کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها در ایران طی فروردین و اردیبهشت

70

1400/3/1

16:36


کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها در ایران طی فروردین و اردیبهشت

سلامت نیوز:رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها در ایران طی فروردین و اردیبهشت امسال خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،احد وظیفه ضمن بیان اینکه بارش‌ها در ایران طی اردیبهشت ماه حدود ۱۶ میلیمتر بود، اظهار کرد: این درحالیست که میانگین نرمال بارش‌ها در این ماه ۱۸ میلیمتر گزارش شده است. از این‌رو می‌توان گفت که در اردیبهشت ماه با کم بارشی ۱۵ درصدی مواجه بودیم.


وی ادامه داد: هرچند طی اردیبهشت ماه در برخی مناطق ازجمله استان تهران و مناطقی از شرق و شمال شرق کشور بارش‌های خوبی داشتیم اما به‌طور کلی میانگین بارش‌های ایران در این ماه نیز مانند فروردین کمتر از میانگین بلند مدت کشور بود. از سویی دیگر بارش‌ها طی دومین ماه بهار در تعدادی از استان‌ها ازجمله فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه و ایلام بسیار کم گزارش شد.


وظیفه با اشاره به اینکه به‌طور کلی از ابتدای فروردین ماه تاکنون در کشور حدود ۲۰ میلیمتر بارش داشتیم، اظهارکرد: این درحالیست که میزان نرمال بارش‌ها در کشور طی دو ماه ابتدایی سال ۵۲ میلیمتر است بنابراین بارش‌ها در ایران طی فروردین و اردیبهشت حدود ۶۰ درصد کمتر از نرمال بود.


کم بارشی ۴۰ درصدی در ایران

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: میزان بارش‌ها در ایران از ابتدای مهر ماه تاکنون حدود ۱۲۸ میلیمتر گزارش شده است. این میزان نیز نسبت به حد نرمال ۴۱ درصد (حدود ۸۸ میلیمتر) کمتر است علاوه بر این‌ها کم‌بارشی در استان‌های واقع در جنوب، شرق و جنوب غرب بسیار جدی است. برای مثال میزان نرمال بارش‌ها در استان کرمانشاه حدود ۴۰۰ میلیمتر است اما ما طی سال آبی جاری تنها ۲۴۶ میلیمتر بارش در این استان داشتیم بنابراین با کم بارشی ۴۰ درصدی در این استان مواجه هستیم.


کرمانشاه رکورددار کم‌بارشی ازنظر میزان میلیمتری بارش‌ها

وی در ادامه با بیان اینکه از این‌رو رکورد کم‌بارشی ازنظر میلیمتر در استان کرمانشاه بوده است، گفت: بیشترین کم بارشی به لحاظ درصد نیز در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان گزارش شده است به‌طوری‌که بارش در هرکدام از این استان‌ها به‌ترتیب ۸۶ درصد، ۸۲ درصد و ۶۵ درصد کاهش یافته است.


به گفته وظیفه بارش‌ها در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری حدود ۳۹ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شد همچنین میزان بارش‌ها در کردستان نیز از ابتدای سال آبی زراعی تاکنون ۳۴ درصد کمتر از حد نرمال است.


رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اضافه کرد: میزان نرمال بارش‌ها در استان تهران ۲۶۰ میلیمتر است اما تاکنون این استان تنها ۲۱۲ میلیمتر بارش دریافت کرده است که حدود ۴۷ میلیمتر( ۱۸ درصد) زیر نرمال است. در استان البرز نیز با کم‌بارشی ۲۲ درصدی مواجه هستیم.


خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در ایران

وی با اشاره به اینکه به‌طور کلی می‌توان گفت با خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در کشور روبه‌رو شده‌ایم، اظهار کرد: تا اواخر تابستان بارش چندانی در کشور نخواهیم داشت البته در جنوب شرق کشور جریان‌های موسمی هند با شدتی بیشتر از قبل فعال خواهند بود. هرچند میزان این بارش‌ها به‌قدری نیست که تغییر عمده‌ای در وضعیت بارش‌های کشور ایجاد کند.


وظیفه افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ مدل‌های اقلیمی میزان بارش‌ها طی مرداد و شهریور ماه نیز در سواحل شمالی کشور حدودا کمتر از نرمال خواهد بود.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه کاهش بارش‌ها تاثیر مستقیمی روی افزایش دمای هوا دارد، گفت: از این‌رو میانگین دمای هوا در کشور طی اردیبهشت ماه حدود ۲ تا ۲.۵ درجه بیشتر از نرمال بود. از سویی دیگر پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا کماکان در کشور افزایشی باشد و تابستان گرمتری نسبت به شرایط نرمال داشته باشیم.


وی در پایان با بیان اینکه کمبود بارش‌ها روی وضعیت تالاب‌های کشور نیز تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: از سویی دیگر کشاورزان به‌ویژه در بحث کشت‌های دیم خسارت دیده‌اند و دام‌ها نیز به دلیل کاهش پوشش مرتعی علوفه کافی در اختیار ندارند علاوه بر این‌ها وزارت نیرو نیز از کاهش حجم آب در پشت سدها و کاهش تولید انرژی برق - آبی خبر داده است. در چنین شرایطی همه افراد و دستگاه‌ها باید با همکاری یکدیگر درمصرف را کنترل کنند تا با کمترین خسارت فصل گرم را به پایان برسانیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو