آشنایی با روش‌های موثر در درمان ریزش مو

111

1400/3/1

17:54


داشتن ظاهری زیبا همواره یک دغدغه و یک اصل مهم در زندگی بشر بوده و افراد از گذشته تا کنون برای حفظ و یا رسیدن به ظاهر زیبا تلاش می‌کنند. فاکتورهای بسیاری در زیبایی آدمی نقش دارند. ریزش مو یکی از عوامل مهمی است که زیبایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این معضل به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند و اثر مخرب خود را بر ظاهر و چهرهی افراد اعمال کرده و آن‌ها را با مشکلاتی رو به رو می‌کند که چندان حس خوشایندی به همراه ندارد. وقتی شخصی نسبت به چهره و ظاهر خود حس رضایت نداشته باشد و یا عاملی که زیبایی شخص را تهدید می‌کند، آزار دهنده تلقی شود، آن فرد اعتماد به نفس خود را از دست داده و ممکن است دچار افسردگی و گوشه گیری شود. عوامل متعددی مانند: داشتن موهای خوش حالت و پرپشت، حس اعتماد به نفس و رضایت را از داشتن ظاهر زیبا و متناسب برای افراد به ارمغان می‌آورند. از این رو ریزش مو مسئله ای است که در بین افراد توجه زیادی به آن می‌شود.

آشنایی با روش‌های موثر در درمان ریزش مو

به گزارش بهداشت نیوز، داشتن ظاهری زیبا همواره یک دغدغه و یک اصل مهم در زندگی بشر بوده  و افراد از گذشته تا کنون برای حفظ و یا رسیدن به ظاهر زیبا تلاش می‌کنند. فاکتورهای بسیاری در زیبایی آدمی نقش دارند. ریزش مو یکی از عوامل مهمی است که زیبایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این معضل به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند و اثر مخرب خود را بر ظاهر و چهرهی افراد اعمال کرده و آن‌ها را با مشکلاتی رو به رو می‌کند که چندان حس خوشایندی به همراه ندارد. وقتی شخصی نسبت به چهره و ظاهر خود حس رضایت نداشته باشد و یا عاملی که زیبایی شخص را تهدید می‌کند، آزار دهنده تلقی شود، آن فرد اعتماد به نفس خود را از دست داده و ممکن است دچار افسردگی و گوشه گیری شود. عوامل متعددی مانند: داشتن موهای خوش حالت و پرپشت، حس اعتماد به نفس و رضایت را از داشتن ظاهر زیبا و متناسب برای افراد به ارمغان می‌آورند. از این رو ریزش مو مسئله ای است که در بین افراد توجه زیادی به آن می‌شود.

ریزش مو جزو آن دسته از مسائل  آزاردهنده ای است که ممکن است در هر سنی برای افراد اتفاق بیفتد و هیچ ربطی به سن و سال ندارد. امروزه علم و تکنولوژی راهکارهای مختلفی را برای درمان این معضل ارائه می‌دهند. روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی بسیاری برای این مشکل وجود دارد که البته برخی تهاجهی و بعضی دیگر غیر تهاجمی هستند. روش‌های تهاجمی همان جراحی کاشت مو است که بیشتر افراد به دلایلی از این روش دوری می‌کنند و قطعا روش‌های غیر جراحی را ترجیح می‌دهند. اصلا ممکن است نظر پزشک  شما بر مبنای روش‌های دیگری از جملهفیناستراید، ماینوکسیدیل، مزوتراپی و prp  باشد. این روش‌های درمان ریزش مو بسیار آسان و غیر تهاجمی هستند. در ادامه با توضیح کوتاهی شما را با این روش‌ها آشنا می‌کنیم.

فیناستراید

فیناستراید در حقیقت  یک نوع دارو است  که در گذشته برای بیماری خاصی استفاده می‌شد. از آن‌جا که مصرف هر دارو با عوارضی همراه است، افزایش موی بدن از عوارض این دارو بود. این عارضه نه تنها نگران کننده نبود بلکه مفید واقع شد و فیناستراید را به داروی محبوب و مؤثر برای درمان ریزش مو تبدیل کرد. این دارو مانند اکثر داروها دو نوع خارجی و ایرانی  دارد که  از نظر میزان تاثیرگذاری و کیفیت تفاوتی باهم ندارند و تنها نامشان با یک دیگر متفاوت است. فین پشیا نام تجاری خارجی و فین استراید نام تجاری ایرانی این دارو است. این داروی هورمون دی اچ دی که عامل کاهش و تضعیف فولیکول مو می باشد را تنظیم کرده و از ریزش و کچلی مو جلوگیری می‌کند. این دارو به شکل قرص عرضه می‌شود و مصرف آن یک دوره خاص دارد.

برای پیشگیری از بروز حساسیت نسبت به این  قرص و یا پیشگیری از احتمال ایجاد تداخل دارویی آن را حتماً مشورت با پزشک مصرف کنید. فیناستراید غالبا برای درمان ریزش مو آقایان استفاده می‌شود و کاربرد آن چنانی برای بانوان ندارد. این قرص الگوی ریزش مو در آقایان را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. خواه این الگو عقب رفتن خط مو، طاسی ناحیه وسط سر، نازک شدن مو و کم پشت شدن آن و یا هر مورد دیگر باشد. لازم به ذکر است که نتیجه حاصل از این روش درمانی در کوتاه مدت نمایان نمی‌شود و حداقل چند ماه طول می‌کشد و لزومی برای نگرانی نیست. علاوه بر آن ابن قرص یک داروی هورمونی است و تنها زمانی مؤثر است که علت ریزش و کم پشت شدن مو به دلیل افزایش هورمون دی اچ تی باشد. در غیر این صورت برای درمان قطعی جوابگو نیست.  

آشنایی با روش‌های موثر در درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی مؤثر برای درمان فشار خون است و هم اکنون نیزبرای این بیماری استفاده می‌شود. به همین دلیل ممکن است نام آن برایتان آشنا باشد. یکی از عوارض این دارو افزایش مو است که البته عارضه‌ای جالب و قابل توجه است. به همین دلیل در سال‌های اخیر پای این دارو به دنیای تکنولوژی زیبایی پوست و مو باز شد.این دارو به شکل موضعی مصرف می‌شود و در دو نوع فوم و محلول عرضه می‌شود. غالبا برای افرادی که طاسی کامل دارند و یا موی سر خود را تراشیده اند، شکل فوم ماینوکسیدیل تجویز می‌شود. چون فوم روی سرشان باقی مانده و سر نمی‌خورد، برای همین به خوبی جذب می‌شود. محلول آن نیز مناسب افرادی است که دچار طاسی سکه ای شده‌اند و یا موی کم پشتی دارند. اگر توجه کنید نوع محلول برای این افراد بهتر است چون با وجود موی سر نوع فوم به خوبی به پوست سر نمی‌رسد.

بر خلاف تصور طرز استفاده از محلول ماینوکسیدیل بسیار راحت است چون با اسپری پاشش می‌شود. این دارو معمولا  در دو دوز ۲ و ۵ درصد تولید می‌شود. دوز دو درصد برای خانم‌ها و همچنین برای آقایانی که به فکر پرپشت شدن ریش و سبیل هستند، مناسب است و ۵ درصد نیز مناسب آقایانی که ریزش مو شدید دارند. غالبا  در روزهای اول درمان موهای نازک و نرمی نمایان شوند که رفته رفته با ادامه روند درمان تیره و ضخیم می‌شود. این روش  برای آقایانی که ریزش موی سکه‌ای دارند و یا در سنین پایین به دلایل مختلفی مانند مسائل ژنتیکی دچار ریزش مو شده‌اند، بسیار مناسب است و نتیجه مثبتی از آن حاصل می‌شود. این دارو عوارض آن چنانی ندارد. حتی اگر عوارض آن بروز کند بسیار خفیف و در حد کمی خارش است.

مزوتراپی

مزوتراپی سال‌ها است برای افزایش کیفیت مو و رشد مجدد آن در افرادی که ریزش مو کم  و یا طاسی سکه‌ای دارند، استفاده می‌شود. مزوتراپی داروی خوراکی یا موضعی نیست و روشی صد در صد غیر تهاجمی است. در این روش، تزریق‌های ریزی روی پوست سر انجام می‌شود که باعث تحریک بازسازی و ترمیم موی طبیعی می‌شود. ماده تزریقی در این روش اکثر مشکلاتی که مسبب کچلی موی سر هستند را رفع می‌کند. این مشکلات شامل: کمبود یا فقر مواد مغذی در بدن، کاهش جریان خون در ناحیه پوست سر، عدم تعادل هورمون‌ها در نزدیکی فولیکول‌های مو و غیره می‌شوند. یعنی محلول باتوجه به نیازهای بیمار به پوست سر وی تزریق می‌شود. این محلول حاوی موادی از جمله: ویتامین‌ها، آمینو اسید‌ها، اسیدهای هسته‌ای، کوآنزیم‌ها و برخی مواد شیمیایی فعال می‌باشد.

معمولاً هر جلسه تزریق حدوداً نیم ساعت زمان می‌برد. تعداد جلسات درمان نیز بسته به شرایط جسمی بیمار، ناحیه درمان و شرایط تحریک رویش مو در پوست سر افراد، متغیر است و حداقل آن ۱۰ جلسه است. البته این موضوع  به نظرپزشک متخصص بستگی دارد. غالبا جلسات اول فشرده برگزار می‌شود ولی برای جلسات پایانی فواصل زمانی بیشتر می‌شود. زمان اثرگذاری دارو بسته به شدت ریزش مو و نحوه پاسخ بدن بیمار به درمان طی حداقل ۲ ماه تا حداکثر ۶ ماه می‌باشد اما نتیجه قطعی در ماه ششم مشخص می‌شود. بیمار معمولا حین تزریق دردی چندانی حس نمی‌کند اما ممکن است بعد تزریق کمی درد یا التهاب ایجاد شود که طبیعی بوده که قابل تحمل است.

آشنایی با روش‌های موثر در درمان ریزش مو

prp

این روش را می‌توان به عنوان به روزترین روش درمان غیرجراحی برای درمان ریزش مو دانست. این روش درمانی با تزریق پلاسما انجام می‌شود. پلاسمای خون غنی از پلاکت عامل رشد موی سر است و به خوبی فولیکول‌های ضعیف مو را تقویت و تحریک کند. Prp در حقیقت دارویی است که در روز درمان تولید می‌شود. به این صورت که در همان روز از بیمار خون گرفته می‌ شود و به وسیله سانتریفیوژ پلاسمای خون جدا می‌شود. از آن‌جا که پلاسما از خود بیمار گرفته شده ، سیستم دفاعی نسبت به آن واکنش تهاجمی و آلرژیک نخواهد داشت. برای این که بیمار دردی حس نکند قبل از تزریق پوست سر را بی‌حس می‌کنند. زمان تزریق نیز حداکثر ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و در یک جلسه انجام می‌شود.

این روش دوره نقاهت ندارد چون بهبودی خیلی سریع حاصل می‌شود. تا حدی که افراد بعد از تزریق می‌توانند به کارهای روزمره خود بپردازنند. البته ممکن است تا دو روز بعد از تزریق درد یا التهاب جزئی ایجاد شود که قابل تحمل است و اصلاً نگران کننده یا آزار دهنده نیست. نتیجه درمان نیز بین ۴ تا ۸ ماه نمایان می‌شود و افراد شاهد موهای ضخیم و پر پشت روی سر خود خواهند بود. prp برای کسانی که به تازگی ریزش مو پیدا کرده‌اند و یا جراحی پیوند مو انجام داده‌اند و می‌خواهند موهای غیر پیوندی خود را حفظ کنند، مناسب است. علاوه بر آن این روش درمانی برای افرادی که به دلایل ژنتیکی و ارثی دچار ریزش مو شده اند، بسیار ایده آل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو