علائم شگفت‌آور ام‌اس

83

1400/2/28

10:43


علائم ام‌اس از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و می‌تواند با گذشت زمان بهتر یا بدتر شود، علائم شایع آن شامل خستگی، مشکلات در راه رفتن، بی‌حسی یا گزگز، ضعف، مشکلات بینایی، مشکلات مثانه و روده، مشکلات جنسی، درد، تغییرات شناختی و عاطفی، و افسردگی است. با این حال، برخی از علائم کمتر شایع ام‌اس نیز وجود دارد.

علائم شگفت‌آور ام‌اس

این علائم شامل این موارد هستند:

سرگیجه

به گزارش بهداشت نیوز، بسیاری از مبتلایان به ام‌اس دچار سرگیجه می‌شوند، در این حالت احساس سبکی سر یا عدم‌تعادل می‌کنید. که در نتیجه آسیب در مناطقی از مغز است که تعادل را هماهنگ می‌کند.

اختلالات گفتاری

حدود 25 تا 40 درصد افرادی که مبتلا به ام‌اس هستند، به دلیل آسیب در قسمت‌های مختلف مغز، مشکلات گفتاری دارند. این علائم، همچنین به عنوان دیسآترریا شناخته می‌شوند، وقتی بیشتر در طی بیماری خود پیش می‌روید و بسیار خسته هستید، ظاهر می‌شوند.

 

مشکل در بلع
می‌تواند هنگامی اتفاق بیفتد که اعصاب کنترل‌کننده عضلات دهان و گلو آسیب ببینند. همچنین می‌تواند در نتیجه بی‌حسی دهان و گلو، یا خشکی دهان به دلیل دارو باشد.

مشکل در بلع می‌تواند یک مشکل جدی باشد، و مهم است که در اسرع وقت به دنبال تشخیص و درمان باشید. 

 

خارش

وقتی به بیماری ام‌اس مبتلا هستید، اعصاب موجود در سیستم عصبی مرکزی که اطلاعات حسی را منتقل می‌کنند، آسیب می‌بینند. این آسیب حتی اگر احساس سوزش نکنید می‌تواند احساس خارش در شما ایجاد کند. از آنجا که علت آن عصبی است و مانند گزش یا بثورات جسمی نیست، کرم‌های موضعی پوست کمک نمی‌کنند.

 

مشکلات شنوایی

حدود 6 درصد از افرادی که به ام‌اس مبتلا هستند، دچار کم‌شنوایی هستند. به ندرت، کم‌شنوایی می‌تواند به عنوان اولین علامت بیماری رخ دهد. و می‌تواند به مسیرهای عصبی آسیب‌دیده مغز و ساقه مغز مرتبط باشد. 

 

لرزش

لرزش غیرقابل کنترل یا غیر‌ارادی، می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن در نتیجه آسیب ناشی از ام‌اس در مسیرهای عصبی که حرکت‌ها را هماهنگ می‌کنند، رخ دهد.

 

سردرد و میگرن

درحالیکه سردرد به عنوان یکی از علائم برجسته بیماری ام‌اس در نظر گرفته نمی‌شود، یک متاآنالیز نشان داد که شیوع سردرد 56 درصد است. 

 

مشکلات تنفس

می‌تواند در نتیجه آسیب عصبی کنترل‌کننده عضلات قفسه سینه مرتبط با ام‌اس باشد. با گذشت زمان بدتر می‌شود. 

 

از دست دادن یا تغییر حس بویایی و ذائقه 

بسیاری از افراد مبتلا به ام‌اس تغییراتی در چشایی و بویایی دارند. تعداد قابل‌توجهی از افراد مبتلا به ام‌اس توانایی کمتری در درک هر چهار زمینه اساسی طعم دارند و مرتبط با آسیب در سراسر مغز است.
شایع نیست، اما سایر افراد مبتلا به ام‌اس، هیپروزمی یا احساس بویایی غیرطبیعی یا حساسیت غیرطبیعی به بو را گزارش کرده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو