پرویز تناولی اهداکننده برتر سال ٩٩ شد

منبع: ایران آرت

90

1400/2/29

12:49


پرویز تناولی مجسمه ساز پیشکسوت کشورمان به عنوان اهداکننده برتر آثار فرهنگی‌تاریخی در سال ١٣٩٩ برگزیده شد.

ایران آرت: در مراسمی که روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای بزرگداشت روز جهانی موزه‌ در محوطه کاخ جهانی گلستان برگزار شد، از پرویز تناولی به عنوان اهداکننده برتر آثار فرهنگی‌تاریخی در سال ١٣٩٩ تقدیر به عمل آمد.

مراسمی که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار اصفهان، معاون میراث‌فرهنگی کشور، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، معاون توسعه مدیریت و منابع، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، رئیس موزه ملی ایران و مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی حضور داشتند و طی آن از برترین‌های عرصه موزه‌داری کشور تقدیر و تشکر به عمل آمد.

در لوح تقدیری که به همین مناسبت با امضای محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی به پرویز تناولی اهدا شده، آمده است: «بدین وسیله انتخاب شما را به عنوان اهداکننده برتر آثار در سال ١٣٩٩ تبریک عرض نموده و به پاس نقش آفرینی جناب عالی در معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی به جا مانده از گذشتگان این مرز و بوم این لوح سپاس برای قدردانی و به رسم یادبود تقدیم می‌گردد. امید است با اتکا به چشمه لایزل الهی و در پرتو علم و دانش در اعتلای هویت تاریخی و فرهنگی کشور پایدار و موفق باشید.»

45

پرویز تناولی آبان ٩٩ مجموعه ۱۴۰۸ قطعه از دستبافته‌های نفیس عشایری و روستایی خود را مطابق فهرست معرفی و منتشرشده در کتاب «دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران» به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا کرد. هدف از اهدای این دستبافته‌ها نمایش عمومی و خصوصی داخلی و خارجی و ایجاد موزه‌ای تخصصی و دائمی با نام این هنرمند اعلام شد. به‌علاوه تعداد ۹ قطعه خاص از این مجموعه نیز برای نمایش به موزه فرش ایران اهدا شد. آئین امضای تفاهم‌نامه مربوطه بین تندیس تناولی (به‌نمایندگی از پدر) و معاون میراث‌فرهنگی کشور به‌نمایندگی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۹ آبان ماه ۹۹ در محل این وزارتخانه برگزار شد.

تناولی در گفتگویی، هدف خود را از اهدای این دستبافته ها چنین عنوان کرده بود: «من خواستم پیش قدم بشوم تا دیگران هم این کار را دنبال کنند. در اروپا و امریکا مجموعه دارها مجموعه‌هایشان را به شهرشان هدیه می‌کنند. سالنی از موزه را به نام شخص اهدا کننده می‌کنند و این مجموعه‌ها می‌ماند و جاودانه می‌شود ولی در کشور ما چون این فرهنگ وجود ندارد، اغلب مجموعه‌های خوب، عاقبت دست ورثه می افتد و آنها هم قدر نمی‌دانند و از دست می‌روند. یا می‌فروشند و یا از کشور خارج می‌کنند. من خواستم بدعتی گذاشته باشم. امیدوارم دیگران هم این راه را دنبال کنند.»

تناولی در حالی به عنوان اهداکننده برتر آثار فرهنگی‌تاریخی در سال ١٣٩٩ انتخاب شد که قرار است نمایشگاه منتخب دست بافته‌های عشایری و روستایی اهدایی این هنرمند و مجموعه دار در تاریخ دوم خردادماه امسال در موزه فرش ایران برگزار شود که با توجه به شرایط فعلی و رعایت دستورالعمل‌های مقابله با ویروس کرونا این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار و تاریخ بازدید عمومی آن پس از بازگشایی موزه‌ها اعلام خواهد شد.

تناولی یکی از چهار چهره‌ای است که جایزه تغییردهنده بازی هنر آسیا را در سال ۲۰۲۱ دریافت کرد. این جایزه ۵ می‌ ۲۰۲۱ (۱۵ اردیبهشت) از سوی آسیا سوسایتی، سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک در مقر سازمان ملل به تناولی و سه هنرمند دیگر اهدا شد. لازم به ذکر است که آخرین نمایشگاه انفرادی این هنرمند از ۲۶ آوریل تا ۸ می ٢٠٢١ در گالری Grosvenor لندن برگزار شد و طی آن مجموعه‌ای از آثار چاپی دهه هفتاد او در معرض دید همگان قرار گرفت.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو