خواص هسته ازگیل و برگ آن و فایده هایی که شما را شگفت زده می کند

خواص هسته ازگیل و برگ آن و فایده هایی که شما را شگفت زده می کند


منبع: آرگا

103

1400/3/1

13:25


ازگیل میوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است و تغریبا خواصی شبیه زالزالک دارد. هسته ازگیل در درمان بیماری نقرس و همچنین برای دفع سنگ کلیه مؤثر می باشد.

هسته بسیاری از میوه ها دارای خواص بی شماری هستند که در درمان بسیاری از بیماریها مؤثر می باشند، به همین سبب ما در این بخش به معرفی خواص هسته ازگیل پرداخته ایم که امیدوارم خواندن آن نیز برای شما مفید باشد.

ازگیل میوه ای تقریبا ناشناخته برای اکثر مردم دنیا می باشد و به عنوان میوه ای فانتزی و گران قیمت شناخته می شود، این میوه در ایران و برخی کشورهای همسایه به فراوانی یافت می شود. و در اواخر پاییز و زمستان قابل برداشت است؛ میوه ازگیل شبیه زالزالک است با این تفاوت که کمی درشت تر از آن و به رنگ قهوه ای بوده و طعمش شیرین و کمی گس می باشد بنابراین عده ای طعم آن را مشابه انجیر و یا حتی طعمی بین گلابی وحشی یا زالزالک می دانند. برای پرورش ازگیل، هسته آن را می کارند و گاهی نیز آن را به درخت های به و گلابی پیوند می زنند. از بخش های مورد استفاده درخت ازگیل می توان به برگ و میوه آن اشاره کرد.

مزیت های هست ازگیل

خواص هسته ازگیل و برگ های آن

اصلی ترین خواص ازگیل برطرف کردن مشکلات کلیه می باشد زیرا این میوه آب مولکولی فراوانی دارد و علاوه بر سم زدایی بدن، دفع ادرار را تسهیل می کند و باعث از بین رفتن سنگ کلیه می شود. همچنین ازگیل به دلیل دارا بودن پتاسیم برای افرادی که فشار خون بالایی دارند مناسب است؛ ازگیل سرشار از ترکیبات فنلی است بنابراین ازگیل با ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان ها مفید می باشد.

خاصیت های هسته ازگیل

از دیگر خواص هسته ازگیل می توان به تاثیر شگفت انگیز آن در درمان عوارض نقرس اشاره کرد و باعث تسکین درد قسمت پایین کمر می شود؛ هسته ازگیل برای دفع سنگ کلیه نیز مفید می باشد. در ادامه در توضیح برخی دیگر از خواص درمانی ازگیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب افراد دیابتی:

ازگیل به علت قند کمی که دارد یکی از میوه های مناسب برای افراد دیابتی می باشد، فیبر موجود در میوه ازگیل نیز به کنترل قند خون کمک می کند.

  • سلامت مغز:

آهن از جمله مواد معدنی برای کمک به رشد مغز می باشد. این ماده نقش موثری در اکسیژن رسانی و تامین اکسیژن مغز دارد. میزان کافی خون در مغز سبب ایجاد مسیرهای عصبی جدید می شود. همچنین فعالیت های شناختی مغز افزایش پیدا کند و در نتیجه به عنوان عامل موثر برای جلوگیری از بیماری های نظیر زوال عقل و آلزایمر به شمار می رود که جزو بیماری های شناختی محسوب می گردند. تامین نیاز کافی مغز به آهن و عملکرد صحیح اکسیژن رسانی به مغز امری حیاطی برای سلامت مغز می باشد.

فواید هسته ازگیل برای مشکل دفع

  • کمک به دستگاه گوارش:

میوه ازگیل در درمان اسهال و کم کردن نفخ معده مؤثر می باشد.

  • برای درمان التهاب های روده ای:

برای این منظور می توانید پس از پوست گرفتن میوه و جدا کردن هسته های آن، قسمت باقیمانده میوه را با مقداری شیر مخلوط کرده، سپس میل نمایید.

  • کمک به رفع کم خونی:

در صورت فقر آهن در بدن،  فرد به بیماری کم خونی دچار می شود و وجود مقدار کافی آهن در بدن و تامین این ماده معدنی حیاتی می تواند از خطر ابتلا به این بیماری جلوگیری نمایید و همچنین به درمان آن کمک کند. خانم ها در هنگام زایمان و دوران قاعدگی که خون زیادی را از دست می دهند برای رفع کمبود آهن بدن خود می توانند از مواد غذایی حاوی مقادیر بالای آهن مصرف نمایند و کم خونی بدن خود را برطرف کنند.

  • مشکل دفع:

ازگیل میوه ای ادرار آور است و برای رفع اختلال های دفعی می تواند مؤثر باشد.

آشنایی با فواید مصرف هسته ازگیل

  • تقویت سیستم ایمنی:

یکی دیگر از تاثیرات آهن بر روی بدن تقویت سیستم ایمنی بدن است و عامل کمک کننده موثری برای غلبه بر ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت های بدن می باشد. در واقع بدن برای انجام فرآیند اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن و تامین اکسیژن سلول ها، بافت ها و اندام های آسیب دیده نیاز حیاتی به گلبول های قرمز خون دارد. چرا که امکان انتقال اکسیژن و هموگلوبین بدن، بدون وجود آهن امکان پذیر نخواهند بود.

  • اشتهاآور:

بعضی از منابع، ازگیل را به عنوان میوه ای اشتها آور و چاق کننده توصیه می کنند.

  • جلوگیری از پوکی استخوان:

یکی دیگر از فواید ازگیل برای بدن درمان نشانه های پوکی استخوان می باشد که اثر بخشی این مورد در مطالعات آزمایشگاهی ثابت شده است و اورسولیک اسید موجود در برگ های این میوه مانع از بین رفتن مواد معدنی موجود در بدن می شوند. ضمن اینکه برگ های ازگیل شدت التهاب مفاصل ناشی از بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مزایای هسته ازگیل

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد برگ درخت ازگیل دارای خواص درمانی است و از آن می توان برای غرغره کردن و شستن مخاط دهان استفاده کرد؛ جوشانده آن آبسه دهان و گلو را درمان می کند.

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعاتی در مورد خواص هسته ازگیل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم امیدوارم مطالعه این مطلب برای شما همراهان  عزیز سودمند بوده باشد. در صورت تمایل می توانید از دیگر مطالب مجله آرگا در مورد خواص دانه ها نیز دیدن نموده و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو