دندانپزشکی کودکان، سلامتی فرزندتان در میان است!

دندانپزشکی کودکان، سلامتی فرزندتان در میان است!


منبع: برترین ها

154

1400/2/29

18:17


در صورتی که کودکتان با هر گونه مشکلی در دهان و دندان خود مواجه شود لازم است به دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایید. برای انتخاب بهترین دندانپزشکی برای کودکتان در این مطلب راهنمای شما بوده‌ایم.

برترین‌ها: به طور کلی نگهداری و حفظ سلامت کودکان در همه ابعاد و جهات از اهمیت بسیاری برخوردار است و در کنار آن نیز تفاوت‌های بسیاری نیز با بزرگ‌سالان دارد. به همین دلیل هم هست که نیازمند وسواس و دقت بیشتری خواهد بود. در این میان دندانپزشکی کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید با توجه و دقت بالایی صورت بگیرد. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به موضوع دندانپزشکی کودکان بپردازیم.

درباره دندانپزشکی کودکان

در بسیاری از مواقع نیاز‌های رفتاری و همین‌طور دندانی کودکان وضعیت بسیار متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان دارد و به همین دلیل هم هست که در چنین شرایطی تنها دندانپزشکی کودکان می‌تواند از پس این مسئله برآید. دندانپزشکی کودکان در واقع شاخه‌ای از رشته دندانپزشکی است که ضمن ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، تأکید بسیاری بر پیشگیری و درمانی کودکان دارد.

دندانپزشکی کودکان، سلامتی فرزندتان در میان است!

از آنجایی که نحوه رویش، مراقبت و همین‌طور ریزش دندان‌های شیری در کودکان به شکل مستقیمی بر روی روند جوانه زدن و رویش دندان‌های دائمی آن‌ها مؤثر است توجه به مسئله دندانپزشکی کودکان نیز می‌تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. با توجه به این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که عدم توجه به سلامت دندان کودکان می‌تواند در آینده نیز مشکلات دندانپزشکی بسیاری را برای او به دنبال داشته باشد. در نتیجه لازم است که از همان دوران شیرخوارگی تا دوران نوجوان دائماً دندان‌های فرزند خود را زیر نظر داشته باشید و آن‌ها را به دندان‌پزشک کودکان بسپارید.

تفاوت دندانپزشکی کودکان و عمومی

به طور کلی دندانپزشکی عمومی که با عنوان دندانپزشکی خانواده نیز شناخته می‌شود، شامل هر بیماری در رده‌های سنی مختلف می‌شود. معمولاً دندانپزشکان عمومی دارای تخصص خاصی از زیرشاخه‌های دندانپزشکی نیستند و شما می‌توانید آن‌ها را به چشم پزشکان عمومی نگاه کنید. در حالی که دندانپزشکی کودکان زیرشاخه‌ای از دندانپزشکی است که به شکل تخصصی به حیطه کودکان و اطفال می‌پردازد.

وظایف دندانپزشکی کودکان

علاوه بر درمان‌های تخصصی همچون پر کردن دندان‌ها، ترمیم پوسیدگی، خارج کردن و کشیدن دندان، ترمیم دندان شکسته، عصب‌کشی دندان و... دندانپزشکی کودکان، خدمات بسیار دیگری را نیز شامل می‌شود که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • استفاده از فلوراید

معمولاً یکی از راه‌های پیشگیری و یا درمان حفره‌های دندان و پوسیدگی‌های آن در کودکان، استفاده از فلوراید است. این ماده می‌تواند مینای دندان را تقویت کرده و برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی، اقدامی درست و مهم باشد.

  • شیاربندی دندان اطفال

غالباً سطوح جونده دندان‌های آسیا در کودکان، شیار‌هایی دارد که موجب گیر کردن مواد غذایی می‌شود. این موضوع معمولاً با مسواک زدن، آن هم به تنهایی برطرف نخواهد شد. به همین دلیل نیز در علم دندانپزشکی اطفال با کمک سیلانت‌های دندانپزشکی کودکان، دندان‌ها پر شده و حفره‌های دندانی نیز شیاربندی می‌شوند. این موضوع می‌تواند به کاهش احتمال پوسیدگی دندان و همین‌طور آسیب دیدن مینای آن کمک کند.

  • باندینگ دندان کودکان

مسئله دیگری که می‌تواند زیرمجموعه کار‌های یک دندان‌پزشک کودکان و اطفال قرار بگیرد باندینگ دندان اطفال است. معمولاً آسیب‌دیدگی و شکستگی‌های جزئی در دندان‌های جلویی کودکان بسیار شایع است و به همین دلیل نیز با کمک مواد باندینگ می‌توان آن‌ها را ترمیم و برطرف ساخت.

دندانپزشکی کودکان، سلامتی فرزندتان در میان است!

در کنار تمامی مواردی که تا به اینجا اشاره شد، خدمات موجود در دندانپزشکی کودکان چنین مواردی را نیز در بر خواهد گرفت:

  • معاینات مرتب و کامل دندان نوزادان و کودکان
  • کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان اطفال
  • ارائه مشاوره در رابطه با عادات دهانی همچون استفاده از پستانک و یا مکیدن انگشت
  • ارزیابی و درمان زودهنگام صاف کردن دندان‌ها

آموزش‌هایی که دندانپزشکان در دندانپزشکی کودکان ارائه می‌دهد

در کنار این، معمولاً متخصصان و دندان‌پزشکان کودکان، آموزش‌هایی را نیز به والدین ارائه می‌دهند تا بتوانند در مراقبت، نگهداری و همین‌طور مدیریت مشکلات دندان کودک خود رسیدگی بیشتر و بهتری داشته باشند. غالباً مشاوره‌های دندان‌پزشکان کودکان شامل این موارد می‌شوند:

  • آموزش نحوه صحیح مسواک زدن به کودکان
  • مدیریت رشد و درآمدن دندان‌های دائمی و چگونگی مراقبت از آن‌ها
  • نحوه استفاده از دهان‌شویه
  • نحوه مدیریت درد دندان‌ها
  • مدیریت عادات مضر دهانی
  • کنترل رژیم غذایی
  • نحوه مدیریت شکستگی دندان

دندانپزشکی کودکان، سلامتی فرزندتان در میان است!

لازم به ذکر است که یکی از بخش‌های مهم کار دندان‌پزشکان کودکان، درمان مشکلات دندانی کودکانی در شرایط خاص است. برای مثال کودکانی که دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی هستند و یا به دلیل سن پایینی که دارند در زمان مراجعه به دندانپزشکی دچار ترس و اضطراب شدید می‌شوند. تمامی این مسائل با توجه به شرایط بیمار دارای راهکار‌های مختلفی است، اما در بدترین حالت و به تشخیص پزشک، بیهوشی راهکاری است که در چنین شرایطی تجویز می‌شود.

انتخاب دندانپزشکی کودکان

برای آنکه بتوانید دندان‌پزشک اطفال خوبی را برای فرزند خود پیدا کنید باید حتماً با تحقیق و بررسی‌های دقیق و اصولی پیش بروید. طبیعی است که سلامت دندان و البته روحیه فرزند کوچک شما در میان است و به همین دلیل نیز کوچک‌ترین کوتاهی و بی‌توجهی نباید در این زمان داشته باشید.

برای این کار می‌توانید راه‌های مختلفی را امتحان کنید، اما بهترین و مهم‌ترین آن‌ها استفاده از تجربیات سایر افراد است. توصیه می‌کنیم که توصیه و تجربیات دوستان و نزدیکان خود در رابطه با دندانپزشکی کودکان را در نظر داشته باشید، اما در کنار این، مسائل دیگری همچون توجه به مهارت کاری پزشک، سابقه علمی و حرفه‌ای، بررسی هزینه‌ها، بررسی مدارک و جوایز کسب‌شده، محل و محیط مطب و... نکاتی هستند که نباید از قلم بیندازید.

سعی کنید در زمان مراجعه به دندانپزشک کودکان، تعارف را کنار بگذارید و با پزشک موردنظر به راحتی از دغدغه‌ها و مشکلات فرزند خود صحبت کنید. خلقیات و نحوه برخورد پزشک و دندان‌پزشک کودکان نیز مسئله مهمی است که باید در این زمان به آن توجه کنید.

طبیعی است که فرزند شما در کنار یک دندان‌پزشک بداخلاق و عصبانی، احساس راحتی ندارد و ترس و اضطراب بسیاری که پیدا می‌کند می‌تواند خاطره بد و تلخی را در ذهن او ایجاد کرده و مانع از پیشبرد درست و ایده‌آل روند درمانی شود؛ بنابراین نحوه درست رفتار با کودکان و دوست داشتن آن‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های مهم و تأثیرگذار در انتخاب دندانپزشکی کودکان خواهد بود.

دندانپزشکی کودکان، سلامتی فرزندتان در میان است!

بهترین سن کودکان برای مراجعه به دندانپزشکی

در صورتی که دهان و دندان کودکتان با هرگونه مشکلی مواجه است بهتر است در سن 4 سالگی نسبت به درمان ان اقدام نمایید و برای اولین بار دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید. به طور کلی بهترین سن برای مراجعه به دندانپزشکی کودکان 6 سالگی می‌باشد. در این سن مراجعه به دندانپزشکی برای بررسی الگوی رشد صحیح صورت و فک کودک نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهتر است در همان ابتدای 6 سالگی و با رویش اولین دندان‌های دائمی، نسبت به ارتودنسی پیشگیرانه دندان‌ها اقدام نمایید.

هزینه دندانپزشکی کودکان

هر یک از خدماتی که در دندانپزشکی کودکان ارائه می‌شود، دارای هزینه‌های مختلفی است که دندانپزشک معالج پس از معاینه کودک، هزینه را اعلام خواهد کرد. بدیهی است که این هزینه‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند. برخی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه دندانپزشکی کودکان به شرح زیر هستند:

  • میزان تخصص دندانپزشک اطفال
  • نوع دندان کودک(شیری یا دائمی)
  • مکان قرار گرفتن مطب دندانپزشکی
  • تجهیزات دندانپزشکی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو