کاشت مو به روش ترکیبی چگونه است ؟

کاشت مو به روش ترکیبی چگونه است ؟


منبع: گهر

143

1400/2/27

18:02


یکی از اجزای صورت که نقش مهی در زیبایی ظاهری فردی دارد مو است. در برخی از افراد مو به دلایل مختلفی دچار ریزش می شود، این امر سبب کاهش اعتماد به نفس فردی می شود در سال های اخیر روش های مختلف برای درمان ریزش مو ابداع شده اند اما یکی از بهترین روش ها کاشت مو است. مهم ترین علت ریزش مو در مردان ریزش موی ژنتیکی است که سبب ریختن بخش زیادی از موی سر می شود.

کاشت مو به روش ترکیبی چگونه است ؟

کاشت مو به روش های مختلفی انجام می شود این که کدام روش برای مفید و مناسب است  کاملاً بسته به نظر پزشک پس از معاینات اولیه دارد، در برخی از افراد پس از صلاح دید پزشک از کاشت مو به روش ترکیبی استفاده می شود، در ادامه ی مقاله قصد داریم کاشت مو به روش ترکیبی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

کاشت مو به روش ترکیبی چگونه است ؟, جدید 1400 -گهر

کاشت مو

یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو ژنتیک است، الگوی طاسی مردانه که از ژنتیک سرچشمه می گیرد اغلب در مردان رخ می دهد اما برخی از زنان نیز دچار این مدل ریزش مو می شوند.

ریزش موی ژنتیکی در نتیجه ی اتصال دی هیدروتستوسترون یا DHT  رخ می دهد این ماده سبب می‌شود تا فولیکول های مو در مدت زمان کوتاهی، نازک و کوتاه شوند این رویه اگر ادامه پیدا کند سبب ریزش مو در قسمت های جلویی سر می شود.

یکی از بهترین روش ها برای درمان ریزش مو، کاشت مو است. کاشت مو دارای روش های مختلفی است، تمامی روش ها بر پایه ی برداشت و کاشت فولیکول مو هستند اما تفاوت اصلی در هر یک از روش ها در نحوه ی برداشتن و کاشت گرافت های مو است.

گرافت ها عموماً از ناحیه بانک مو برداشته می شوند. دو روش متداول و اصلی برای کاشت مو عبارت‌اند از کاشت مو به روش برداشت نواری یا  FUT و کاشت مو به روش FIT یا برداشت فولیکولی.

این دو روش هر دو پایه ی برداشتن گرافت ها از بانک مو هستند و تنها تفاوت این دو روش در نحوه ی برداشتن گرافت ها برای کاشت مو است.

برای کاشت مو به روش FIT فولیکول های مو تک تک از ناحیه ی بانک  مو برداشته می شوند اما در کاشت مو به روش FUT  قسمتی از پشت سر که دارای حداکثر فولیکول مو است به عنوان ناحیه گیرنده انتخاب می شود و فولیکول های مو از آن قسمت برداشته می شوند.

کاشت مو به روش ترکیبی چگونه است ؟, جدید 1400 -گهر

کاشت مو به روش ترکیبی به چه صورت انجام می شود؟

در روش کاشت مو ترکیبی از دو روش FUT و FIT هم‌زمان  استفاده می شود. در روش ترکیبی در  یک جلسه حدود ۵۰۰۰ گرافت مو برداشته می شوند و در ناحیه مورد نظر کاشته می شوند، اگر بخواهیم از هرکدام از روش های کاشت مو به تنهایی استفاده کنیم، امکان برداشت این تعداد گرافت را تنها در یک جلسه نداریم به همین دلیل اولین مزیت روش کاشت موی ترکیبی اماکن برداشتن گرافت بالا تنها در یک جلسه است.

این امکان برای افرادی که دچار ریزش موی شدید هستند و دوست دارند موهای پرپشتی داشته باشند بسیار مناسب است. هر گرافت مو بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ هزار تار مو است.

گام های کاشت مو به روش ترکیبی

در گام اول کاشت مو به روش  ابتدا تعداد زیادی گرافت مو به روش برداشت نواری یا همان FUT  برداشته و انتقال داده می شوند و در گام بعدی به کمک روش FIT  تراکم تارها افزایش پیدا می‌کند.

اگر قصد اقدام برای کاشت مو به روش ترکیبی را دارید در گام اول باید برای مشاوره به پزشک متخصص مراجعه کنید که تخصص کافی در کاشت مو داشته باشد، پزشک پس از بررسی گرافت های مو، یکی از روش های FUT یا FIT یا کاشت مو به روش ترکیبی را پیشنهاد می دهد.

اگر کاشت مو به روش ترکیبی مورد نظر پشک متخصص باشد باید بانک موی بیمار مورد آنالیز قرار گیرند که در همان جلسه ی مشاوره این کار توسط پزشک انجام می شود.

پس از مشخص شدن ناحیه ی برداشت گرافت از بانک مو، پزشک با مشورت با بیمار خط رویش مناسب که هم مورد رضایت بیمار باشد و هم ظاهر طبیعی داشته باشد را انتخاب می کند.

انتخاب درست خط رویش نقش مهمی در طبیعی شدن نتیجه ی کاشت مو دارد به طوری که اگر خط رویش درست انتخاب نشود حتی اگر کاشت با بهترین روش هم انجام شود، نتیجه کار طبیعی نیست و مشخص است که موها به روش کاشت هستند و نه طبیعی .

کاشت مو به روش ترکیبی چگونه است ؟, جدید 1400 -گهر

پس از تعیین ناحیه مناسب برای برداشت گرافت ها و تعیین خط رویش مو، بیمار باید برای برداست نواری آماده شود، برای اینکه بیمار درد خاصی را متحمل نشود از بی حسی  موضعی استاندارد برای بیمار استفاده می شود،  پس از بی حسی جراح اقدام به برداشتن فلاپ های می کند.

پس از اینکه فلاپ های مورد نیاز از ناحیه تعیین شده به طور کامل برداشته شدند، ناحیه دهنده ی گرافت بخیه می شود.

گام بعدی کاشت فولیکول های برداشته شده از ناحیه دهنده در ناحیه گیرنده است. در این مرحله فولیکول هایی که به روش برداشت نواری، خارج شده اند به دقت مورد بررسی قرار می گیرند تا گرافت های مناسب برای کاشت انتخاب و برداشته شوند.

این کار توسط یکی از اعضای ماهر تیم کاشت مو انجام می شود در این زمان یک نفر دیگر از اعضای تیم ناحیه گیرنده را برای کاشت گرافت های مناسب جدا شده آماده می‌کند.

پس از اینکه گرافت های مناسب برای کاشت انتخاب شدند و ناحیه کاشت آماده شد، گرافت ها با سرعت بالایی کاشته می شوند. پس از اینکه این مراحل به پایان رسیدند بیمار آماده ی افزایش تراکم به کمک روش برداشت فولیکولی یا FIT  می شود.

در این گام جراح حداکثر ۱۰۰۰ گرافت را به صورت تک تک خارج می کند و به صورت تک تک بین موهای کاشته شده در مرحله ی قبل قرار می دهد این کار سبب افزایش تراکم و پرپشتی موها می شود.

مهارت و صلاحیت پزشک در کاشت مو به روش ترکیبی

کاشت مو به روش ترکیبی بسیار تخصصی است و نیاز به مهارت بالایی در امر کاشت مو و آشنایی با هر دو روش کاشت مو دارد به همین دلیل هر پزشکی صلاحیت انجام کاشت مو به روش ترکیبی را ندارد ، تنها پزشکی می تواند کاشت مو به روش ترکیبی را انجام دهد که مهارت کامل در انجام هر دو روش FIT و FUT را داشته باشد.

شناخت کافی بر روی هر دو روش کاشت مو داشته باشد ،  مشکلات و عوارض هر روش را به خوبی بداند، قبلاً با هر دو روش اقدام به کاشت مو کرده باشد حداقل چندین سال سابقه ی کار در امر کاشت مو داشته باشد.

تجربه پزشک کمک می کند تا پزشک بر اساس تجربه ها و نتیجه های قبلی بیماران که به روش FUT و FIT  برای آن ها کاشت انجام داده است، روش مناسبی را برای کاشت ترکیبی در یک سر انتخاب کند.

پزشک باید مهارت کافی در کاشت به روش FUT داشته باشد تا جای زخم های پهن و گسترده نشوند چرا که در روش ترکیبی پوشاندن جای زخم کار دشواری است و به دلیل خالی شدن موها احتمال نمایان شدن جای بخیه ها بیشتر است.

علاوه بر این جراح باید با دقت و ظرافت بالایی اقدام به برداشتن گرافت ها کند تا فولیکول های مو در حین برداشت آسیب نبینند و جهت آن ها عوض نشود تا بتوان با روش FIT اطراف آن‌ها را برداشت.

پزشک باید مهارت و شناخت کافی در ارتباط با روش FIT داشته باشد و بداند تا چه میزان اجازه خالی کردن پشت سر بیمار با روش FIT دارد تا کم پشتی و جای زخم‌های ناشی از FUT مشخص نشوند.

در انتها پزشک برای انجام کاشت به روش ترکیبی باید سه نکته ی اساسی را مد نشر داشته باشد:

  • در حین انجام تمام مراحل به بیمار صدمه ای وارد نشود.
  • فضای کافی برای پوشاندن جای زخم FUT باقی بماند
  • احتمال انجام کاشت موی مجدد برای بیمار وجود داشته باشد.

کاشت مو به روش ترکیبی چگونه است ؟, جدید 1400 -گهر

مزایای کاشت مو به روش ترکیبی

  • در مواقعی که فضای زیادی نیاز به کاشت مو دارند بهترین و به صرفه ترین روش استفاده از کاشت موی ترکیبی است.
  • برای برداشتن گرافت ها زمان زیادی نیاز نیست و برداشت گرافت با توجه به ناحیه اهدا کننده بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد.
  • در روش ترکیبی اماکن برداشت تعداد زیادی گرافت وجود دارد، پزشک می تواند بین ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گرافت را برداشت کند که چیزی معادل ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ فولیکول مو است.

معایب کاشت مو به روش ترکیبی

  • به دلیل اینکه در روش کاشت مو ترکیبی، گرافت ها به روش FUT برداشته می شوند. معایب مشابه کاشت مو به روش FUT است.
  • مهم ترین عیب کاشت مو به روش ترکیبی باقی ماندن جای بخیه و ایجاد زخم ناشی از برداشت گرافت به روش  FUT است.

نتیجه گیری

کاشت مو به روش ترکیبی یکی از روش های نوین برای کاشت مو است، در کاشت مو به روش ترکیبی از هر دو روش FUT و FIT برای کاشت مو استفاده می شود. این روش برای افرادی کاربرد دارد که دچار ریزش مو شدید هستند. مهارت پزشک نقش مهمی در نتیجه ی کاشت مو به روش ترکیبی دارد. هزینه کاشت مو به روش ترکیبی در کلینیک رونیا حدود ۸ میلیون تومان می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو