15 راهکار اثر بخش برای رهایی از مقایسه کردن خود با دیگران

15 راهکار اثر بخش برای رهایی از مقایسه کردن خود با دیگران


منبع: دلگرم

99

1400/2/30

21:16


15 راهکار اثر بخش برای رهایی از مقایسه کردن خود با دیگران

میخوای دیگه خودتو با دیگران مقایسه نکنی؟

آیا شما از جمله کسانی هستید که از اعتماد به نفس برخوردارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، به دلیل این است که همواره خود را با اطرافیان‌تان مقایسه می‌کنید. وقتی شما فضایل و کمالات، توانایی‌ها یا حتی اموال دیگران را می‌بینید و آنها را با عیوب و محدودیت‌های خویش مقایسه می‌کنید، باعث می‌شود که احساس نقصان و کاستی ‌کنید. بدین ترتیب حس "خود محترم شمردن" در شما آسیب می‌بیند و احساس بدبختی و تیره روزی می‌کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما تصمیم می‌گیرید داستان بنویسید. اگر شما کارتان را با نویسنده‌های مطرح و بنام مقایسه کنید، قطعا ناامید خواهید شد و شاید انگیزه خود برای ادامه را نیز از دست بدهید.

separator line

چرا مقایسه کردن درست نیست؟

چرا مقایسه کردن درست نیست؟

اگر می‌خواهید دست از مقایسه کردن بردارید، باید ابتدا به این موضوع یقین کنید و اعتراف کنید که مقایسه کردن کردن اساسا کار درستی نیست. مقایسه کردن غلط است چون همیشه کسانی بهتر از شما یا در موقعیت و شرایط بهتر از شما وجود دارند. بنا بر این شما تا دست از مقایسه کردن بر ندارید و نپذیرید که موقعیت شما در زندگی به شرایط و موقعیت هیچ کس دیگر ربط ندارد، از زندگی راضی نمی‌شوید.

وقتی پیوسته در حال مقایسه کردن باشید،‌باعث می‌شود نسبت به کسانی که از شما موفق‌ترند یا شرایط بهتری دارند،‌خصمانه برخورد کنید. وقتی در مورد دیگران پیش داوری می‌کنید و بر اساس برداشت‌های خود آنها را از خود موفق‌تر می‌بینید، در واقع این موقعیت را فراهم می‌کنید که آنها از شما موفق‌تر باشند.

و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بر اساس عادت خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، بدانید که این عادت مقایسه، احساس ناامنی با خود به همراه دارد. چون شما احساس ناامنی می‌کنید گاهی فکر می‌کنید باید در ارتباط با دیگران فضایل و کمالات خود را به رخ آنها بکشید. کسانی که هر آنچه را که انجام داده‌اند، هر کجا که رفته‌اند، هر چه که دارند را به رخ دیگران می‌کشند چندان شخصیت‌های دوست داشتنی ندارند و نمی‌توانند کسان زیادی را جذب کنند.

separator line

چرا اغلب مقایسه کردن خود با دیگران بد است؟

«آنها خیلی خوشبخت به نظر می‌رسند. شرط می‌بندم هرگز باهم دعوا نمی‌کنند. چرا زندگی من مثل آنها نیست…» مطمئنا همه ما وقتی در صفحات رسانه‌های اجتماعی عکس‌های دوستان و همکاران و حتی غریبه‌ها را می‌بینیم، این جملات را به خودمان می‌گوییم و آرزو می‌کنیم ای‌کاش می‌توانستیم حتی برای لحظه‌ای هم که شده جای آنها باشیم.

ساعت‌ها در میان عکس‌هایشان می‌گردیم و به تصمیماتی فکر می‌کنیم که ما را به شرایط فعلی‌مان رسانده‌اند. حتی گاهی گمان می‌کنیم تقصیر ماست که زندگیِ آنها آن‌قدر «عالی» به نظر می‌رسد و زندگی ما «بد».روان‌شناسان این حالت را تلۀ مقایسه اجتماعی می‌نامند. شکی نیست که ظهور رسانه‌های اجتماعی این تله را خیلی بزرگ‌تر و رهایی از آن را دشوارتر کرده است.

بسته به اینکه با چند نفر در رسانه‌های اجتماعی ارتباط دارید و اینکه هر چند وقت یک بار عکس‌هایشان را پست می‌کنند، هر روز با دنیایی از چهره‌های خندان و لحظاتی روبه‌رو هستید که عمدا با این هدف طراحی شده‌اند که شاد و خوشبخت و مثبت و پربازده بودنِ مردم را نشان دهند؛ اما در واقع آن لحظه‌ها به این دلیل انتخاب شده‌اند که آشفتگی و پریشانیِ زندگیِ هرروز‌ۀ افراد را پنهان کنند.

به‌بیان ساده، آن لحظات ممکن است واقعی باشند، اما نشان‌دهنده‌ این نیستند که واقعاً در آن لحظه، در زندگیِ فرد چه اتفاقی در حال روی‌دادن است. احساس فشاری که از مقایسه‌ زندگی دیگران با خودتان تجربه می‌کنید ممکن است به‌شدت زندگی‌تان را مختل کند و از نظر احساسی و جسمی و روحی برایتان مخرب باشد.

بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مقایسه کردن خودتان با کسی که تصور می‌کنید زندگی بهتری دارد و موفق‌تر است باعث می‌شود افراد بیشتری را پیدا کنید که از شما خوشبخت‌تر و موفق‌ترند. در واقع، تصور ذهنی‌تان برای مقایسه کردن خودتان با دیگران سبب می‌شود مدام متوجه ضعف‌ها و ایرادهای خودتان بشوید.

separator line

15 راهکار اثربخش برای رهایی از مقایسه کردن خود با دیگران

15 راهکار اثربخش برای رهایی از مقایسه کردن خود با دیگران

اگر دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید، از زندگی‌تان رضایت بیشتری خواهید داشت؛ اما چطور می‌توانیم در حالی که با تصاویر شاد و خندان افراد در رسانه‌های اجتماعی مواجه هستیم دست از مقایسه کردن خود با دیگران برداریم؟ در ادامه، به 15 گامی که باید در این راه بردارید اشاره می‌کنیم.

1. تمرکز بیرونی را به تمرکز درونی تغییر دهید

برگرداندن نگاهتان از بیرون به درون کار آسانی نیست، اما ارزش امتحان‌کردن را دارد. باید دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید، زیرا فقط خودتان می‌توانید به خودتان اعتبار ببخشید. ممکن است این کار کم‌ارزش به نظر برسد، اما بسیار مؤثر است.

اگر تاکنون این ایده را امتحان نکرده‌اید یا از تصور اینکه با خودتان تعامل داشته باشید می‌ترسید، مطمئنا اجرای این ایده در زندگی‌تان خیلی سخت خواهد بود. بهترین کار برای شروع این است که با مدیتیشن یا هر روش دیگری که می‌شناسید با خودتان خلوت کنید. سپس با این پرسش پیش بروید که «اثرات بیرونی‌ای که خواسته یا ناخواسته اجازه داده‌ام من را هدایت کنند چه هستند؟» به موقعیت‌هایی فکر کنید که باعث شده‌اند خودتان را با فرد دیگری مقایسه کنید.

آیا بیشترین زمانی که خودتان را مقایسه کرده‌اید در گشتن در صفحات رسانه‌های اجتماعی بوده؟ آیا فرد خاصی هست که دائما از خود و زندگی‌اش تعریف می‌کند یا سؤالاتی از شما می‌پرسد که سبب می‌شود احساس کنید از او پایین‌ترید؟ یا شاید انجام بعضی کارها مثل گشت‌زنی در فروشگاه‌ها و رفتن به محله‌های ثروتمندنشین است که باعث می‌شود از زندگی‌تان ناراضی باشید.

به این مسائل بیندیشید یا درباره‌شان بنویسید. سپس تجسم کنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر نیروها، نظرات یا افکار بیرونی روی شما اثر نمی‌گذاشتند. وقتی در حال انجام این کار هستید، هر بار که حس کردید دوباره تحت نفوذ نیروهای بیرونی هستید به جای اول برگردید و از اول آغاز کنید.

2. میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید

وقتی دائم برای اعتباربخشی به خود و زندگی‌تان به‌ بیرون نگاه می‌کنید، به‌راحتی در تلۀ مقایسه اجتماعی می‌افتید. اگر می‌خواهید کمتر خودتان را با دیگران مقایسه کنید، زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید.

تصاویری که در آنجا می‌بینید اغلب به‌دقت طراحی شده‌اند تا لحظاتی بی‌عیب در زندگیِ آشفتۀ دیگران را نشان دهند؛ اما باور کنید این عکس‌ها هیچ ارتباطی با زندگی‌های واقعی این افراد ندارند. حتی پژوهش‌ها نشان داده‌اند زوج‌هایی که مدام عکس‌هایی از لحظات شاد و خوشبخت پست می‌کنند در واقعیت با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و زندگی زناشویی موفقی ندارند.

3. منبع محکمی از الهام بیابید

اشکالی ندارد یک یا دو نفر به‌عنوان منبع الهام در زندگی‌تان باشند. این مسئله می‌تواند تا حدودی هدایت بیرونی در زندگی‌تان ایجاد کند. نیازی نیست این افراد افرادی مشهور باشند، بلکه ممکن است این منبع الهام مربی یوگا، دوستی خوب، یکی از همکارانتان یا فردی باشد که در مسیری مشابه شما گام برمی‌دارد. وقتی احساس ناامیدبودن می‌کنید یا مسیرتان را گم کرده‌اید و ممکن است دوباره در تلۀ مقایسه بیفتید، می‌توانید از این افراد الهام بگیرید.

4. شکرگزار باشید تا در تلۀ مقایسه نیفتید

اگر خود را متعهد کنید که عمیقا برای چیزهایی خوبی که در زندگی‌تان وجود دارند خوش‌حال باشید و آنها را هر روز به خودتان یادآوری کنید، کمتر احتمال دارد در دام مقایسه گرفتار شوید. هروقت کسی یا چیزی می‌خواهد شما را دوباره به تلۀ مقایسه بیندازد، فورا آن چیزهای خوب را به خودتان یادآوری کنید.

به‌علاوه، دیدن موفقیت دیگران نباید دنیای شما را به هم بریزد. حتی اگر فکر می‌کنید آنها همان کاری را انجام می‌دهند که شما انجام می‌دهید، تلاش‌ها و موفقیت‌هایشان به خودشان تعلق دارد. از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، زیرا آنچه شما تجربه می‌کنید با آنچه آنها تجربه می‌کنند تفاوت دارد. در اصل شما دارید ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودتان مقایسه می‌کنید که در واقع مقایسه اشتباهی است.

فاصله‌گرفتن از مسیر زندگی دیگران کمکتان می‌کند خودتان را از این احساس که باید پیشرفت‌تان را در مقایسه با پیشرفت دیگران بسنجید نجات دهید. حسی از شادیِ درونی در خودتان ایجاد کنید تا بتوانید پیشرفت‌های خودتان را ارج بنهید. وقتی برای دیگران خوش‌حال می‌شوید، راحت‌تر می‌توانید برای خودتان هم خوش‌حال شوید. وقتی پیروزی‌های دیگران را حتی اگر کوچک باشند می‌پذیرید، می‌توانید پیروزی‌های خودتان را هم ببینید و بپذیرید.

5. مقایسه کردن خود با دیگران را انگیزه‌ای برای پیشرفت بدانید

تقلای انسان برای خواستن چیزی که متعلق به دیگران است وقت هدردادن است؛ مگر اینکه چیزی که در دیگران می‌بیند و می‌خواهد واقعا ارزشمند باشد. چه‌کسی را بیشتر از همه تحسین می‌کنید؟

چه نوع مقایسه‌ای می‌تواند به‌واقع برای شما مفید باشد؟ برای مثال، آیا افرادی را می‌شناسید که فوق‌العاده مهربان و باگذشت‌اند؟ آیا کسانی را می‌شناسید که با خوبی‌شان واقعاً اثر مثبتی در دنیا می‌گذارند؟ به‌جای اینکه با افتادن در تلۀ مقایسۀ بیهوده وقت‌تان را تلف کنید، با مقایسه کردن خود با افراد مثبت اندیش و الهام‌بخش سعی کنید خودتان را به آنها شبیه کنید و فرد بهتری در زندگی‌تان باشید.

​ ​چطور بیاموزیم خود را با دیگران مقایسه نکنیم؟

6. خودتان را با خودتان مقایسه کنید

همه ما دوست داریم که بهترین نسخه از خودمان باشیم و بتوانیم فواید بی شماری را در زندگی احساس کنیم. سخت کوشی برای مراقبت از جسم، روح، عاطفه و ذهن یک کار بسیار مهم است. پس برای پیشرفت خودتان متعهد باشید. یاد بگیرید که پیشرفت های کوچک را جشن بگیرید؛ بدون این که خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

7. گاهی اوقات ریسک پذیر باشید

وقتی خودتان را با ابزار خودتان قضاوت کنید، برای شروع های کوچک آزادی بیشتری خواهید داشت و ریسک های افزایشی را به همراه دارید. این ریسک ها به شما این توانایی را می دهد که از خودتان بهتر شوید و از خودتان جلو بزنید. آنچه مانع می شود افراد از خودشان جلو بزنند این است که از ریسک کردن می ترسند.

8. خودتان را متوقف کنید

هر زمان که متوجه شدید دوباره در حال فکر های مقایسه ای هستید، مکث کنید. البته نباید خودتان را سرزنش کنید یا احساس بد را در خود ایجاد کنید. این موضوع را بپذیرید که این افکار طبیعی هستند و به آرامی تمرکز خود را روی چیز دیگری تغییر دهید.

9. از ناقص بودن نترسید

هیچ کس و هیچ چیز در زندگی، عالی و کامل نیست. شاید این موضوع از نظر احساسی به شما حس بد را منتقل کند اما کم کم این باور را در خودتان ایجاد کنید که همه انسان ها نقص دارند. پس باید با آن کنار بیایید. البته می توانید برای بهتر شدن تلاش کنید اما این نقص ها و کاستی ها جزء یک زندگی طبیعی هستند.

10. به دنبال پایین کشیدن دیگران نباشید

گاهی اوقات بعضی از ما انسان ها به جای این که خودمان را ارتقا دهیم، سعی داریم که دیگران را پایین بکشیم تا احساس بهتری پیدا کنیم. انجام این کار برای شخصیت خودتان بد است و یک کار مضر می باشد که در نهایت، خودتان بیش از هر کس دیگری آسیب می بینید.

11. از دیگران قدردانی کنید

اگر دوستانتان افراد موفقی هستند به جای آنکه به موفقیت آن ها حسادت کنید، از موفقیت آن ها برای کمک به خودتان بهره مند شوید و با شبکه ای از افراد موفق به خودتان کمک کنید که به موفقیت های بیشتری در زندگی دست یابید.

12. به افرادی که شما را مقایسه می کنند توجه نکنید

برخی از دوستان شما ممکن است شما را با افراد دیگر مقایسه کنند، بنابراین حرف های آنان را گوش دهید و ضعف های خودتان را شناسایی کنید، اما جوگیر نشوید و بر احساس و فکر خود در مورد انجام کار درست، تاکید کنید.

13. روی مسیر تمرکز کنید

هرگز با مقایسه کردن خود با دیگران به خودتان امتیاز ندهید. زندگی صحنه رقابت نیست، بلکه یک سفر است. همه ما در این سفر هستیم، باید چیزهایی را پیدا کنیم، به چیزهایی تبدیل شویم، چیزهایی را یاد بگیریم و خلق کنیم. پس تنها روی سفر زندگی تمرکز داشته باشید و هیچ گاه برای بهتر شدن از پا ننشینند.

14. از تجربه زندگی افراد موفق استفاده کنید

با الگو قرار دادن زندگی افراد موفق، شما نیز می توانید پله های موفقیت را طی کنید فقط کافیست توجه کنید که آن ها چطور با احساس تنهایی خود در عقاید و نظرات شان غلبه کرده اند و چه طور توانسته اند با تأکید بر عقاید و نظرات خود پله های موفقیت را طی کنند.

15. دوست داشتن را یاد بگیرید

اگر می خواهید به چیزهایی که دیگران دارند، دست پیدا کنید هرگز احساس کافی بودن نخواهید کرد. زیرا همیشه بیشتر می خواهید و این چرخه کاملاً بی انتهاست و باعث شادی و نشاط در شما نمی شود. فرقی ندارد که چه لباسی می خرید، چه خانه ای دارید و چه ماشینی خریده اید. در هر صورت، هیچ چیز کافی و کامل نخواهد بود. به جای آن یاد بگیرید که به چیزهایی که دارید، قانع باشید اما همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید.

همچنین بخوانید:

تکنیک هایی در بدن که اعتماد به نفس را افزایش میدهد

آیا عزت نفس با اعتماد به نفس فرق دارد ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو