تعداد موارد ابتلا به فشار خون بالا به دلیل فشار کاری زیاد، استرس و عدم تعادل در سبک زندگی در حال افزایش است. در حالی که فشار کار و رقابت تحت کنترل ما نیست، اما سبک زندگی تحت کنترل ماست و می توان با ساده ترین راه ها در عادات غذایی و الگوی خواب تعادل ایجاد کرد. به گزارش تایمزسوفاندیا، لحظه شروع ایجاد تعادل نیمی از راه را طی کرده ایم، بنابراین به خود متعهد شوید ضمن بهبود بخشیدن عادات غذایی خود نکات زیر را رعایت کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

بر اساس اظهارات کارشناسان ساده ترین راه برای کاهش فشار خون بالا پیروی از یک برنامه غذایی تحت عنواندرژیم غذایی برای کاهش فشار خون است. بر اساس این برنامه رژیم غذایی باید از غلات، میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب استفاده کنید، همچنین از مصرف چربی اشباع و غذای غنی از کلسترول خودداری کنید.

غذاهای غنی از پتاسیم

افزایش محتوای پتاسیم در مواد غذایی خود اثر سدیم بر فشار خون را کاهش می دهد. از غنی ترین منابع سرشار از پتاسیم می توان به میوه ها و سبزیجات تازه مانند کشمش خشک، زردآلو، لوبیا، عدس، سیب زمینی و آووکادو اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تزیین کیک شیرینی با تم گل های شکوفه ای با روشی ساده + ویدئو

مصرف سدیم را کاهش دهید

کاهش اندک سدیم سلامت قلب را بهبود می بخشد و 5 تا 6 میلی متر جیوه فشار خون را کاهش می دهد. بر اساس اظهارات متخصصان مصرف کم سدیم هزار و 500 میلی گرم در روز یا کمتر برای بزرگسالان پیشنهاد می شود.

از مصرف غذای بسته بندی شده و فرآوری شده خودداری کنید

به تازگی، سازمان بهداشت جهانی سطح سدیم غذای بسته بندی شده و فرآوری شده را کاهش داده است زیرا مشخص شده بسیاری از مرگ های ناشی از فشار خون بالا به دلیل مصرف بیش از حد سدیم از طریق غذاهای بسته بندی شده و آماده رخ می دهد، بنابراین برای کنترل فشار خون بالا نه گفتن به غذاهای بسته بندی و فرآوری شده مهم است.

مصرف الکل خود را محدود کنید

مصرف بیش از حد هر چیزی بد است و در مورد الکل نیز همین قانون اعمال می شود، بنابراین سعی کنید برای کنترل فشار خون خود نوشیدن الکل را محدود یا به طور کامل قطع کنید.

مصرف کافئین را کاهش دهید

کافئین فشار خون را تا 10 میلی متر جیوه افزایش می دهد از این رو پیشنهاد می شود مصرف کافئین به ویژه با معده خالی را کاهش دهید.

از استعمال سیگار خودداری کنید

سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است به ویژه برای افراد مبتلا به فشارخون بالا ضرر بیشتری دارد. هر سیگاری که می کشید فشار خون را برای چند دقیقه افزایش می دهد و ساعت ها طول می کشد تا به حالت طبیعی برگردد. مشخص شده است افرادی که سیگار را ترک می کنند بیشتر از کسانی که سیگار نمی کشند عمر می کنند.

مترجم: الهه زارعی