روانشناسی گربه ها : آشنایی با انواع رفتارهای گربه و دلیل آن

روانشناسی گربه ها : آشنایی با انواع رفتارهای گربه و دلیل آن


منبع: دلگرم

112

1400/2/27

14:20


روانشناسی گربه ها : آشنایی با انواع رفتارهای گربه و دلیل آن

روانشناسی گربه ها

گربه ها حیوانات بامزه ای هستند که بسیاری از افراد به عنوان حیوان خانگی از آن ها مراقبت می کنند. این حیوان بسیار باهوش است و به خوبی می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

برای برقراری رابطه بهتر بااین حیوان، بهتر است اطلاعاتی درمورد رفتارهای آن ها به دست آورید. از این رو در ادامه روانشناسی گربه ها را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

رفتارشناسی گربه ها

علت سروصدا کردن گربه هنگام دیدن پرنده

در رفتار شناسی گربه ها میو میو کردن گربه ها به هنگام شکار بدین معناست که می خواهند اقتدار خود را نشان دهند و از طرفی شکار را بترسانند و ساکت شدن گربه پس از حمله نشان دهنده انجام موفق شکار و یا نا امید شدن از آن است.

علت ترسیدن گربه از آب

از لحاظ رفتار شناسی گربه ها و همینطور روانشناسی گربه ها در واقع بسیاری از گونه های مختلف گربه از آب لذت می‌برند، حداقل یک گونه از آن‌ها به ماهی گیری و شنا کردن را دوست دارند.

اما در کل می توان گفت گربه ها از اینکه از دو دست انسان آویزان شوند و در تشت آب که از خود اختیاری هم ندارند فرو روند مورد پسندشان نباشد.

علت علاقه گربه ها به صدای خش خش

گربه ها به صداهای خش خش حساسند و به هنگام شنیدن همچون صداهایی گوش هایشان تیز می شود زیرا صدای خش خش مشابه صدا‌های منظم و بلند موش ها، پرنده‌ها و جیرجیرک‌ ها است.

از این رو صدای خش خش کاغذی مچاله شده یا راه رفتن روی کاغذ حس شکار گربه را تحریک می‌کند.

علت نیشخند زدن گربه پس از بو کردن

نیشخند گربه ها به این معناست که گربه ها لب زیرین خود را به بالا تاب می‌دهد به نظر می‌رسد که نیشخند می‌زند این بدین معناست که گربه ها رایحه‌ای قوی را به طور عمیق بو کرده باشد.

علت پشت کردن گربه به صاحب خود پس از تنبیه کلامی

بهتر است به هنگام مشاهده خراب کاری از سوی گربه خود یک رفتار مثبت به جای هر رفتار سرزنش آمیز دیگری اجرا کنید در این صورت قطعا نتایج بهتری از رفتار یک گربه به دست خواهید آورد. زیرا اگر گربه را سرزنش و تنبیه کلامی کنید و لج باز خواهد شد.

حتماً بخوانید:

6 دلیل اصلی قهر کردن گربه خانگی و راهکارهای آن

6 دلیل اصلی قهر کردن گربه خانگی و راهکارهای آن

آیا تا به حال متوجه قهر کردن گربه خانگی خود شده اید ؟ این قهر کردن ها دلایلی دارد که باید از آن ها مطلع باشید. در ادامه شما را با اصلی ترین دلایل قهر…

علت بازی کردن گربه ها با شکار خود

می دانید که حرکت و تکان خورد چیزی گربه ها را مجذوب می نماید از این رو اگر شکار در حال حرکت و جنبش باشد گربه برای حمله تحریک می شود.

اگر گربه بیشتر از زمان کمین و کشتن هیجان زده شود قبل از اینکه شکارش را بکشد با وی بازی می‌کند.

علت حمله گربه ها به پاهای انسان

بچه گربه ها بازیگوش تر از گربه های بالغ هستند و این حرکات بیشتر در بچه گربه ها مشاهده می شود و دلیل این کار گربه ها فقط بازی و شیطنت می باشد.

علت خرخر کردن گربه ها

خرخر کردن گربه نشان دهنده خوشنودی و خوشحالی او است. این کار گربه با لبخند انسان مقایسه شده است. آنها ممکن است وقتی عصبی، بیمار، دردمند و یا حتی نزدیک به مرگ می شوند، نیز خرخر کنند.

روانشانسی گربه ها

رفتار گربه ها

علت گریه گربه ها در شب مانند بچه انسان

بچه گربه ها یاد می گیرند که اگر به غذا، گرما، و آسایش نیاز دارند ، برای مادرشان گریه کنند. در فصل جفت گیری، صدایی شبیه گریه بلند یا زاری هم از سوی آنها شنیده می شود. برای رفع این صدا می توانید گربه خود را عقیم کنید

علت خیره شدن گربه به گربه های تازه وارد

تمامی گربه‌ ها برای خودشان محدوده‌ای دارند. گربه ها برای خود قلمرو تعیین می کنند و نشانه می گذارند این محدوده ممکن است بر اساس رتبه در خانواده از یک جای کوچک در اتاق تا کل محدوده یک خانه گسترش داشته باشد.

وقتی این حیوان بازیگوش و دست داشتنی مودت طولانی مرکز توجه خوانده قرار داشته و یکباره با یک گربه نه چندان محبوب در خانواده روبرو می‌شود با حالت خیره به او نگاه می‌کند و به سمت او حرکت می‌کند تا با او رو در رو شود.

بهتر است بدانید اگر گربه ای بخواهد نشان دهد که علاقه‌ای به درگیر شدن با گربه تازه وارد ندارد با انتخاب مسیر طولانی‌تر و آهسته و بدون اینکه به طرف مقابل نگاه کند از او رد می‌شود.

علت و معنی میو کردن گربه ها

در شخصیت شناسی گربه، میو کردن یک زبان است که به طور انحصاری برای انسانها طراحی شده است. بچه گربه ها از میوهای کوچک خود برای جلب توجه از مادر خود استفاده می کنند و همین کار را برای جلب توجه انسان ها انجام می دهند.

نحوه اجتماعی شدن گربه ها

بعضی از بچه گربه ها، ابتدا از مردم می ترسند، اما اگر در ۱۶ هفته اول مراقبت، افرادی که از آنها مراقبت می کنند درست عمل کنند، رابطه شان با آنها دوستانه می شود.

آنها اغلب در مبارزه یا بازی، یا با گاز گرفتن کم عمق، جویدن، خراشیدن و به سرعت لگد زدن با اطرافیان رابطه برقرار می کنند.

روانشناسی گربه های نر

گربه های نر طبیعتا روحیه مبارزه طلبی دارند و به نسبت خشن تر از گربه های ماده می باشند و ممکن است گاهی اوقات منزل را ترک کنند. برخی افراد نگهداری گربه نر را به ماده ترجیح می دهند اما قبل از خریداری گربه نفر بهتر است بیشتر در مورد خصوصیات رفتاری آنها بدانید.

پاشیدن ادرار در گربه های نر

از ابتدا چندین بار به این موضوع اشاره نمودیم که گربه ها برای خود قلمرو تعیین می نمایند اما گربه های نر با پاشیدن ادرار به روی دیوار این کار را انجام می دهند بسیاری از افراد این رفتار گربه نر را نمی توانند تحمل کنند .

آنها با این کار علاوه بر نشانه گذاری می خواهند توجه گربه های ماده را جلب نمایند.

توجه: گاهی پاشیدن ادرار گربه های نر ممکن است طبیعی نباشد زیرا گربه هایی که از سنگ کلیه رنج می برند با پاشیدن ادرار خود می توانند درد را کمتر کنند.

روانشناسی گربه ها

روانشناسی گربه های پرشین

ترک کردن خانه و لجبازی

در بررسی رفتار شناسی گربه ها بدست آمده که گربه های نر فرمان پذیر نیستند آن ها بسیار مغرور هستند و از آنجایی که گربه های نر به قدم زدن در کوچه و خیابان علاقه زیادی دارند ممکن است گاهی تصمیم بگیرند که برای چند ساعت در روز خانه را ترک کنند.

دلیل ترک کردن خانه توسط گربه های نر می تواند گاهی برای جفتگیری و پیدا کردن گربه های فحل (یعنی گربه هایی که اماده جفتگیری هستند) ترک می کنند.

البته نگران نباشید اگر خارج از خانه برای گربه شما اتفاقی پیش نیامده باشد اغلب پس از چند ساعت به خانه باز می گردند.

گربه های نر غالبا رفتاری متفاوت با گربه های ماده دارند آن ها غرور زیادی دارند و لجبازتر و یکدنده تر هستند این رفتارها طبیعی و ذاتی است و شما هرگز نمی توانید آن ها را اصلاح کنید آن ها مبارزه می کنند

و ممکن است گاهی اوقات منزل را ترک کنند برای کنترل این رفتارها و مدیریت تربیت گربه های خانگی نر پیشنهادات جالبی برایتان داریم . افراد زیادی دوست دارند یک گربه نر داشته باشنداما بهتر است قبل از اقدام به خرید، درباره رفتار گربه های نر تحقیق و بررسی کنند .

اگر بخواهیم ۲ جنس نر و ماده را با یکدیگر مقایسه بکنیم متوجه تفاوت های بسیار زیادی در بین ان ها می شویم.گربه های نر و گربه های ماده از نظر رفتاری با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند.

مبارزه کردن در گربه های نر

گربه های نر همیشه با یکدیگر مبارزه نمی کنند اما گاهی ممکن است دعوایی بین دو گربه نر صورت گیرد. آن ها معمولا برای جلب توجه و خودنمایی، به دست اوردن قلمرو های بیشتر و دفاع کردن، با یکدیگر دعوا می کنند.

معمولا وقتی گربه بیرون از خانه باشد با نر های غریبه دعوا می کند. شما می توانید با اموزش دادن به گربه نرتان , از دعوا بین او و گربه های دیگر جلوگیری کنید.

بیشتر دعواهای گربه های نر با یکدیگر فقط برای خود نمایی و جلب توجه است اما ممکن است آن ها به هم آسیب زیاد و جبران ناپذیری برسانند.

رفتار گربه نر نسبت به بچه گربه ها

گربه های نر توجه چشمگیری به گربه های ماده می کنند و با آن ها بسیار خوش برخورد هستند اما نسبت به بچه گربه ها رفتاری سرد و خشک دارند.

معمولا بهتر است گربه نر زیاد به بچه گربه ها نزدیک نشود زیرا آن ها تحمل بچه گربه ها را ندارند. گربه نر فرزندان خودش را نمی کشد اما با آن ها رفتاری خشن و سرد دارد.

تمامی گربه های نر به شکار علاقه زیادی دارند و این کاملا طبیعی است. نر های غریبه ممکن است بچه گربه ها را مانند موش و یا حیوانات کوچک شکار خود بدانند و به ان ها حمله کنند. به همین دلیل نباید اجازه بدهید نر های دیگر به گربه مادر و بچه هایش نزدیک شود.

هرچقدر بچه گربه ها بزرگ تر شوند، پدرشان رفتار بهتری با آن ها خواهد داشت زیرا می تواند با فرزندانش بازی کند و خودش را سرگرم کند اما وقتی بچه گربه ها به سنی برسند که بتوانند از خودشان دفاع کنند ممکن است پدرشان با آن ها مبارزه کند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو