درمان خشکی چشم و علائم و نشانه های آن

درمان خشکی چشم و علائم و نشانه های آن


منبع: آرگا

121

1400/2/30

10:52


خشکی چشم منجر به ناراحتی های زیادی در چشم خواهد شد و حتی ممکن است اختلالاتی را نیز در دید به همراه داشته باشد. برای درمان خشکی چشم راه های خانگی وجود دارد که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

خشکی چشم از عارضه و ناراحتی های چشمی است که به دلایل مختلف ایجاد می شود. قبل از ارائه راه های درمان خشکی چشم بهتر است علائم و علل مبتلا شدن به آن را بهتر بشناسید. 

روشهای درمان خشکی چشم

خشکی چشم عارضه ای است که در آن وضعیت، چشم رطوبت لازم را تولید نمی کند یا اشک بی کیفیت تولید می شود. تقریباً تمام افرادی که برای درمان خشکی چشم مراجعه می کنند، علائم مشابه ایی دارند. حال قبل از معرفی روشهای درمانی این بیماری قصد داریم شما را با علائم خشکی چشم آشنا نماییم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

علائم خشکی چشم

  • قرمز شدن چشم ها
  • احساس وجود یک جسم خارجی در چشم
  • حس درد، خارش و سوزش چشم
  • خستگی چشم
  • حساسیت به نور
  • افزایش مخاط در اطراف چشم ها
  • تاری دید

قرمزی چشم

عوامل بروز خشکی چشم را می توان در آلرژی، لنزهای تماسی، بالا رفتن سن، شرایط خاص پزشکی، عوامل محیطی و داروهای خاص جست و جو کرد. منظور از شرایط محیطی عواملی هستند که ممکن است دلایل بروز این عارضه باشند. به عنوان مثال کار کردن زیاد مقابل رایانه، دوچرخه سواری، در معرض دود سیگار قرار گرفتن، اسکی و …

خشکی چشم و نشانه های آن

رفع خشکی چشم با روش های ساده

در حین فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، اسکی و … از عینک مناسب استفاده کنید. چون چشم ها کمتر در معرض باد و خشکی قرار می گیرند.

از اسیدهای چرب استفاده کنید

اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند سندروم خشکی چشم را بهبود بخشد. این چربی منجر به کم شدن التهاب در بدن می گردد. با کم شدن التهاب چشم می توان انتظار تولید اشک بیشتر را داشت. می توانید از مواد غذایی حاوی اسید چرب مانند روغن دانه کتان، روغن نخل یا پالم، ماهی های چرب مانند ساردین، سالمون، ماهی تن، گردو، تخم مرغ غنی شده با چربی امگا۳ و روغن سویا مصرف کنید.

برای چشم از قطره و پماد استفاده کنید

قطره چشم(اشک مصنوعی) احساس های نامطلوب در چشم را به صورت موقت برطرف می سازد. این قطره ها مواد نگه دارنده دارند. این مواد نگه دارنده از رشد باکتری ها بعد از باز شدن درب قطره ممانعت می کند. پماد در محدوده وسیع تری نسبت به قطره عمل می کند و می تواند به مدت طولانی تر برای درمان خشکی چشم اثر کند. بهتر است در طول روز از قطره و هنگام خواب از پماد استفاده کنید. چون پماد ممکن است بر روی دید شما تاثیر بگذارد.

خشکی چشم

به پزشک مراجعه کنید

اگر احساس کردید که خشکی چشم شما به دلایل دیگری است و علائمی مانند ترشح یا تورم بیش از حد چشم، درد در چشم یا تورم و سفت شدن، دردی که از یک خارش خفیف بیشتر است، التهاب و قرمز شدن چشم، خشکی دهان دارید، به پزشک مراجعه کنید و مشکل را جدی بگیرید.

در معرض باد قرار نگیرید

تا حد ممکن از قرار گرفتن طولانی در مقابل باد پنکه، کولر، باد طبیعی، سشوار و … دور بمانید.

دستگاه بخور در فصل زمستان

برای حفظ رطوبت منزل از دستگاه بخور استفاده کنید. در صورت نداشتن دستگاه بخور، روی دستگاه گرمایشی مانند بخاری، ظرف آبی قرار دهید تا بخار آب لازم را در منزل داشته باشید.

زمانی که در حال مطالعه، مقابل کامپیوتر، تماشای تلویزیون و… هستید، به چشم ها برای جبران رطوبت فرصت دهید.

دود سیگار نیز در مبتلا شدن به خشکی چشم تاثیر گذار است. از آن دوری کنید.

قبل از شست و شوی چشم بر روی آن کمپرس گرم بگذارید. پلک ها را با شامپو بچه بشویید تا روغن های غدد پلک ترشح و اشک چشم شما بهتر شود. شامپو را به طور کامل از پلک ها بشویید تا سبب تحریک چشم نگردد.

استفاده از چای سبز

توجه داشته باشد که برای درمان خانگی چشم می توانید از چای کیسه ای سبز کمک بگیرید. ابتدا چای کیسه ای را در آب داغ بیندازید و اجازه دهید تا خیس بخورد. آن گاه دو تکه پنبه را به چای آغشته کنید و بر روی چشم ها قرار دهید.

به چشم ها استراحت کافی دهید و خواب عمیق داشته باشید.

نور و شرایط لازم به قدر کافی برقرار باشد تا برای انجام فعالیت ها دچار اختلال و اشکال نشوید.

استفاده از روغن کرچک

این روغن را می توان به عنوان ضمادی عالی برای درمان خشکی چشم معرفی کرد. مخصوصاً اگر این خشکی به دلیل اختلال غده میبومین باشد. این روغن آلودگی را از چشم رفع و مانع از آب مروارید می شود.

درمان خشکی چشم

درمانهای گیاهی خشکی چشم

می توانید برای رفع خشکی چشم از عدس نارنجی آرد شده، زردچوبه پودر شده و پوره گوجه مخلوطی تهیه و این خمیر را هر روز در زیر چشم بگذارید.

تمبر هندی

دانه تمبر هندی را در آب گرم بیندازید و آن گاه از محلول آن به صورت قطره چشم استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس

۲ تا ۳ قطره روغن اسطوخودوس را در آب بریزید و پنبه های توپی را در محلول خیس و برای رفع خشکی چشم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پلک ها قرار دهید.

رازیانه

یک قاشق رازیانه را در یک لیوان آب بجوشانید و آن گاه این محلول را با توپ های پنبه بر روی پلک های بسته به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بگذارید.

عوامل تاثیرگذار در خشکی چشم

سن بالاتر از ۵۰ سال : با بالا رفتن سن شخص، تولید اشک نیز کاهش می یابد به خصوص اینکه در سنین بالای ۵۰ سال این مشکل شایع تر است.

جنسیت : خیلی از خانوم ها به دلایلی همچون تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری، یائسگی و موارد دیگر با مشکل کمبود اشک و خشکی چشم مواجه می شوند.

کمبود ویتامین ها : کمبود A در کبد که در سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، هویج وجود دارد و نیز کمبود اسید های چرب موجود در غذا هایی مثل ماهی، گردو و روغن های گیاهی می تواند باعث خشکی چشم شود.

استفاده از لنز های چشمی : لنز های چشمی می تواند موجب خشکی چشم شود، بنابراین بسیاری از افرادی که از این نوع لنز ها استفاده می کنند، دغدغه خشکی چشم دارند.

توصیه هایی برای جلوگیری از خشکی چشم

مایعات زیادی در طول روز بنوشید، زیرا نوشیدن آب زیاد به مرطوب نگه داشتن بافت های بدن و نیز رطوبت سطح چشم کمک زیادی می کند.

در زمانهایی که کار چشمی طولانی مدت انجام می دهید، به طور ارادی پیوسته پلک بزنید، پلک زدن مانع از خشکی چشم می شود.

همچنین از خیره شدن زیاد به صفحه تلویزیون، مانیتور و یا کتاب خودداری کنید و لازم است هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یکبار به مدت چند ثانیه چشم هایتان را ببندید.

سعی کنید که در معرض دود سیگار و نیز گرد و غبار قرار نگیرید.

سعی کنید در محیط بیرون به خصوص در محیط های خشک و هوای طوفانی تا جایی که امکان دارد از عینک آفتابی یا طبی استفاده کنید.

در فصل سرما به دلیل استفاده از وسایل گرمازا در منزل، بهتر است از دستگاه بخور به منظور مرطوب نگه داشتن فضای اتاق استفاده شود.

از مالیدن چشم ها خودداری کنید، زیرا این کار موجب تحریک بیشتر چشم و نیز بدتر شدن علائم خشکی چشم خواهد شد.

زمانهایی را که خشکی چشم تشدید پیدا کرده و یا کمتر می شود را مورد توجه قرار دهید.

از مواردی مثل گرمای بیش از حد اتاق، گرد و غبار، مصرف سیگار و نیز استفاده از وسایلی همچون سیگار که خشکی چشم را تشدید می کنند، دوری کنید.

 

فراموش نکنید که بسیاری از درمان های خانگی خشکی چشم به راحتی و به سرعت نتیجه بخش خواهد بود و شما را موفق به کنترل  علائم و نشانه های خشکی چشم می کند و از این طریق به سلامت چشم شما کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو