نکات و روش های کلیدی برای مراقبت از مو در خانه

نکات و روش های کلیدی برای مراقبت از مو در خانه


115

1400/2/28

07:38


 

نکات و روش های کلیدی برای مراقبت از مو در خانه

مو یک المان مهم در زیبایی هر فرد به حساب می­آید و دغدغه های زیادی از جهت ریزش و کم پشتی مو وجود دارد و اشخاص زیادی با مشکلات مربوط به مو سروکله میزنند. زیبایی مو تاثیر به­سزایی در چهره دارد و سالم و مرتب به نظر رسیدن مو تا حد زیادی در جذابیت افراد موثر است. در سال های اخیر ترندهای رنگهای فانتزی برای مو بسیار مورد توجه جوانان و نوجوانان قرار گرفته. این ترند ها اگر چه برای مدت کوتاهی جدابیت و زیبایی به چهره و موی شما می­دهند اما استفاده از رنگ های فانتزی آسیب زیادی به مو وارد می­کند و پس از مدتی باید دوباره رنگ تمدید یا رنگساژ شود تا زیبایی اولیه را داشته باشد در غیر این صورت تغییر رنگ باعث جلوه­ی بدی خواهد شد. برای آن که بدانیم چه روش هایی برای مراقبت از مو وجود دارد ابتدا باید با ساختار موی انسان آشنا شویم و عوامل صدمه زننده به آن را بشناسیم تا روش های مراقبت را به درستی فرا بگیریم و از موهای خود مراقبت کنیم.

ساختار موی سر

مویی که ما میبینیم روی سر یک بافت مرده ی کراتینی است. در کف سر فولیکول یا پیاز مو قرار دارد که داخل این سلول ها نوع خاصی از سلول وجود دارد که مو را می­سازد و قابلیت تکثیر دارد. با تکثیر این سلول ها،سلول های قدیمی تر در یک ردیف عمودی به سمت بالا فشار می­آورند و به وسیله­ی یک ماده سیمان مانند به هم متصل می­شوند به تدریج می­میرند. این بخش از مو که خارج از پوست قرار می­گیرد از ماده مرده کراتینی ساخته شده است.

مراقبت از مو شامل مراقبت از ساقه و ریشه مو می­شود و هرچند ساقه مو یک قسمت مرده است اما با مراقبت های مناسب می­توانید این قسمت را به خوبی حفظ کنید و از آسیب به آن جلوگیری کنید. روش های مراقب از مو در خانه روش هایی ساده اما کاربردی هستند که در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

عوامل آسیب زننده به ساقه مو

نکات و روش های کلیدی برای مراقبت از مو در خانه

استفاده طولانی مدت از شال ها و روسری ها باعث دو شاخه شدن مو یا به اصطلاح موخوره می­شوند. همچنین رنگ مو و اکسیدان های بی کیفیت باعث سوختن و یا کش آمدن مو خواهند شد. از طرفی برای استفاده از انواع رنگ­های فانتزی باید از دکلره­ی دو مرحله ای استفاده کرد که در مرحله دوم دکلره ضدقرمزی استفاده می­شود و باعث ضعیف شدن و سوختن مو می­شود بنابراین پیشنهاد می‌شود از انواع گیاهی و با کیفیت اکسیدان خریداری شود.

همچنین از سال ۲۰۲۰ تاکنون ترند هایی برای رنگ ابرو فانتزی باب شده که مورد توجه جوانان و نوجوانان قرار گرفته است. این رنگ ها به مرور باعث ریزش موی ابرو و نازک شدن تار موهای ابرو می­شوند. بهتر است به جای استفاده از رنگ موهای شیمیایی که هم برای پوست و هم موی شما مضر هستند از سایه ابرو استفاده کنید تا آسیبی به ابروهای شما وارد نشود. لوازم آرایشی که جذب پوست نمی­شوند نمی­توانند آسیبی به پوست شما وارد کنند. سایه ابرو جذب پوست نمی­شود. برای این که یک محصول با کیفیت برای ابروهای خود داشته باشید بهتر است از یک سایه ابرو از برندهای اتود، گلدن رز یا آکوا استفاده کنید. می­توانید برای این کار از رنگ های مشکی بور یا قهوه­ای روشن استفاده کنید.

جدا از رنگ موها گرمای شدید باعث آسیب به ریشه و ساقه مو می­شود. استفاده از سشوار تار مو را ضعیف می­کند و گاها باعث سوختن مو می­شود. اتوی مو هم همین تاثیر را روی موها خواهد گذاشت و باعث سوختن تار موها خواهد شد. برخی از افراد موهای خیس خود را به وسیله ی اتوی مو خشک می­کنند. این کار باعث کشیدن تار مو و آسیب به ریشه می­شود از طرفی هم باعث سوختن تار موها می­شود.

عوامل آسیب زننده به ریشه مو

ابتدا باید بیاموزیم چه مواردی باعث صدمه و آسیب به پوست سر و ریشه موها می­شوند تا از آن­ها جلوگیری کنیم و بتوانیم از موهای خود مراقبت کنیم:

  • اگر عادت به حمام آب داغ دارید و احساس خوبی به شما دست می­دهد باید در این مورد تجدید نظر کنید. آب داغ باعث ضعیف شدن فولیکول مو می­شود و به مرور باعث ریزش مو خواهد شد. از طرفی چنگ زدن مو در حمام و مالیدن بیش از حد مو باعث ضعیف شدن پیاز مو و ریزش موی شدید در دراز مدت خواهد شد.
  • فشارهای موضعی که در اثر خوابیدن بیش از حد به یک سمت است باعث طاسی در آن ناحیه خواهد شد. در نوزادان که دائم به یک سمت میخوابند و افرادی که به علت بیماری مجبور به خوابیدن دراز مدت هستند این مشکل شایع تر است.
  • کشیدگی موی سر و اعمال فشار باعث می­شود مو زودتر از زمان طبیعی خود بریزد. بستن طولانی مدت مو و محکم بستن آن یا استفاده از انواع کلیبس ها و تل ها باعث ضعیف شدن و ریزش می­شود.
  • استفاده بیش از حد از برس و شانه و با شدت شانه کردن مو هم از دیگر عوامل آسیب زننده به موی سر است.
  • برای خشک کرد کردن موهای خود از سشوار کشیدن و باد مستقیم سشوار به ریشه مو جلوگیری کنید و موها را با یک حوله به آرامی خشک کنید.

مراقبت از موها در منزل

نکات و روش های کلیدی برای مراقبت از مو در خانه

اصولا بعد از حمام و شستشو موها تحت تاثیر مواد شیمیایی یا گیاهی داخل شامپو ها کمی خشک می­شوند، برای حل این مشکل و رفع خشکی مو میتوانید از انواع روغن ها و یا از ماسک مو و کرم موهایی که مناسب موهای شماست استفاده کنید. مواد داخل کرم‌های مو مانند نرم کننده عمل می‌کنند و مانع از خشکی و شکنندگی بیش از حد مو می‌شوند. روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن بادام به مقداری که موها را چرب نکنند می­توانند اثر به سزایی در جلوگیری از خشکی و دو شاخه شدن موهایتان داشته باشند.

هر چند ماه یکبار مقداری پایینه موهای خود را کوتاه کنید. هرچند این کار کمکی به رشد موهایتان نخواهد کرد اما باعث از بین رفتن موخوره ها و یکدست شدن و زیباتر به نظر رسیدن موهایتان می­شود. همچنین خواندن این مطلب در جهت رفع موخوره تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود.

موها و ابروها قسمت های مهمی از چهره ی هر فرد را تشکیل می­دهند که باعث دوچندان شدن زیبایی هر فرد می­شوند. از این جهت رسیدگی به آن و جلوگیری از آسیب دیدن آن ها یک امر مهم برای هر فرد محسوب می­شود بنابراین باید از راه های مختلف برای مراقبت از موها استفاده کنیم.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو