کاشت پیچک انگلیسی و شرایط مورد نیاز برای رشد آن

کاشت پیچک انگلیسی و شرایط مورد نیاز برای رشد آن


منبع: آرگا

164

1400/2/29

00:10


توجه داشته باشید که پیچک انگلیسی در واقع از دسته گیاهان همیشه سبز و بومی مناطق اروپایی می باشد که در این مقاله سعی داریم شما را با اصول کاشت پیچک انگلیسی و اصول مراقبت از آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی پیچک انگلیسی از دسته گیاهان بادوام محسوب می شود که در برخی مناطق به عنوان گیاهی مهاجم شناخته شده است. این گیاه معمولا انتخاب مناسبی برای پوشش زمین، دیوار، داربست و سازه های دیگر خواهد بود که به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که گل پیچک انگلیسی دارد مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت پیچک انگلیسی

بهتر است بدانید گیاه پیچک انگلیسی که بدان پاپیتال هم گفته می شود در واقع یک تاک چوبی تنومند می باشد که در فضای باز به عنوان پوششی زینتی کف زمین یا پوشش سبز زیبا برای دیوارهای سنگی یا آجری استفاده می شود. در واقع پاپیتال گیاهی است که به بقیه گیاهان رونده نام پیچک را داده است اغلب در خانه ها و فضاهای سرپوشیده کاربرد دارد. به صراحت می توان گفت که این گیاه بومی اروپا است و با گذر زمان توسط ساکنان مستعمرات به دنیای جدید وارد شده است اما خیلی زود به حالت وحشی رشد کرد. گیاه پاپیتال معمولا در مکان هایی که چمن مصنوعی و دیگر پوشش زمین قابل استفاده نیست به عنوان پوشش زمین متراکم استفاده خواهد شد و همچنین از آن ب عنوان یک پوشش رونده زینتی برای نرده ها، دیوارهای سنگی و نمای آجری نیز استفاده خواهد شد. این گیاه زیبا دارای ارتفاعی بیش از ۳۰ متر است و پهنایش بر روی زمین حدود ۱.۸ تا ۲.۵ متر خواهد بود. توجه داشته باشید که گل پیچک انگلیسی از گیاهان همیشه سبز همراه با برگ هایی کوچک و بریدگی هایی در اطراف برگ ها است که رنگ سبز و یا ابلق دارای لبه های سفید و بسیار سریع الرشد را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که گونه ابلق این گیاه نسبت به گونه سبز آن دیر رشد هستند و اگر قصد پرورش و کاشت آن در گلدان را دارید قطعا گیاهتان برای رویش نیاز به قیم خواهد داشت.

چگونگی کاشت پیچک انگلیسی

دستورالعمل کاشت و تکثیر پاپیتال:

توجه داشته باشید پیش از کشت پیچک انگلیسی در فضای خارج از منزل بایستی با نهالستان های محلی و یک دانشگاه یا مامور گسترش شهرستان مشورت نمایید تا مطمئن شوید که پیچک انگلیسی در لیست گونه های مهاجم منطقه شما نیست زیرا این گیاه به قدری تهاجمی است که در برخی مناطق مانند شمال غربی اقیانوس آرام و غرب میانه می تواند گیاهان بومی را خفه کند و به عنوان یک جمله شناخته شود پس باید در نظر بگیرید که چگونه گیاه را تحت کنترل و محدود نگه می دارید.

همانطور که می دانید پیچک یک گیاه خانگی رایج است که تا حدودی تعجب آور خواهد بود و در داخل خانه نسبت به خارج از منزل بسیار ظریف است زیرا هوای خشک و گرم مصنوعی که در اغلب خانه توسط وسایل گرمایشی وحود دارد در محیط های مطبوع و خنک برای پیچک مناسب نیست. با این وجود پیچک ها به دلیل زیبایی در مراکز باغ همچنان در دسترس هستند و به مراتب پیچک هایی که به صورت مناسب رشد کرده اند می توانند گیاهان عقب افتاده، بالارونده و حتی گلخانه ای را به دلیل تراکم و پوشش زیاد شگفت انگیز کنند.

معمولا این گیاه از طریق قلمه زنی تکثیر پیدا می کند که برای این روش باید از ساقه های ۱۰ الی ۱۲ سانتی متری استفاده شود. دقت داشته باشید که این ساقه ها باید از فصل بهار تا اواخر فصل تابستان مورد کشت قرار گیرند البته نمونه های مقاوم در فصل بهار قلمه گیری می شوند.

اصول کاشتن گیاه پایپتال

در واقع بهترین زمان برای گرفتن قلمه از گیاه پاپیتال ماه مرداد تا اواخر مهرماه است و بهتر است گلدان قلمه ها را از پیت ماس و ماسه پر کنید. گلدان حاوی قلمه ها را در محیطی سایه و دور از نور مستقیم قرار دهید و پس از ریشه دهی قلمه ها آن را در محیط مناسب یا فضای باغچه انتقال دهید.

در مرحله بعدی باید قلمه ها را در گلدان مناسبی قرار دهید که دهانه آن دارای قرطی برابر با ۹ سانتی متر داشته باشد و بستر آن دارای کمپوست بذر باشد. توجه داشته باشید خاکی که برای قلمه زنی و تکثیر پاپیتال استفاده می کنید باید مرطوب باشد و می توانید روی قلمه ها را به منظور جلوگیری از هدر رفتن رطوبت با نایلون پوشش دهید.

پس از گذشت یک ماه ساقه های کشت شده ریشه دار می شوند و می توانید پلاستیک را از روی بستر بردارید و گلدانتان را به فضای مناسب تری انتقال دهید. توجه داشته باشید محیط قرارگیری بستر پاپیتال بایستی نور کافی داشته باشد اما از تابش بدون فیلتر خورشید محفوظ باشد. می توانید برای ریشه دادن قلمه ها ساقه ها را درون آب بگذارید و بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد را فراهم نمایید.

دستورالعمل پرورش پیچک انگلیسی

شرایط مورد نیاز برای پرورش پیچک انگلیسی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و تکثیر پیچک انگلیسی پرداخته ایم:

نور:

دقت داشته باشید که گیاه پاپیتال هم در فصل تابستان و هم فصل زمستان نور روشن را ترجیح می دهد البته که از تابش مستقیم نور خورشید در فصول گرم سال باید خودداری نمایید. معمولا گیاه در فصل زمستان از نور مستقیم خورشید کمتر استفاده می کند مانند زمانی که در روبه روی پنجره جنوبی قرار می گیرند.

خاک:

معمولا خاک حاصخیز، مرطوب و به خوبی زهکشی شده برای رویش این گیاه ایده آل خواهد بود. توصیه می شود که در آب و هوای گرم و خشک زمین را به خوبی کوددهی نمایید تا خنک و مرطوب شود. کاشت گیاه پیچک انگلیسی برای رشد بهتر نیاز به تغذیه کمی دارد به گونه ای که یک کوددهی کوتاه در اوایل فصل بهار تقریبا تمام نیاز آن را در شرایط ایده آل برطرف خواهد کرد حتی این مقدار نیز غیرضروری خواهد بود. همچنین می توانید با کود آهسته انتشار یا دومرتبه با کود مایع ضعیف نیز گیاهتان را تغذیه نمایید.

نحوه مراقبت از پیچک انگلیسی

آبیاری:

گیاه پیچک انگلیسی اگر در فضای گلدان قرار گیرد شرایط مرطوب و نمناک را ترجیح می دهد و نباید اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و آن را به طور مرتب مرطوب نگه دارید که باعث رشد شاخ و برگ های جذاب قرمز رنگ در پاییز خواهد شد.

دما و رطوبت:

پیچک انگلیسی در فضای خارج از منزل در شرایط معتدل، محافظت شده از زمستان های شدید و گرمای بیش از حد نابستان بهترین رشد را خواهد داشت و حتی شرایط بسیار مرطوب هم می تواند باعث پوسیگی ریشه و لکه های برگ ناشی از باکتری شود. معمولا گیاهانی که در داخل خانه رشد می کنند اغلب شب های سرد کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد را می پسندند و بسیاری از گونه های دیگر می توانند در زمستان خارج از خانه درون گلدان به خواب بروند و دوباره از ساقه ها رویش خود را آغاز کنند.

تعویض گلدان:

توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه پیچک انگلیسی کوچک را هر سال و گیاهان بزرگتر را در هر چند سال یک مرتبه در گلدان و خاک جدید بکارید. معمولا گیاهان پیر و خسته را نیز می توان با انجام تعویض گلدان دوباره تازه کرد.

شرایط لازم برای رشد گیاه پیاتال

بیماری ها و آفات:

به صراحت می توان گفت که شته ها و کنه های عنکبوتی رایج ترین آفات این گیاه هستند که می توانید با استفاده از صابون های آفت کش آن را از بین ببرید. در مورد بیماری های رایج در این گیاه نیز می توان گفت که زانتانوماس یا لکه برگ باکتریایی و قارچ پوسیدگی ریشه از رایج ترین بیماری ها هستند که اغلب به صورت لکه های قهوه ای یا سیاه بر روی برگ ها مشخص می شود و موارد شدید باعث می شود که ساقه ها پیچیده و تحریف شوند. توصیه می شود که گیاهان آسیب دیده را به صورت کامل جدا نمایید و از بین ببرید و باقیمانده گیاه را با محلول سرکه و آب اسپری نمایید. پوسیدگی ریشه نیز در شرایط مرطوب و گرم بسیار رایج است و در نهایت می تواند باعث پژمرده شدن گیاهتان شود که در این صورت می توانید گیاه بیمار را دور بریزید و باقی گیاه را با یک قارچ کش حاوی تریفلومیزول درمان نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو