اختصاصی/ عوارض بلندمدت در کرونایی‌های بستری نشده

66

1400/2/28

22:55


نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شده اما نیازی به مراجعه به بیمارستان و بستری‌شدن نداشتند،‌ عوراض کمتری از این بیماری در آینده به سراغشان می‌اید.

اختصاصی/ عوارض بلندمدت در کرونایی‌های بستری نشده

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، نتایج این بررسی حاکی از آن است که در حالی که بیماران غیربستری عوارض کمتری را در آینده تجربه می‌کنند، اما این افراد در مقایسه با کسانی که الا به کرونا مبتلا نشدند بیشتر  پزشکان عمومی یا کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند.

این مطالعه در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ تا ۳۱ مه ۲۰۲۰ در دانمارک و با بررسی اطلاعات پزشکی تقریبا ۹ هزار نفر که آزمایش COVID-19 مثبت داشتند اما در بیمارستان بستری نبودند و همچنین حدود ۸۱ هزار نفر که آزمایش منفی داشتند انجام گرفت. تاریخچه پزشکی آنها برای یک دوره ۶ ماهه دنبال می‌شد.

کسانی که آزمایش کرونای مثبت داشتند بیشتر از افرادی که آزمایش منفی بودند، بیشتر دچار مشکلات تنفسی و لخته شدن خون شدند. همچنین افرادی که آزمایش مثبت داشتند، داروهای تجویز شده برای بهبود تنفس و درمان میگرن کمی بیشتر از غیر مبتلاها دریافت کردند.

 نویسنده ارشد این مطالعه، پروفسور آنتون پوتگارد از دانشگاهی در دانمارک ، در این زمینه گفت: تاکنون، بیشتر تحقیقات در مورد عوارض طولانی‌مدت COVID-19 بر روی بیماران بستری متمرکز بوده است. اما واقعیت این است که اکثر افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری نمی شوند. مطالعه ما خطر بسیار کمی از اثرات و عوارض ناشی از  COVID-19 را در افرادی که برای ابتلا به این عفونت در بیمارستان بستری نشده‌اند، نشان می‌دهد.

«با این حال، تحقیقات ما شواهدی را در مورد برخی از تأثیرات طولانی مدت ارائه می دهد که نیازی به بستری شدن در بیمارستان یا استفاده از داروهای جدید ندارد، که ما در استفاده بیشتر از خدمات بهداشتی اولیه پس از عفونت تاکید می کنیم. این امر لزوم اطمینان از منابع و پشتیبانی پزشکان برای مدیریت هرگونه شرایط بالقوه بلند مدت را برجسته می‌کند.»

استین هاسلینگ موگنسن نویسنده همکار این بررسی، از اعضای آژانس دارویی دانمارک نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: احتمالاً مشکلات بیماران کوویدی غیر بستری دست کم گرفته شده زیرا در بسیاری از تحقیقات و بررسی‌ها، افرادی که دچار خستگی یا مشکلات تنفسی شده اند اما این مشکل در حد شدید نبوده و  نیازی به درمان پزشکی ندارند، محسوب نشده‌اند.

 شایان ذکر است محققان خواستار انجام مطالعات بیشتر روی گروه های بزرگتر جمعیتی شدند که برای مدت طولانی تر دچار عوارض  کووید۱۹ شده‌اند.


منبع: Webmd/ می ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو