معنای گل نیلوفر آبی : گل نیلوفر نماد چیست ؟

منبع: دلگرم

163

1400/2/30

11:09


معنای گل نیلوفر آبی : گل نیلوفر نماد چیست ؟

گل نیلوفر نشانه چیست ؟

گل نیلوفر آبی دارای دوازده برگ است که به لوتوس هم معروف است که در تخت جمشید و شوش نشانه هایی از این گل وجود دارد. گل های نیلوفر در مرداب می شکفتند و ریشه های آنها در گل و لای است.

گل نیلوفر آبی گیاهی است آبزی، زیبا و پایا، دارای برگ های بزرگ و پهن، قلبی شکل به پهنای 3 تا 30 سانتی متر که در سطح آب و یا در آب غوطه ور هستند، با دمبرگ های استوانه ای بلند که از ریشه آبی ضخیمی (ریزم) بیرون می آیند.

این گل زیبا دارای نمادهای بسیاری است ولی اکثر آن ها اشاره به تقدس این گل دارند. در ادامه با این نمادها آشنا خواهید شد.

گل نیلوفر آبی نماد چیست ؟

گل نیلوفر، سوسن شرقی یا لوتوس بیانگر نمادهای مختلفی بوده که با عقاید ملل دیگر نیز مشترک است. نیلوفر کمال زیبایی است. ریشه‌های آن مظهر ماندگاری و ساقه آن نماد بند ناف انسان است که باعث می‌گردد انسان با اصل خویش پیوند بخورد.

گل نیلوفر مظهر صلح جهانی است. گل نیلوفر بیانگر نمادهای مختلفی است. مثلا نماد صلح جهانی، باروری، عبادت، ریاضت، تندرستی، زیبایی، عشق، کامیابی، حمایت از موجودات زنده و قدرت حاصل خیز بودن زمین است.

نیلوفر مظهر روشنایی نیز بوده در نتیجه حاصل قدرت خلاق خورشید، قمر و آتش نیز است. این گل به عنوان محصول آب‌ها و خورشید نیز شناخته شده است.

نماد گل نیلوفر

نماد گل لوتوس

گل نیلوفر در ایران باستان نماد چه بود ؟

در مورد این پرسش که نماد گل نیلوفر در ایران باستان چیست؟ می بایست گفت: در ایران باستان نیلوفر مظهر جاودانگی بود. چرا که این گل تنها گلی بود که در داخل مرداب‌های خاموش پدید می‌آمد.

این گل نسبت به سایر گل‌ها در محیط خاصی رشد می‌کند. به این گونه که نیلوفر در خاک و لجن ریشه می‌کند، اما برگ‌های آن به سمت و سوی نور خورشید باز می‌شوند.

در ایران باستان، نور نماد گل نیلوفر است. چرا که با آب دارای ارتباط می باشد. نیلوفر آبی میان گل و لای مرداب ها رشد کرده و به نهایت زیبایی و قشنگی میرسد.

نیلوفر بیانگر رنج و مشقت کسانی می باشد که دوران سخت زندگی را گذرانده و به سمت و سوی آرامش در حرکت می باشد. این افراد همانند نیلوفر آبی از مرداب‌ها بر آمده و طی زندگی به فردی مملو از حیات مبدل می‌گردند.

می‌توان گفت از حیث رویش این گل با تولد انسان شباهت دارد. چرا که هردوی آن‌ها در پی عروج هستند. ظهور این گل از مفاهیم مشترکی می باشد که در همه تمدن‌ها جزء مبانی مشترک اعتقادی به حساب می‌آید.

نیلوفر آبی مظهر خورشید بوده و با میترا هم همبستگی دارد. چرا که با بالا آمدن خورشید باز و با رفتن آن بسته می‌گردد.

هخامنشیان به میترا دلبستگی زیادی داشتند. به همین علت از ورق، گل و شاخه این گل که نمادی از میترا بود، در تزیین ساختمان‌های تخت جمشید استفاده می‌کرده‌اند.

از اسطوره‌های ایرانی می‌توان به میترا (خدای روشنایی) و آناهیتا (همان ایزد آب‌های روان) اشاره کرد که نمادشان لوتوس است. در ایران باستان، ارتباط نزدیک ایزدانی مثلا آناهیتا و میترا به لوتوس، نشانه اهمیت آن است.

در سنگ نگاره‌ای از شاپور دوم ایزد مهر را مشاهده می‌کنیم که روی لوتوسی بزرگ ایستاده است. طبق اعتقادات اساطیری، ایزد مهر، رب النوع خورشید است و نیلوفر با آن پیوندی نزدیک دارد.

در ایران باستان، آناهیتا همان ایزد بانوی آب و باران است که معمولا او را در تصاویر با کوزه آبی که بر شانه‌اش است نشان می‌دهند. طبق عقاید آنها، وی ایزدبانی پایان آبهای روی زمین می باشد. نماد وی گل لوتوس، سبوی آب و ماهی و…است. آناهیتا به معنای رود قوی پاک است.

گل نیلوفر نشانه چیست

گل لوتوس نشانه چیست ؟

در تمدن هند گل نیلوفر نماد چیست ؟

نیلوفر در هند جزء گل‌های مقدس به شمار آمده، به طوری که در همه زندگی هندیان نفوذ داشته است. در هندوستان این گل مقدس بوده و نمادی از نظم و زیبایی است. هندی‌ها معتقدند که سرگذشت نیلوفر به سرنوشت انسان شباهت دارد.

ریشه لوتوس در آب بوده و از قعر این بی شکلی، یک گل زیبا با کاسبرگ‌های متعدد و منظم روی آب می‌روید.

اینکه تنها چند عدد از گلبرگ‌های نیلوفر شکفته و بقیه گلبرگ‌های آن یکدیگر را پوشانده و در ذیل گلبرگ‌هایی که وسط هستند، قرار گرفته‌اند، بیانگر حقیقت ادوار آینده می باشد که همیشه بخشی از حقیقت هستی به مرحله شکوفایی می‌رسد.

هستی باردار غنچه‌هایی می باشد که در وقت متناسب شکوفا خواهد شد.

همچنین بخوانید:

50 عکس حیرت انگیز گل نیلوفر آبی با کیفیت بالا

معنای رنگ های مختلف گل رز : گل رز نشانه چیست ؟

معنای نمادین گل نرگس : گل نرگس نماد چیست ؟

معنی رنگ های مختلف گل ارکیده : گل ارکیده نماد چیست ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو