در حالی که دانشمندان در سراسر جهان به دنبال یافتن راه درمانی موثر برای مبارزه با ویروس کرونا هستند، مقامات بهداشتی در چین بیماران را به مصرف داروهای گیاهی سنتی به عنوان داروی جایگزین برای کمک به افراد مبتلا به عفونت تنفسی تشویق می کنند.

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ایده جدیدی نیست بلکه هزاران سال است از گیاهانی مانند شیرین بیان، زنجبیل و افدرا برای درمان عفونت های تنفسی مانند آنفلوآنزا و ذات الریه استفاده می شود. برخی از داروهای درمانی مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج نشان می دهد در مطالعات آزمایشگاهی تا حدودی موثر هستند.

به طور خلاصه مردم ادعا کرده اند داروهای گیاهی آنها را سالم نگه داشته یا علائم آنها را بهبود بخشیده است، اما تحقیقات عمده در مورد مصرف گیاهان بی نتیجه است. کارشناسان بهداشت هشدار می دهند اطلاعات کافی برای پشتیبانی از استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کرونا موجود نیست.

اگرچه در نهایت ممکن است متوجه شویم گیاهان خاصی برای مقابله با ویروس کرونا مفید هستند، اما در حال حاضر تحقیقات در این زمینه کافی نیست و اکنون زمان آن نیست که در صورت ابتلا به کرونا درمان را فقط با داروهای گیاهی پیش ببرید. دکتر فلیشیا گرش، بنیانگذار و مدیر گروه پزشکی یکپارچه اروین در کالیفرنیا به هلث لاین می گوید: در حال حاضر داده های کافی از کرونا موجود نیست و باید تحقیقات در این زمینه تکمیل شود.

گیاهان به ویروس های دیگر کمک می کنند

از مدت ها قبل از داروهای گیاهی برای درمان عفونت ها و ویروس ها مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، تب و حتی تب خال استفاده شده است. برخی از داروهای گیاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و بدن را برای مقابله با عفونت ها در وضعیت سالم تری قرار می دهند.

اعتقاد بر این است برخی دیگر ضدویروس های قدرتمندی هستند که از تکثیر ویروس های خاص در بدن جلوگیری می کنند، اما فقط به دلیل کارآیی در مورد بیماری های دیگر نمی توان گفت گیاهان دارویی همان مزیت را برای درمان کرونا دارند. هر ویروسی از نظر ساختار و رفتار منحصر به فرد است.

گیاهانی که برای سایر عفونت های ویروسی کار می کنند باید برای اثربخشی روی ویروس کرونا مورد آزمایش قرار بگیرند زیرا این ویروس خطرناک تر است.

اطلاعات کافی در مورد گیاهان و ویروس کرونا وجود ندارد

از نظر تاریخی شواهد زیادی پیرامون داروهای طبیعی وجود ندارد. برای نخستین بار تهیه بودجه لازم برای انجام مطالعه اثرات سلامتی گیاهان دشوار بوده است. ایالات متحده یک جامعه بسیار مبتنی بر دارو است، بنابراین در آنجا اولویت در تاریخ بوده است.

تحقیقات نیز تا حدودی متناقض بوده است، قسمت های زیادی از گیاه از جمله ریشه، ساقه، برگ و گل وجود دارد و انجام مطالعاتی که به طور مداوم قسمت های مختلف گیاه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد سخت است. لانگلند سرپرست یک تیم تحقیقاتی درباره چگونگی استفاده از گیاهان خاص برای درمان کرونا در حال تحقیق هستند.

تیم وی در حال آزمایش بیش از 30 گیاه و بررسی خواص ضدویروسی و ایمنی هر گیاه است. لانگلند امیدوار است بتوانند درمانی برای کرونا پیدا کنند، اما می گوید برای دستیابی به نتایج و پشتیبانی علم از اثربخشی داروهای گیاهی زمان لازم است.

وی اذعان می دارد: حتی برای آن گروه از گیاهان که به نظر ما موثر است می خواهیم هر نوع سمیت، کیفیت و عوارض جانبی مرتبط با آنها را بررسی کنیم. لانگلند می افزاید: نمی خواهیم به سرعت نتایج تحقیقات را منتشر کنیم تا مردم بدون رعایت نکات ایمنی مصرف داروهای گیاهی را شروع کنند.

بیشتر بخوانید:مشکلات پوستی بعد از ابتلا به کرونا

داروهای گیاهی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند

درست مثل هر داروی دیگر داروهای گیاهی نیز می توانند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کنند. شیرین بیان به عنوان یکی از داروهای درمانی است که مقامات چین مصرف آن را برای مقابله با کرونا توصیه کرده اند. شیرین بیان یک درمان موثر برای ویروس های تبخال نیز است.

گرش می گوید: استفاده از خمیر شیرین بیان رووی زخم تبخال از تکثیر ویروس جلوگیری کرده و آن را متوقف می کند، اما یک نقطه ضعف بزرگ نیز دارد. وی می افزاید: شیرین بیان می تواند هورمونی را به نام آلدوسترون در بدن فعال كند كه باعث احتباس مایعات و در واقع باعث پرفشاری خون می شود.

از آنجا که فشار خون بالا یک عامل خطرناک بزرگ برای عوارض کرونا محسوب می شود استفاده از شیرین بیان به ویژه در مقادیر زیاد در فرد مبتلا به ویروس کرونا خطرناک خواهد بود.

گیاه خار مریم یک مکمل کاملا در دسترس است، اما برای فردی که دارو مصرف می کند می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
لانگلند می گوید: این داروی گیاهی می تواند با سایر داروهایی كه بیمار استفاده می کند تداخل داشته و مانع از جذب آنها در بدن شود و از کارآیی آنها جلوگیری كند.

بعلاوه، سیستم ایمنی بدن برخی از افراد نسبت به کرونا واکنش بیش از حد نشان می دهند و التهاب گسترده ای ایجاد می کنند که حتی مشکل سازتر از خود عفونت است.

بر اساس اظهارات گرش برخی از گیاهان در صورت استفاده نادرست می توانند سیستم ایمنی بدن را بیش از پیش تقویت کنند و منجر به “طوفان سیتوکین” یا یک واکنش ایمنی بیش از حد فعال شود. بر اساس اظهارات لانگلند یکی از بزرگترین مشکلات این است که بسیاری از داروهای گیاهی و طبیعی بی کیفیت هستند.

وی می افزاید: اروهای گیاهی تقلبی زیادی وجود دارند یعنی محصولی که می خرید با سایر گیاهان دارویی ادویه دار شده است یا حاوی هیچ یک از گیاهان دارویی نیست که روی بطری برچسب گذاری شده باشد. وی اذعان می دارد: نمی توان همه گیاهان را ایمن فرض کرد زیرا ممکن است دارای ویژگی های مضری برای فرد باشد.

در صورت ابتلا به کرونا داروهای گیاهی را آزمایش نکنید

در وصرت تمایل به استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کرونا به یاد داشته باشید خطرات و مزایای یآن هنوز به طور کامل مشخص نشده است. نحوه عملکرد گیاهان دارویی در بدن یک فرد ممکن است با کارآیی آن در بدن فرد دیگر متفاوت باشد یعنی بسته به وضعیت سلامتی، سن و علائم آن متفاوت است.

لانگلند با اشاره به اینکه به احتمال زیاد نوع گیاه و دوز آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است می گوید: استفاده از گیاهان دارویی برای شما ممکن است با فرد دیگری متفاوت باشد، بنابراین اگر افراد در مورد مصرف داروهای گیاهی کنجکاو هستند بهتر است با متخصص این حوزه مشورت کنند.
گرش می گوید: من با مصرف گیاهان دارویی توسط مردم در حالیکه اطلاعات کافی از آنها در دسترس نیست موافق نیستم. باید قبل از مصرف داروهای گیاهی نسبت به آنها اطلاعات کافی داشته باشید و نسبت به هرگونه عوارض جانبی احتمالی قبل از مصرف محصولات گیاهی برای درمان کرونا مطلع باشید.

بیشتر بخوانید:پزشکان خانواده بیماران را با تجویز رمدسیویر سرگردان نکنند!

در پایان

مقامات بهداشت چین مصرف داروهای گیاهی سنتی را برای درمان کرونا توصیه می کنند، اما بسیاری از کارشناسان نسبت به عدم وجود اطلاعات کافی در این زمینه هشدار می دهند زیرا هنوز مشخص نیست گیاهان مختلف چگونه بر سلامت افراد تاثیر می گذارند.

اگرچه داروهای گیاهی بی ضرر به نظر می رسند، اما در صورت سوءاستفاده خطر ابتلا به کرونا را در فرد افزایش می دهد. ممکن است متوجه شویم برخی گیاهان در پیشگیری و درمان کرونا در برخی افراد موثر هستند، اما در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد استفاده از داروهای گیاهی برای درمان و مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد.
مترجم: الهه زارعی