیلم می سازد و در فستیوال های جهانی شرکت می کند .

 

افتخارات جعفر پناهی 

او با فیلم های درخشان خود توانست در سال ۲۰۱۳ برای فیلمنامه فیلم پرده خود صاحب خرس نقره ای فیلم برلین شود . جعفر پناهی در سال ۲۰۱۴ نیز توانست بابت فیلمنامه گل جایزه آسیا پاسیفیک را  از آن خود کند .همچنین در سال ۲۰۱۵ خرس طلایی جشنواره  فیلم برلین را برنده شد و در سال ۲۰۱۸ هم  فیلم سه رخ  او بهترین فیلمنامه جشنواره کن  شد  .در آبان ماه سال ۱۳۹۱ جایزه آزادی افکار ساخاروف از طرف پارلمان اروپا به جعفر پناهی و نسرین ستوده اهدا گردید

 

جعفر پناهی عکس, بیوگرافی جعفر پناهی, بازیگر جعفر پناهی

جعفر پناهی پس از دریافت جایزه هنری

 

اعضای هیئت پارلمانی اروپا نیز تصمیم گرفتند در طی سفر از قبل برنامه‌ ریزی‌ شده‌ خود به تهران، افزون بر دیدار با خانم ستوده و آقای پناهی، دعوتنامه رسمی پارلمان اروپا از آن ‌ها در ارتباط با دریافت جایزه ساخاروف را به‌ دست آن ‌ها برسانند. اما این سفر به دلایلی لغو شد.

 

گالری عکس های جعفر پناهی

 

جعفر پناهی, فیلم های جعفر پناهی, جعفر پناهی کیست

عکس جعفر پناهی به همراه بهناز جعفری

 

جعفر پناهی, جعفر پناهی و همسرش, فرزندان جعفر پناهی

عکس جعفر پناهی به همراه دخترانش

 

جعفر پناهی فیلمها, جعفر پناهی عکس, بیوگرافی جعفر پناهی

جعفر پناهی همراه با مهتاب کرامتی

 

 جعفر پناهی, جعفر پناهی و همسرش, جعفر پناهی

عکس جعفر پناهی به همراه نسرین ستوده

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو