به کودکتان زیاد بستنی ندهید !

49

1400/2/30

18:51


بستنی از دسته خوراکی های خوش طعمی است که همه ی بزرگسالان و کودکان نسبت به آن علاقه دارند اما مصرف زیاد بستنی خطرات و عوارضی را برای کودکان به همراه دارد.

به کودکتان زیاد بستنی ندهید !

به گزارش بهداشت نیوز، بستنی یکی از خوراکی های پر طرفدار، لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز در بین بزرگسالان و کودکان ایت که کمتر کسی تمایلی به خوردن آن ندارد و می تواند از این خوشمزه، دوست داشتنی دل بکند. برخی از کودکان و حتی بزرگسالان میل و علاقه به بستنی با طعم های مختلف وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی و ... دارند تا حدی که تمام طول روز حاضرند به جای انواع غذا بستنی بخورند.
 
ذائقه کودکتان را به بستنی عادت ندهید
همه ی بچه ها به خوردن بستنی و یخمکهای رنگی علاقمند هستند اما بهتر است خانواده ها به کودک خود بیش از حد بستنی ندهند زیرا خوردن زیاد بستنی می تواند سلامتی اطفال را در معرض خطر قرار دهد و موجب بروز اضافه وزن در بدن آن ها شوند پس بهتر است والدین بیشتر مراقب تغذیه آن ها باشند.
 
خطرات مصرف زیاد بستنی در کودکان :
 
مصرف بیش از حد بستنی و ابتلا به بیماری های کبد چرب
مواد مورد استفاده در بستنی، نوشابه، کیک و بیسکویت سبب ایجاد بیماری کبد کشنده ای در کودکان می شود. بنظر می رسد فروکتوز به مراتب بیشتر از گلوکز به سلامتی آسیب می رساند. به گفته دانشمندان بستنی و فروکتوز سبب بروز ابتلا به بیماری های کبد چرب در جوانان شده است، دقیقا چیزی مشابه مصرف الکل که سبب سرطان، سکته مغزی و بیماری های قلبی می شود. براساس مطالعه ای جدید یک چهارم از کودکان در زمان نوجوانی از نظر بالینی چاق هستند.
 
شربت ذرت با فروکتوز بالا در نوشیدنی های شیرین شده و بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می شود. این ماده بطور طبیعی در میوه ها وجود دارد اما تولید کنندگان فیبر و مواد مغذی را حذف و قند را به آن ها اضافه می کنند.
 
در طول این مطالعه، محققان همچنین دریافتند آنزیمی به نامkhk که برای اولین مرحله از متابولیسم فروکتوز مورد نیاز است در کبد موش هایی که فروکتوز می نوشند افزایش یافته است به همین دلیل پس از آن دانشمندان نمونه های کبدی را از نوجوانان چاق با بیماری کبد چرب بررسی کردند و سطح بالایی از آنزیم khk را یافتند. براساس این تحقیقات کبدی سالم است که بدون هیچ گونه چربی باشد.
 
مصرف بیش از حد بستنی و ابتلا به دیابت
والدین نباید ذائقه کودکانشان را به بستنی عادت دهند زیرا محتوای بستنی، قند و نشاسته است و در کودکان علاوه بر چاقی، موجب ابتلا کودک به بیماری دیابت نیز می شود. کودکان می توانند یک بار در هفته بستنی بخورند و مصرف بیش از این مقدار توصیه نمی شود. برای وزن گیری کودکان می توانید روزانه چند قاشق بستنی را بعد از غذا به کودک بدهید. سردی بیش از حد بستنی برای دستگاه گوارش مناسب نیست پس ابتدا بستنی را از فریزر خارج کنید و پس از گذشت دقایقی که از سردی بستنی کاسته شد، آن را به کودک بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو