ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

منبع: تالاب

106

1400/3/2

03:04


ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

سلامت دندان‌ها به علت ارتباط نزدیک و ظریفی که با سایر ابعاد سلامتی جسمی و روحی دارد، مورد توجه بسیاری از دانشمندان و دندانپزشکان حوزه بهداشت دهان و دندان بوده است.

 

یکی از روش‌های ابداعی جهت فائق آمدن بر مشکل اساسی جای خالی دندان مثل افتادن یا شکستن دندان‌ها، روش ایمپلنت دندان است.

 

اگر چه برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته دو روش دیگر به نام‌های بریچ و دندان مصنوعی قابل اجرا هستند، اما هیچ‌ یک نتوانسته‌اند در میدان رقابت با ایمپلنت دندان، توجه‌ها را به خود جلب کنند. به عبارت دیگر محبوب‌ترین، پایدارترین و بهترین روش برای جایگزینی دندان‌ها، ایمپلنت کردن آن‌ها است.

 

از اهمیت عمده‌ی ایمپلنت دندان می‌توان به موارد خاص و مهم‌تری به اختصار پرداخت اما پیش از آن لازم است بدانید ایمپلنت دندان چیست؟ چه فوایدی را با خود به دنبال دارد؟ معایب و عوارض ایمپلنت دندان را چگونه می‌توان ارزیابی نمود و روش انجام ایمپلنت چگونه است؟

 

ایمپلنت دندان چیست؟

به احتمال زیاد، اغلب افراد پس از مراجعه به کلینیک‌ دندانپزشکی و یا تحقیق برای رفع مشکل دندانی خود، اولین ابهامی را که در برابر خود دیده‌اند، همین سوال باشد.

 

از آن‌جا که ایمپلنت دندان تا حدودی روشی تخصصی و نوین در حوزه دهان و دندان به شمار می‌رود و از طرف دیگر از اهمیت و کاربرد فراوانی برای رفع مشکل بسیاری از مراجعه کنندگان برخوردار است، کسب دانشی در حوزه چیستی و به عبارت مصطلح‌تر اینکه ایمپلنت دندان چیست و بر مبنای چه روش یا مراحلی پیش می‌رود، بسیار حائز اهمیت است.

 

در تعریف لغوی ایمپلنت می‌توان ترجمه واژه‌ی لاتین ایمپلنت را مورد استفاده قرار داد و از این رو در پاسخ به سوال ایمپلنت دندان چیست، تعریفی منوط بر جملات زیر ارائه داد:

 

ایمپلنت دندان نوعی پروتز دندانی کاشتنی است و برای حذف دندان‌های فاقد ریشه و پر کردن جای خالی از این دست دندان‌ها به کار برده می‌شود. اغلب مواقع واژه ایمپلنت دندان به جسم ریشه‌ مانند از جنس تیتانیوم که در بین استخوان‌های فک جای‌گذاری می‌شود تا نگهدارنده دندان مصنوعی یا رویه بر روی لثه باشد، اطلاق می‌شود. این امر با همراهی ساخت طبیعی و با کیفیت بخش خارجی که به عنوان دندان بر لثه مستقر است، تصویری طبیعی به دهان و دندان‌های شخص خواهد داد.

 

البته در رابطه با جنس ایمپلنت دندان که از تیتانیوم است، زیرکونیا نیز ممکن است جایگزین تیتانیوم شود. اما انتخاب هریک از این فلزها و امثال آن تنها به عهده‌ی پزشک و بر حسب تشخیص وی خواهد بود. ایمپلنت رایج امروزی به مثابه‌ی یک پیچ بوده که توسط متخصص ایمپلنت دندان، درون سوراخی از استخوان فک جای‌ می‌گیرد. مدت زمان جوش خوردن این بخش اضافه شده به لثه و فک بیمار، چیزی حدود ۲ الی ۳ ماه به طول خواهد انجامید.

 

نکته‌ی دیگری که در رابطه با ایمپلنت یا کاشت دندان وجود دارد، امکان کاشت برای یک یا چند دندان است. مدت ماندگاری این روش در صورتی که توسط متخصص زبده‌ای انجام شده باشد و شخص بیمار در نگهداری و حفظ آن علی الخصوص در دوره‌ی لازم برای جوش خوردن کوشا باشد، بیش از چندین سال بوده و به عبارت دیگر ایمپلنت دندان روشی ماندگار و عمری محسوب می‌شود.

 

مراحل انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

مراجعه به کلینیک تخصصی

اگر چه تعریف ساده‌ای از ایمپلنت دندان در همه رسانه‌ها و …. ارائه می‌شود، اما خوب است بدانید این روش، کاری تخصصی بوده و در همه‌ی مراحل تشخیص، انجام و مراقبت‌های پس از عمل، نیازمند پیروی از دستورات و توصیه‌های دندانپزشک معتمد و متخصص است. هیچ شخصی نمی‌تواند به شخصه و بدون داشتن تخصصی در این زمینه، تصمیم به ایمپلنت دندان‌های خود بگیرد، بلکه می‌بایست دندانپزشک فعال در این حوزه، با بررسی مدارک و اسناد پزشکی، سن بیمار، گستره‌ی مشکل، صلاح دید خود و ….. تصمیم خود را مبنی بر کارآ بودن یا نبودن این روش اذعان کند. انتخاب دندانپزشکی باکیفیت و امن یا جراح درمانگر با خصوصیات مبتنی بر عالی رتبه بودن همچون دارا بودن بورد تخصصی، توانایی کنترل شرایط، قادر به همدلی با بیمار و استفاده از ایمپلنت با کیفیت به طور جدی بر سلامت شخص و ماندگاری ایمپلنت دندان تاثیرگذار است.

 

عکس برداری

پس از آن‌ که دندانپزشک، شرایط کلی و ظاهری شخص را با استفاده از معاینه عملی تخمین زد، نیاز به دریافت اطلاعات ریشه‌ای‌تر خواهد داشت. از این رو دندانپزشک برای تشخیص جایگاه استخوان فک، نحوه عمل و سالم یا عدم سالم بودن ریشه‌های دندان از بیمار درخواست عکس رادیوگرافی می‌کند. تأثیر رادیوگرافی بر انجام مراحل کاشت و جلوگیری از پیش آمدن عوارض ایمپلنت دندان امری محرز و اثبات شده است.

 

انجام ایمپلنت

برای کارگزاری ایمپلنت دندان، لازم است دندانپزشک متخصص با استفاده از ابزار و لوازم مخصوص، پایه پیچ را درون سوراخی که در استخوان فک ایجاد کرده قرار دهد. پس از آن، با گذشت مدت زمان تعیین شده توسط همان دندانپزشک بخش رویه نیز به روی دندان قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در این مورد حایز اهمیت است، انجام همه‌ی مراحل توسط یک پزشک است، چرا که وی بیش از هر شخص دیگری به شرایط و نکات لازم الاجرا برای بیمار واقف است.

 

اهمیت ایمپلنت دندان

خالی ماندن بخشی از لثه، علاوه بر تأثیری که بر سلامتی و آسایش فرد دارد، به جنبه‌های روحی و شخصیتی وی نیز آسیب می‌رساند. هنگامی که دندانی از دست می‌رود، وظیفه‌اش بر سایر دندان‌ها خواهد بود بدین ترتیب زمینه‌ی خراب شدن سایر دندان‌ها نیز فراهم‌ می‌شود. از طرف دیگر، گیر افتادن زبان در جای خالی دندان موجب تپق زدن شده و کاهش اعتماد به نفس شخص را در پی خواهد داشت. البته پیش از همه‌ی این خدمات جانبی، ایمپلنت دندان جنبه‌ی درمانی داشته و در کاهش درد یا مشکلات دهان و دندان تأثیر ویژه دارد.

 

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت به صورت واحد به طور میانگین (3 تا 9 میلیون تومان) است (در برخی مراکز درمانی این رقم بین 4 الی 6 میلیلون عنوان شده است). قیمت ایمپلنت به صورت مجموعه کامل ( فول ماوس ) برای کسانی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، ضربدر قیمت یک واحد ایمپلنت می‌شود، البته به دلیل تعداد بالای دندان های ایمپلنت شده، درصدی از مبلغ به عنوان تخفیف ویژه از کل مبلغ کسر خواهد شد.

 

عوارض ایمپلنت دندان

از جمله عوارض ایمپلنت دندان که شایع‌تر بوده‌اند و از جانب خود دندانپزشکان نیز به بیماران توضیح داده می‌شوند را می‌توان در دو دسته جای داد، عوارض ایمپلنت دندان دراز مدت و کوتاه مدت.

 

عوارض کوتاه مدت عبارتند از درد، بروز انواع حساسیت‌ها، ورم کردن لثه و صورت یا هر یک به تنهایی و ….

عوارض بلند مدت عبارتند از بروز عفونت، لق شدن دندان جانبی ایمپلنت، لق شدن دندان کاشت شده بر ایمپلنت، شکستن پروتز دندان، افتادن روکش ایمپلنت دندان، مشکلات سینوسی و …..

این عوارض در افراد مختلف متفاوت بوده و ممکن است مواردی به این لیست اضافه شود یا درجه بروز آن‌ها مورد تغییر قرار گیرد، از این رو همچون سایر بخش‌ها می‌بایست بادقت به توصیه‌های دندانپزشک خود توجه کنید و بر شنیده‌ها و خوانده‌ها اکتفا نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو