خواص مهم ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری ها

خواص مهم ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری ها


منبع: آرگا

177

1400/2/31

20:12


توجه داشته باشید که شیرین بیان از دسته گیاهان دارویی و درمانی محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم شما را با فواید و خواص ریشه شیرین بیان برای بدن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی از گذشته های دور در غرب آسیا و شرق اروپا از ریشه گیاه ریشه بیان برای مصارف خوراکی و دارویی استفاده می شده است و خواص خود گیاه نیز از زمان های قدیم در مصر به عنوان شیرین کننده نوشیدنی های فرعون و همچنین در ایران، چین و یونان برای ناراحتی های معده، مشکلات تنفسی و کاهش التهاب رایج بوده است.

آشنایی با خواص ریشه شیرین بیان

بهتر است بدانید که در واقع شیرین بیان یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فرآورده های غذایی است که وقتی به عنوان یک محصول غذایی مورد استفاده قرار می گیرد فواید سلامتی یا عوارض جانبی خاصی نخواهد داشت اما زمانی که به عنوان یک محصول دارویی استفاده می شود ممکن است اثرات نامطلوب و ناخواسته ای بر بدنتان ایجاد نماید. توجه داشته باشید که در طب جایگزین به عنوان یک کمک کننده موثر در درمان سوزش معده در ترکیب با گیاهان یا عصاره های دیگر استفاده می شود. معمولا ریشه شیرین بیان می تواند در درمان علائم اگزما، گرتفگی عضلات، سندرم روده تحریک پذیر، درد ناشی از سرطان، ورم مفاصل و زخم معده موثر عمل نماید. با وجود اینها مشخص نیست که آیا شیرین بیان در درمان بیماری ها موثر است یا خیر، زیرا استفاده دارویی از این محصول توسط FDA تایید نشده است و به همین خاطر شیرین بیان نباید به جای داروها برای شما تجویز شود بلکه اغلب به عنوان یک مکمل گیاهی فروخته خواهد شد.

خصوصیات و خواص ریشه شیرین بیان

فواید شیرین بیان:

به صراحت می توان گفت که شیرین بیان یک درمان طولانی مدت است که به صورت علمی طبیبان سنتی آن را پرورش می دادند و در ادامه سعی داریم تا به بیان مزیت و خواص این گیاه بپردازیم:

درمان زخم های آفتوس یا زخم های دهانی:

شیرین بیان معمولا برای درمان زخم معده دردناک مکرر که به عنوان زخم های دهانی نیز شناخته می شوند مفید خواهد بود. زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که اغلب در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند. علاوه بر این ها مطالعات نشان داده که عصاره شیرین بیان باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود.

محافظت از کبد:

جالب است بدانید که مطالعات انجام شده نتایج امیدبخشی را در مورد اثر هپاتواستروئیدی شیرین بیان نشان داده است به گونه ای که این گیاه دارای گلیسیرین بوده و در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت موثر خواهد بود و باعث تثبیت وضعیت کارکری نرمال کبد می شود. همچنین یک مطالعه تحقیقاتی دیگر شواهدی مبنی بر فلانوئید ایزولیکویریتیگنین ارائه کرده که در شیرین بیان حضور دارد و دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و بازدارنگی است که اغلب در حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا، آسیب ناشی از ناشی از رژیم و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو کمک خواهد کرد.

درمان آرتریت روماتوئید:

در واقع از خواص شیرین بیان می توان به ضدالتهابی بوده آن اشاره کرد که در درمان آرترین موثر خواهد بود. همچنین تحقیقات نشان داده که این گیاه می تواند در کاهش سطح پروتئین، سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم مفید عمل کند.

آشنایی با فواید شیرین بیان

رفع اختلالات معده ای:

شیرین بیان دارای مقدار زیادی گلیسیرین است که می تواند در برابر رشد هلیکوباکتر پیلوری از فرد محافظت نماید. همچنین این گیاه قادر است اثرات درمانی در علائم سوهاضمه یا هضم اختلال را ایجاد کند و به تسکین و درمان مشکلات معده بپردازد.

درمان سندرم یائسگی:

معمولا ریشه شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش یائسگی موثر است زیرا غنی از ایزوفلاون ها است که به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که مطالعات نتایج مثبتی در رابطه با کارایی گیاه شیرین بیان در کاهش فراوانی گرگرفتگی های شبانه و بهبود سلامت جسمی و روان شناختی در زنان یاسه نشان داده اند. همچنین این گیاه حاوی فیتواستروژن است و به بالا بردن سطح هورمونی در بدن کمک می کند و در تسکین گرفتی عضلات و ناراحتی ها در طول قاعدگی موثر خواهد بود.

بهبود سندرم خستگی مزمن:

شیرین بیان معمولا در جلوگیری از نقص عملکرد غده های آدرنالی که مسئول تولید هورمون ها از جمله کورتیزول برای مدیریت استرس در بدن و کمک به بهدو عملکرد کلی آن هستند مفید خواهد بود. توصیه می شود که از مصرف بیش از اندازه این گیاه اجتناب کنید زیرا این امر تنها در افرادی موثر خواهد بود که برای مدت طولانی استروئید را برای مقابله با عمل سرکوبگر استروئیدی روی غدد آدرنالی مصرف کرده اند.

تقویت سیستم ایمنی:

از دیگر خواص ریشه شیرین بیان می توان به بهبود مکانیزم دفاعی بدن و همچنین بالا بردن سطح اینترفرون اشاره کرد که اغلب به عنوان یک عامل ضد ویروسی همراه با گلیسیرین عمل سلول های ایمنی را تحریک خواهد کرد و به مبارزه با ویروس و باکتری های عفونی مانند آنفولانزا کمک می کند.

تقویت ایمنی بدن با مصرف شیرین بیان

درمان عفونت:

این گیاه حاوی گلیسیرین اسید که در درمان بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی موثر خواهد بود. مطالعات تحقیقاتی اثر ضدویروسی شیرین بیان و ترکیبات آن را در مهار رشد ویروس تب خالی و جلوگیری از هر گونه گسترش بیشتر سرطان را نشان داده اند. در واقع یک رویکرد علمی و سنتی بیان می کند که خاصیت مبارزه شیرین بیان با عفونت در درمان عفونت های ریوی که ناشی از ویروس واریسلا زوستر است مفید تشخیص داده شده است.

درمان اختلال تنفسی:

ریشه های شیرین بیان معمولا در درمان گلو درد، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و بیماری های ریوی مانند آمفیزم مفید است و همچنین به درمان عفونت های تنفسی فوقانی که توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شوند کمک خواهد کرد. شیرین بیان به صورت موثری به عوان یک دفع آفات عمل می کند و در دفع مخاط و سایر مواد از ریشه موثر خواهد بود.

درمان اچ آی وی:

توجه داشته باشید که شیرین بیان اغلب در درمان بیماری های مرطوب به اچ آی وی موثر است و گلیسیرین موجود در ریشه های آن به تدریج به مهار تکثیر ویروس با افزایش تولید کموکاین های بتا کمک خواهد کرد. همچنین این گیاه به جلوگیری از تخریب سلول های سفید خون توسط ویروس کمک می کند و مکانیزم ایمنی بدن را افزایش خواهد داد.

سم زدایی بدن:

شیرین بیان دارای ویژگی های ملینی است ک سم زدایی دو روده و خون را تقویت می کند. مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که اجزای موجود در عصاره شیرین بیان در القای آنزیم های سم زدایی فاز ۲ و آنتی اکسیدان هایی که به بدن در دور ریختن ضایعات سمی کمک می کند مفید بوده است.

فواید مصرف ریشه شیرین بیان

درمان چاقی:

توجه داشت باشید که عصاره شیرین بیان می تواند در پیشگیری از چاقی موثر باشد زیرا عمل فلانوئید موجود در شیرین بیان در مبارزه با جاقی باعث کاهش قابل توجهی در چربی شکمی میزان تری گلیسیرید بدن می شود.

افزایش باروری در زنان:

جالب است بدانید که چای شیرین بیان می تواند به درمان مشکلات باروری در زنانی که به اختلال هورمونی مانند پلی کیستیک تخمدانی دچار هستند کمک نماید و همچنین در تنظیم ترشح هورمون استروژن و درمان هرگونه عارضه باروری در زنان نیز موثر خواهد بود به گونه ای که شرایط را برای احیای تخمک گذاری آماده و بارداری را تقویت خواهد کرد.

سلامت و مراقبت از پوست:

می توان ریشه گیاه شیرین بیان را یک التیام دهنده پوست عالی دانست که در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، پای ورزش کاری و پسوریازیس مفید است. تحقیقات نشان داده که استفاده از شیرین بیان می تواند باعث تسکین ورم و خارش در چنین شرایطی شود. عصاره این گیاه دارای اثرات روشن کنندگی پوست است و به حفاظت در برابر اشعه های مضر خورشید و بهبود قرمزی نیز کمک می کند.

کاهش افسردگی:

تحقیقات انجام شده اثربخشی شیرین بیان در مبارزه با افسردگی پس از یائسگی در زنان را یافته است و از آنجایی که این گیاه دارای مواد معنی ضروری مانند منیزیم، کلسیم، فلانوئیدها و بتا کاروتن های مفید است در مقابله با افسردگی موثر خواهد بود.

ویژگی های بارز شیرین بیان

سلامتی دندان ها:

بهتر است بدانید که خواص عصاره ریشه شیرین بیان معمولا در پیشگیری و درمان مشکلات دندانی و ورم لثه موثر است. خاصیت ضدمیکروبی بودن این گیاه در برابر التهاب ریه مفید است و از استرپتوکوک موتانس جلوگیری می کند و به تدریج مانع تشکیل بیوفیلم ها و پلاک های دندانی می شود. توجه داشته باشید که به دلیل چنین اثرات ضدباکتریایی حفاظتی عصاره شیرین بیان به صورت گسترده در تولید محضولات بهداشت دهان مانند خمیردندان مورد استفاده قرار می کیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو