میزان نفقه فرزند و نحوه مطالبه آن

میزان نفقه فرزند و نحوه مطالبه آن


منبع: آرگا

110

1400/2/28

14:40


توجه داشته باشید که مراحل مطالبه نفقه فرزند چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با مراحل و گام های آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی ازدواج یکی از تصمیمات مهم برای هر شخص است که در پی آن وظایف و تکالیفی مهم شکل می گیرد و یکی از این تکالیف نگهداری از فرزندان است که در صورت فوت سرپرست و یا طلاق زوجین، می توان حق و حقوق فرزند را به صورت کامل قانونی طلب کرد که از این مورد معمولا به عنوان نفقه فرزند یاد می شود.

آشنایی با نحوه مطالبه نفقه فرزند

بهتر است بدانید که یکی از مهم ترین تکالیف پدر و مادر در قبال فرزندشان پرداخت نفقه به او است که مفهوم نفقه فرزند امروزه در قانون مدنی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و تحت عنوان نفقه اقارب به آن پرداخته شده است. همچنین بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی نفقه اولاد یا فرزندان بر عهده پدر می باشد اما پس از فوت پدر و یا در صورتی که وی نتواند نفقه فرزندش را به صورت کامل پرداخت کند نفقه فرزند در درجه دوم به عهده اجداد پدری خواهد بود و البته که این روند با رعایت کسانی که نزدیک تر هستند انجام خواهد شد. توجه داشته باشید در صورتی که پدر و اجداد پدری زنده نباشند و یا توانایی پرداختن نفقه به فرزندشان را نداشته باشند نفقه بر عهده مادر خواهد بود. اما اگر مادر هم زنده نباشد و یا اینکه نتواند نفقه فرزند را پرداخت کند، پرداخت نفقه او بر عهده پدربزرگ و مادربزرگ مادری و همچنین مادربزرگ پدری خواهد بود. لازم به ذکر است که در رابطه با تکلیف پرداخت نفقه به فرزند تفاوتی میان فرزند مشروع و نامشروع وجود نداشته و حکم قانونی فرزند زنا زاده در این مسئله مانند فرزند ناشی از نکاح صحیح خواهد بود.

چگونگی گرفتن نفقه فرزند

میزان نفقه فرزند:

توجه داشته باشید که معمولا مبلغ نفقه فرزند بر اساس وضعیت مال پدر یا شخصی که پرداخت نفقه بر عهده او است تعیین خواهد شد و همچنین شرایط زندگی والدین، سطح تحصیلات و شغل والدین، عرق و امکانات محل زندگی نیز در تعیین مبلغ نفقه تاثیرگذار است. دقت داشته باشید که در صورت اختلاف در مبلغ نفقه و یا طلاق توافقی والدین دادگاه خانواده با در نظر گرفتن نظر کارشناس مبلغ نفقه را تعیین می کند.

نفقه کودک شامل چه مواردی است؟

به طور کلی خوراک، پوشاک، وسایل خانه، مسکن، هزینه های درمان، هزینه های تحصیل و سایر نیاز های فرزند با توجه به وضعیت مالی پدر یا شخصی که پرداخت نفقه بر عهده او است تعیین می شود و به این نته دقت کنید که نفقه شامل امکانات زندگی و نیاز های اساسی و ضروری است و به همین خاطر نمی توان منفق را مجبور به پرداخت هزینه های اضافی و غیر متعارف نمود.

چگونگی تعیین نفقه کودک:

معمولا برای بررسی و تعیین نفقه فرزند مشترک، دادگاه خانواده این موضوع را به کارشناس مرتبط ارجاع می دهد و وی پس از صحبت با والدین، بررسی وضعیت کنونی آن ها و رابطه والدین با کودکشان را مورد بررسی قرار می دهید و سپس میزان نفقه را مشخص خواهد کرد. جالب است بدانید که مبلغ نفقه برای همه افراد یکسان نیست و شرایط زندگی اشخاص بر روی میزان نفقه موثر خواهد بود و مواردی مانند زندگی در شهر های کوچک، شهر های بزرگ، روستا، پایتخت، سطح تحصیلات والدین، شغل والدین و محل زندگی والدین از موارد تاثیرگذار بر مبلغ نفقه به حساب می آیند. البته بدیهی است شخصی که عهده دار نفقه فرزند است بایستی خوراک، پوشاک، مسکن، درمان و سایر نیاز های معیشتی فرزند خود را تامین نماید.

چگونگی تعیین میزان نفقه برای کودک

فرزندان تا چه سنی مشمول دریافت نفقه می شوند؟

توجه داشته باشید که از دید قانون شخصی مستحق دریافت نفقه خواهد بود که با اشتغال به شغلی نتواند وسایل امرار معاش خود را تامین نماید بر اساس قانون فرزندان پسر پس از سن ۱۸ سالگی و به اتمام رساندن دوره سربازی می توانند به دنبال کار باشند و در صورت توانایی آنان برای اشتغال، نفقه آن ها قطع خواهد شد اما در مورد فرزندان دختر مسئله کمی متفاوت است زیرا در صورتی که فرزندان دختر به کاری مشغول نباشند پرداخت نفقه آن ها با هر سنی که ازدواج کنند ادامه خواهد داشت. ممکن است سوال پیش بیاید که هزینه تحصیل هم جزء نفقه محسوب می شود یا خیر. اما باید بدانید مادامی که تحصیل یک امر ضروری تلقی می شود سرپرست موظف به پرداخت نفقه خواهد بود ولی در صورتی که فرزند قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را داشته باشد اجباری به سرپرست برای پرداخته هزینه تحصیل در دانشگاه وارد نخواهد بود.

مجازات عدم پرداخت نفقه:

همانطور که متوجه شدید پرداخت نفقه برای کودک با وجود داشتن اسطاعت مالی لازم و ضروری است به خاطر اینکه فرزندان قادر به تامین معاش خود نیستند و قانونگذار برای عدم پرداخت نفقه مجازاتی هم تعیین نموده است. این مجازات معمولا قابل اعمال بر کسی است که پرداخت نفقه فرزند بر عهده وی است به گونه ای که بر اساس ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده هر کسی با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه اشخاص واجب النفقه مانند فرزندان خودداری نماید به حبس تعزیری درجه شش معادل شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

مجازات افراد برای عدم پرداخت نفقه

مراحل مطالبه نفقه:

بهتر است بدانید که نحوه مطالبه نفقه برای فرزند بدین صورت است که اگر فرزند دختر کنتر از ۹ سال ئ پس کمتر از ۱۵ سال باشد به استناد ماده ۶ قانون حمایت خانواده کسی که طفل را نگهداری می کند مانند مادر می تواند برای نفقه فرزندش علیه پدر یا جد پدری به دادگاه رجوع نماید. همچنین از فاصله سنین قید شده تا ۱۸ سال تمام نیز در صورتی که حکم رشد از دادگاه گرفته شده باشد فرزند می تواند بر علیه پدر یا هر شخص دیگری که پرداخت نفقه بر عهده اوست اقامه دعوی نماید اما اگر حکم رشد فرزند از دادگاه وجود نداشته باشد نمی توان به تنهایی و مسقیم در دادگاه نفقه را مطالبه نمود.

همچنین اگر پدر و مادر درخواست صدور حکم طلاق از دادگاه داشته باشند بر اساس ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده دادگاه مکلف است علاوه بر رای طلاق تکلیف حضانت فرزند و هزنیه های کودک را مشخص نماید و یا به صورت توافق زوجین بر سر نفقه، هزینه فرزند و یا در صورت اختلاف معمولا تا جلب نظر کارشناس نفقه فرزند مشخص می گردد. دقت داشته باشید که اگر طلاق والدین توافقی باشد بایستی آن ها در مورد تمامی موارد از جمله حضانت و مخارج فرزند یعنی همان نفقه توافق نمایند زیرا اگر در زمان طلاق توافقی انجام نگیرد یا والدین دچار اختلاف شوند معمولا موضوع به کارشناس نفقه ارجاع داده شده تا برای میزان آن تعیین تکلیف گردد.

آشنایی با مراحل گرفتن نفقه

معمولا در مورد احکامی که دادگاه در خصوص نفقه فرزند صادر می کند با تغییر اوضاع و احوال مانند تغییرات اقتصادی می توان از دادگاه تقاضای تعدیل حکم نفقه را خواستار شد یعنی دادگاه مجددا بررسی کند و به کارشناس مربوط ارجاع دهد تا در صورت تغییرات اقدام به صدور حکم جدید کند. همچنین مادر نیز می تواند به دلیل تورم و رسیدن کودک به سن تحصیل از دادگاه تقاضای تعدیل نفقه داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو