۵ واقعیت شگفت انگیز در مورد سیستم ایمنی بدن

53

1400/2/28

13:33


۵ واقعیت شگفت انگیز در مورد سیستم ایمنی بدن

سلامت نیوز: سیستم ایمنی بدن در حقیقت اصلی ترین ابزاری است که ما برای مقابله با بیماری ها در اختیار داشته و کلیه خدمات پزشکی در صورت بروز بیماری بدون وجود این سیستم، فاقد کارآیی هستند. در این گزارش به بررسی برخی ویژگی های سیستم ایمنی بدن می پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در شرایط عادی و هنگامی که شما در حال انجام کارهای روزمره خود هستید، تریلیون ها عام بیماری زا و مهاجم خارجی در حال حمله گسترده به تریلیون سلولی هستند که بدن شما را تشکیل می دهند.

عوامل زیستی تهدید کننده سلامتی، در مجموع به عنوان عوامل بیماری زا شناخته می شوند، این مهاجمان شامل باکتری ها ، ویروس ها، قارچ ها و کلیه موجودات تک سلولی هستند که برای بقا و تولید مثل تلاش می کنند.

در این میان اما ویروس ها ، بسته های اطلاعات ژنتیکی سلول های میزبان را گرفته و در داخل آنها تکثیر می شوند و قارچ ها نیز گونه ای از گیاهان به شمار می روند که امکان بیمار کردن انسان را دارند.

در بین کلیه این عوامل زیستی بالقوه تهدید آمیز، باکتری ها و ویروس ها بسیار بدتر از سایر مواردهستند. باکتری های خطرناک سمومی را در بدن آزاد می کنند که باعث بروز بیماری هایی مانند E. coli ، سیاه زخم و ... می شوند. آسیب سلولی ناشی از ویروس ها باعث ایجاد بیماری هایی از قبیل سرخک ، آنفولانزا و سرماخوردگی و البته موارد خطرناک تری همچون اچ آی وی، ابولا و کرونا می شوند.

باید پذیرفت که تقریباً همه چیز در محیط اطراف ما مملو از این مزاحمان میکروسکوپی است و حتی تعداد زیادی از این موجودات در داخل بدن شما زندگی کرده و حتی می توانند مفید باشند.

در این میان خبر خوب، این است که سربازان میکروسکوپی مدافع بدن شما معمولاً روزانه در برابر عوامل بیماری زا پیروز شده و از طریق ترکیبی از موانع محکم ، نیروی بی رحم و هوش برتر میدان جنگ ، که در مجموع سیستم ایمنی بدن نامیده می شود، سلامت انسان را تضمین می کنند.

در اینجا پنج واقعیت شگفت انگیز را در مورد سیستم ایمنی بدن انسان بررسی می کنیم:

۱- واکنش سیستم ایمنی بدن گاهی موجب آسیب دیدگی اندام ها می شود: عطسه ، سرفه ، گلودرد و تب همگی از واکنش هایی با هدف دفع عوامل بیماری زا هستند، از سوی دیگر این علائم گاهی می توانند آزار دهنده بوده و حتی موجب آسیب دیدن بیمار شوند.

۲- سلول های سیستم ایمنی بدن شما در همه جای بدن حضور دارند. یک قطره خون حاوی حدود ۳۷۵ هزار گلبول سفید است و خون هفت درصد از کل وزن بدن شما را تشکیل می دهد به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که در همه جای بدنتان سربازان کافی برای دفاع از شما وجود دارد.
۳-در برخی موارد مصونیت از بیماری، قابل انتقال است: آنتی بادی های موجود در شیر مادر به نوزادان مصونیت موقت از بیماری هایی را می دهد که بدن مادر از آنها مصون است و از عفونت نوزاد جلوگیری می کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند نوزادان حتما از شیر مادر تغذیه کنند.
۴- گلبول های سفید در دفاع از بدن شما تنها نیستند: سیستم ایمنی بدن علاوه بر مبارزه با عوامل بیماری زا با برخی از بیماری ها و مشکلات دیگر نیز مبارزه می کنند که البته این مبارزه در حوزه ای فراتر از گلبول های سفید صورت می گیرد. برای مثال سلول های T با سلول های سرطانی بدن مبارزه می کنند و برخی از درمان های سرطانی تعداد سلول های T را افزایش می دهند.
۵- سیستم ایمنی بدن شما در برابر تغییر عوامل بیماری زا ضعیف است: متأسفانه حافظه سلول های سیستم ایمنی بدن نسبت به یک بیماری خاص، ثابت بوده و به همین دلیل شما نمی توانید به آنفولانزا و سرماخوردگی ایمنی همیشگی پیدا کنید زیرا ویروس ها همیشه جهش پیدا می کنند.

منبع: howitworksdaily

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو