گل سنبل نشانه چیست ؟

منبع: دلگرم

238

1400/2/29

10:25


گل سنبل نشانه چیست ؟

گل سنبل نماد چیست ؟

سُنبُل نام سرده‌ ای از گل‌ها است که در گذشته جزو تیره سوسنیان محسوب می‌شد. خاستگاه سنبل، شرق دریای مدیترانه، ایران، ترکمنستان و آفریقای جنوبی است.

گل‌های سنبل خوشبو هستند و جنبه زینتی داند. دوره گلدهی آن‌ها در اوایل بهار است و گل‌های آن می‌توانند به رنگ‌ های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند.

از آنجا که گل سنبل با آمدن بهار می‏ روید، آن ‏را به عنوان نماد بهار بر سر سفره هفت سین می‏‌ گذارند. بدان معنا که بهار آمده و ما امید آن داریم که ما نیز بهاری شویم.

البته از آن‌جا که سنبل نه کلمه پارسی است و نه خوراکی گفته می‌شود که نباید آن را جزو هفت سین اصلی به حساب آورد و فقط محض زیباترشدن و پرشدن سفره هفت سین، سر سفره قرار می‌دهند.

گل سنبل نماد چیست

معنا و مفهوم گل سنبل

محبوبیت گل سنبل به ایران باستان باز می گردد و ریشه در باور های کهن ایران باستان دارد. این گل که رنگ های سفید، صورتی، بنفش، قرمز و نارنجی و حتی آبی وجود دارد نشانه ی وفاداری است.

نماد گل سنبل در ادبیات فارسی به معنی موی و زلف است و سنبلِ تَر، به معنی خط جوانان، خال و زلف خوبان است.

گل سنبل به دلیل نماد وفاداری در ایران باستان در سفره 7 سین نیز وجود دارد. تا سالی پر از وفاداری و مهربانی داشته باشیم.

مشخصات کلی گل سنبل

سنبل گیاه گلدار، پیازی و چندساله بوده و منشا آن نواحی مدیترانه است. برگ‌ های سبز روشن این گیاه ساده، کشیده و نوک‌ تیز است و گلچه‌ های زنگوله‌ ای‌ شکل کنار هم گل‌ آذین خوشه‌ ای را تشکیل می‌ دهند.

خوشه گل سنبل اکثرا به رنگ سفید و بنفش دیده می‌ شود، ولی طیف رنگی متفاوتی از صورتی، زرد، نارنجی و آبی نیز در این بین وجود دارد. این گل خوشبو و زینتی از اواخر اسفند تا خرداد ماه گل می‌ دهد و می‌ تواند تا ارتفاع 20 سانتی‌متر نیز رشد کند.

گل سنبل نشانه چیست

چطور می‌ توان سنبل را در خانه نگه داشت ؟

گل سنبل در تمام طول سال روی ساقه گوشتی و ضخیم آن وجود ندارد و تنها حدود یک ماه خوشه زیبای سنبل دیده می‌شود. اگر گیاه سنبل را در خانه نگه می‌ دارید، باید بدانید این گل نیاز به نور مناسب دارد تا شاداب بماند و کنار پنجره جنوبی بهترین مکان برای آن است.

دمای محیطی برای نگهداری این گل باید خنک باشد و بهتر است بین 10 تا 15 درجه سانتی‌ گراد در نظر گرفته شود. در مورد آبیاری نیز بدانید که توقع این گیاه آزار دهنده نیست؛

زمانی که سطح خاک گلدان خشک شد، آن را آبیاری کنید، ولی مقدار زیاد آب باعث می‌ شود پیاز سنبل بپوسد. برای شادابی بیشتر اسپری برگی را فراموش نکنید.

خاک مناسب سنبل خاک سبک، مخلوطی از خاک‌ برگ، خاک شنی و کود آلی است. (می‌ توانید از ترکیب پیت ماس + کوکوپیت + شن و ماسه نیز استفاده کنید) برای تغذیه بهتر گیاه می‌ توانید در زمان کاشت گیاه سنبل مقداری کود دامی یا ورمی‌ کمپوست به گلدان اضافه کنید.

همچنین بخوانید:

100 عکس حیرت انگیز از گل سنبل با حال و هوای نوروزی

معنای رنگ های مختلف گل رز : گل رز نشانه چیست ؟

معنای نمادین گل نرگس : گل نرگس نماد چیست ؟

معنای رنگ های مختلف گل لاله : گل لاله نشانه چیست ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو