کدام رنگ مو بیشتر به شما می‌آید و کدام برایتان مناسب نیست؟ جواب این سوال تکلیف زیباتر شدن یا نشدن شما را مشخص می‌کند و از آنجایی که ما به زیبایی شما اهمیت می‌دهیم با این راهنمای جامع بهترین رنگ مو برای تناژ و رنگ پوست‌تان را معرفی خواهیم کرد.

رنگ پوست‌تان روشن است یا تیره؟

اولین نکته‌ای که موقع انتخاب رنگ مو بر اساس رنگ پوست باید به آن توجه کنید، این است که رنگ پوست‌تان روشن است، تیره است یا متوسط یا اصطلاحا پوست‌تان سفید است، برنزه هستید یا گندم‌گون.

جواب این سوال را تنها زمانی که آرایش ندارید و در نور طبیعی خورشید به پوست‌تان نگاه می‌کنید، پیدا خواهید کرد که خوشبختانه نیازی به دقت خاصی ندارد و به سادگی مشخص خواهد شد. درست بر خلاف تناژ پوست.

تناژ پوست‌تان را تشخیص بدهید

تا اینجا دانستیم که هر کس رنگ پوست متفاوتی دارد که در سه گروه روشن، تیره و متوسط قرار می‌گیرد. اما تناژ پوست چیست و چه تفاوتی با رنگ پوست دارد. تناژ پوست تعیین کننده Undertones یا تناژ پنهان شده زیر رنگ پوست شماست که می‌تواند نقشی بسیار مهم در انتخاب رنگ مو داشته باشد.

برای اینکه بتوانید تناژ پوست‌تان را پیدا کنید و ببینید تناژ گرم، سرد یا خنثی دارید، دو روش را که از بقیه ساده‌تر هستند، به شما معرفی می‌کنیم.

در روش اول کافی است در نور طبیعی روز به قسمت داخلی مچ دست‌تان نگاه کنید و ببینید رنگ رگ‌هایتان بیشتر به بنفش و آبی متمایل است یا سبز و زرد. اگر رگ‌هایتان به آبی و بنفش نزدیکتر هستند، تناژ پوست شما سرد است و اگر به سبز و زرد متمایل هستند، تناژ گرمی دارید. اگر هم نمی‌توانید تشخیص دهید که رنگ رگ‌ها آبی است یا سبز و حالت سبز آبی دارد، تناژی خنثی دارید.

در روش دوم یک تست ساده انجام دهید. یک دستبند یا انگشتر طلایی رنگ و یک دستبند یا انگشتر نقره‌ای به دست کنید و ببینید کدام یک به پوست شما بیشتر می‌آیند. اگر هر دو به یک اندازه به شما می‌آیند، تناژ خنثی دارید. اگر نقره‌ای باعث زیبایی بیشترتان می‌شود، تناژ سرد داشته و اگر طلایی زیباترتان می‌کند، تناژی گرم دارید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب رنگ مو ابتدا مشخص کنید که رنگ پوست‌تان در کدام گروه قرار دارد و تناژ آن چگونه است. این کار هنگام خرید رنگ مو تیره، روشن یا ترکیبی تمام گزینه‌های مناسب را پیش روی شما قرار داده و گزینه‌های نامناسب را حذف خواهد کرد.

انتخاب رنگ مو بر اساس تناژ پوست

درست مثل تناژ پوست‌تان، رنگ موها هم می‌توانند سرد، گرم یا خنثی باشند. همان طور که از موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت، تناژهای سرد پوست، رگه‌هایی از رنگ‌های آبی، قرمز و صورتی دارند؛ در حالی که تناژهای گرم دارای رنگ‌های زرد، طلایی و هلویی هستند.

بعضی معتقدند برای انتخاب رنگ مو بر اساس تناژ باید سراغ رنگ مویی رفت که متضاد تناژ پوست باشد. یعنی اگر تناژ پوست شما گرم است، رنگ موهای سرد زیباترتان می‌کنند، اما واقعیت این است که این قانون صد درصدی نیست. بعضی از آرایشگران توصیه می‌کنند که رنگ مو در نهایت نباید خیلی با تناژ پوست شما تفاوت داشته باشد تا در نهایت بتواند نتیجه‌ای طبیعی‌تر به دست داده و باعث زیبایی طبیعی شما شود.

در ادامه ما با توجه به نکاتی که تا به اینجا درباره رنگ پوست و تناژ آن گفتیم، 9 تقسیم بندی ساده انجام می‌دهیم، یعنی هر رنگ پوست را با سه تناژی که می‌تواند داشته باشد، آورده و درباره رنگ موهای مناسب آن توضیح خواهیم داد.

  1. رنگ پوست روشن با تناژ سرد

یکی از نکات جالب درباره افرادی که رنگ پوست روشن دارند این است که به همان میزان روشنی پوست‌شان می‌توانند سراغ رنگ موهای روشن بروند. به همین دلیل استفاده از تناژهای سرد بلوند مثل پلاتینه و رنگ موسوم به Baby Blonde در مورد این افراد عالی عمل می‌کند.

بر خلاف رنگ‌های بالا این افراد نباید سراغ تناژهای خیلی گرم رنگ مو مثل مسی، کاراملی و طلایی بروند، چون باعث می‌شود زیبایی‌شان غیر طبیعی به نظر برسد.

همچنین در کنار پلاتینه استفاده از رنگ‌های فانتزی مثل یاسی و یخی و در بعضی موارد معدود آبی نیز به این افراد توصیه می‌شود؛ البته اگر حوصله ترمیم رنگ مو استفاده از شامپو رنگساژ برای بالا بردن دوام رنگ موی فانتزی‌شان را دارند، در غیر این صورت دایره انتخاب‌شان محدود خواهد شد. نکات بیشتر درباره رنگساژ مو در منزل را در این مطلب بخوانید.

  1. رنگ پوست روشن با تناژ گرم

اگر بعد از روش‌هایی که پیشتر معرفی کردیم متوجه شدید در گروه روشن-گرم قرار دارید، از رنگ موهای عسلی-کره‌ای با کمی تناژ نارنجی، قرمز مسی، قرمز با رگه‌های قهوه‌ای، طلایی-بلوند و کاراملی استقبال کنید. بر خلاف گروه قبلی اما نباید سراغ رنگ‌هایی با تناژ بنش و آبی رفت. همچنین این افراد بهتر است سراغ رنگ موی مشکی پر کلاغی نروند چون در ضدیت با رنگ و تناژ پوست‌شان قرار گرفته و تصویر جذابی ایجاد نخواهد کرد.

  1. رنگ پوست روشن با تناژ خنثی

اگر در گروه روشن-خنثی قرار دارید، بلوند، پلاتینیوم-بلوند و سایر رنگ‌های کلاسیک برای شما ایده‌آل هستند. نکته مهم این است که باید دقت داشته باشید در تناژهای زیرین رنگ موی شما اثری از آبی نباشد؛ چون ممکن است آنطور که باید به شما نیاید. همچنین رنگ قهوه‌ای تیره می‌تواند رنگی باشد که باعث زیبایی بیشتر شما شود.

  1. پوست متوسط با تناژ سرد

اگر رنگ پوست‌تان متوسط است، تقریبا هر رنگ مویی به شما می‌آید؛ فقط بهتر است از رنگ موهای خیلی تیره دور بمانید. افرادی که موهای قهوه‌ای دارند می‌توانند از رنگ مو قهوه‌ای روشن استفاده کنند یا سراغ فندقی بروند. برای افرادی که موهای خودشان بلوند است، استفاده از هایلایت شنی یا بژ نتیجه‌ای عالی و طبیعی خواهد داشت. اگر هم از طرفداران قرمز هستید بهتر است از تناژهای دارچینی و بلوطی استفاده کنید.

  1. پوست متوسط با تناژ گرم

یکی از بهترین رنگ موهایی که برای افراد با پوست متوسط و تناژ گرم کارایی دارد، Bronde است؛ ترکیبی از قهوه‌ای Brown و بلوند Blonde. این رنگ مو تقریبا بهترین رنگ مویی است که به این افراد می‌آید. همچنین تناژهای گرم عسبلی و تناژ روشن قهوه‌ای-طلایی نیز برای این افراد ایده‌آل است. مسی و طلایی- قرمز نیز جزو دیگر انتخاب‌های افراد با تناژ گرم پوست و رنگ متوسط خواهد بود.

  1. پوست متوسط با تناژ خنثی

اگر در این گروه قرار دارید، ترکیبی از رنگ موهایی با تناژ سرد و گرم نتیجه خوبی برای شما خواهد داشت و برای رسیدن به این نتیجه بالیاژ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می‌توانید از رنگ مو طلایی برای زیبایی بیشتر استفاده کنید. در صورتی که پوست‌تان متوسط است اما رگه‌های زیتونی تیره در آن دیده می‌شود از رنگ‌هایی مثل بلوند تیره و قهوه‌ای روشن دور بمانید.

  1. پوست تیره با انواع تناژها

کسانی که رنگ پوست تیره و تناژ گرم دارند بهتر است از رنگ‌های کاراملی و طلایی-قهوه‌ای استفاده کنند. اما اگر تناژ پوست‌شان سرد است به جای این رنگ‌ها از مشکی پر کلافی، مشکی-قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره استفاده کنند. در نهایت اگر تناژی خنثی دارید و رنگ پوست‌تان تیره است، با استفاده از فندقی و رنگ مو بلوطی قرمز زیبایی‌تان را بیشتر کنید.

برای رسیدن به رنگ مشکلی طبیعی یا مشکی پر کلاغی می‌توانید خودتان هم دست به کار شده و با استفاده از شامپو رنگ از برندهایی مثل سوبارو یا دوماسی رنگ مشکی‌تان را حفظ کنید. استفاده از رنگ‌های فانتزی مثل پلاتینه، صورتی و گلبهی معمولا به افراد با رنگ پوست‌های تیره توصیه نمی‌شود.

راهی ساده برای تست بهترین رنگ مو برای چهره

اگر همچنان مطمئن نیستید که کدام رنگ‌ها بیشتر به شما می‌آیند، استفاده از اسپری رنگ مو را فراموش نکنید. این اسپری‌های موقت رنگ‌های متنوعی مثل زیتونی، قرمز و یخی دارند و با هر بار شستشو هم از بین خواهند رفت. شما می‌توانید با استفاده از این اسپری‌های بهترین گزینه را برای خودتان تشخیص دهید و سپس سراغ رنگ موی اصلی بروید.