عباسعلی کدخدایی شنبه شب در برنامه نگاه یک سیما اظهار کرد: پیروزی‌های دوره دفاع مقدس را تبریک می گویم و سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامی می دارم و یاد و خاطره شهدا را گرامی می داریم و خوشحالیم این روزها با پیروزی مردم غزه تقارن پیدا کرد.

وی ادامه داد: مردم مظلوم فلسطین و غزه که در این ۱۲ روز به شهادت رسیدند برای دفاع از دین و وطن خود فریاد می زدند و رژیم تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی که به هیچ چیزی پایبند نیست به جنایتش می افزاید. رهبر انقلاب فرمودند باید همه پرسی با حضور همه فلسطینی ها برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره انتخابات یادآور شد: جلسات در دو نوبت برگزار می شود و گاه تا سه نوبت برگزار می شود. اگر فشردگی را داشته باشیم تا روز آخر که سه شنبه است از زمان قانونی استفاده می کنیم و هروقت کارمان تمام بشود اسامی را اعلام می کنیم.

کدخدایی ادامه داد: انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان و شورای اسلامی را داریم و امروز فرصت دریافت شکایات بود که بررسی و اعلام نظر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اعضا در جلسات حضور دارند توضیح داد: نمی دانیم در حوزه ریاست جمهوری و یا مجلس، چه تعداد نهایت احراز صلاحیت می شوند. جلسات متعددی داشتیم اما هنوز تعداد و یا افراد برای ما مشخص نیست. تشویش اذهان دامن زده نشود و تا ۳ روز آتی نتایج را اعلام می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شکل رای گیری کتبی و مخفی است و اعضا نظر یکدیگر را نمی دانند. در فضایی که ایجاد می شود طبق قانون از ۱۲ رای باید ۷ تن به شخصی رای دهند تا وی احراز صلاحیت شود. ما پرونده فردی مطرح می شود و گزارش قرائت شده و اعضا سوالاتی دارند و در نهایت به کارشناسان ارجاع می شود تا پاسخ برای اعضا روشن باشد. گاه فردی درباره اش دو ساعت بحث شده و برخی اعضا درباره اش مردد هستند و تحقیق بیشتری نیاز است.

کدخدایی افزود: ممکن است کسی پرونده اش کامل باشد و رای گیری می شود اما برخی افراد پرونده کاملی نداشته باشند رای گیری نمی شوند.

وی درباره بررسی صلاحیت ها عنوان کرد: ما شرایط اولیه داریم و کارشناسان بررسی های اولیه را انجام می دهند و از نهادهای ذی ربط گزارش اخذ می شود. برخلاف نمایندگان مجلس که شورای نظارت را داریم در ریاست جمهوری، اعضای شورای نگهبان باید نامزدها را احراز صلاحیت کنند. معیارهای کمی درباره رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن همواره مورد بحث بوده و در سیاست های مقام معظم رهبری، اعلام شد شورای نگهبان موارد مربوط به شاخص ها را مشخص کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مصوبه سال ۱۳۹۶، این موارد مورد اشاره قرار گرفت. شاخص ها و سوابقی از فرد هست ممکن است فردی مدیر موفقی باشد اما مدبر نباشد. رای اعضا است که مشخص می کند که شخص شرایط ماده ۱۱۵ قانون اساسی را دارا است یا نیست.

کدخدایی ادامه داد:اگر کسی به قانون اساسی التزامی ندارد نمی تواند رییس جمهور شود. رییس جمهور بعد از انتخاب شدن باید در مراسم تحلیف شرکت کند و سوگند می خورد پاسدار قانون اساسی است. سوابق افراد تعیین می کند چقدر به قانون اساسی التزام دارند. در دوره های گذشته ایا کسی بوده در جهت تحکیم قانون اساسی حرکت کرده است؟ اینها روشن است. عده ای علنا اعلام کردند که قانون اساسی را قبول ندارند و مفاد قانون اساسی را رعایت نکردند.

وی یادآور شد: ۴۰ تن از بانوان برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: معیارهای شورای نگهبان حداقلی است. قانون به احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده و باید دلایل مثبتی وجود داشته باشد تا صلاحیت را احراز کنیم.

کدخدایی اظهار کرد: تایید و یا رد در دوره های قبلی تضمین تایید و یا رد این دوره نیست. حتا رییس جمهور در دوره دوم احراز صلاحیت می شود. در جایی گفتم کسانی که دو یا سه دوره رد صلاحیت شدند و مدارک جدیدی ندارند ثبت نامشان فایده ای ندارد البته ما بررسی می کنیم.

وی درباره مصلحت سنجی شورای نگهبان گفت: وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است و ما براساس تشخیص اعضا، افراد را احراز صلاحیت می کنیم. برخی نهادها گزارش هایی را براساس مستندات به ما ارائه می کنند و این توصیه نیست. فضای مجازی مملو از اخباری است که این افراد تایید و برخی افراد رد شدند. این اخبار کذب است و شورای نگهبان در این باره گوش شنوایی ندارد و ترتیب اثر نمی دهد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: قانون مدنی برای مقامات مجلس یا ریاست جمهوری اگر افراد تابعیت مضاعف داشته باشند نمی توانند برای این پست ها نامزد شوند. نسبت به فرزند صحبتی نشده است.

کدخدایی درباره نامزدهای پوششی گفت: گاهی تعابیر عامیانه و یا سیاسی اجتماعی در بحث های قانونی مطرح می شود که ناچاریم هردووجه را توضیح دهیم. وقتی می گوییم نامزد پوششی یعنی چه؟ ایا کسی است که امده ثبت نام کرده و شرایط اصل ۱۱۵ را دارد؟ در این شرایط دیگر این فرد پوششی نیست اما در زبان افکار عمومی و مردم اشاره می شود که فردی برای کمک به دیگری آمده و منع قانونی در این باره نیست. وقتی کسی شرایط را داشته باشد نمی توانیم او را رد کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع کاندیدهای پوششی نمی توانیم نیت خوانی کنیم. در حوزه تبلیغات قانون نداریم و چند بند به تبلیغات پرداخته که حداقلی است و به دهه ۷۰ برمی گردد که فضای مجازی وجود نداشته و باید اصلاح شود. باید قانونگذار در این باره تعریف روشنی داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان را باید با ریاست جمهوری جدا کنیم. قانونگذار اعلام کرده باید دلایل رد صلاحیت فرد در مجلس به او محرمانه اعلام شود. یا اگر تخلفات یک فرد را اعلام کنیم به خانواده او اسیب می رسد. در انتخابات ریاست جمهوری چون احراز شرایط است به وزارت کشور اعلام می کنیم که صلاحیت این افراد واجد شرایط ۱۱۵ هستند و نسبت به بقیه هیچ اظهار نظری نمی کنیم و به کسانی که صلاحیت ندارند تعرضی نداریم.

کدخدایی ادامه داد: فرصت برای اعتراض نیست زیرا در قانون اشاره شده که اعتراضی برای عدم احراز وجود ندارد. اگر تا روز انتخابات دلیلی بیاید که فرد مدرک صحیح ارائه کند باید از نظرمان عدول کنیم و اگر اسناد تعیین کننده باشد می توانیم اعلام نظر کنیم.

وی تاکید کرد: اگر تعرضی به منافع ملی باشد وارد می شویم و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نزدیک انتخابات دستورالعمل هایی را به نامزدها اعلام می کند و از آنان درخواست می کند مواردی را رعایت کنند. اگر دبیرخانه اعلام کند نامزدی در حوزه های قومیتی تعرض دارد ما اعمال نظر می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات ریاست جمهوری رییس جمهوری که سر کار است برای دور دوم اقدام می کند. او ملاقات های داخلی و خارجی دارد و ایا این تبلیغ است؟ قانونگذار منعی قائل نشده و اگر لازم است باید قانون در این بخش اصلاح شود تا شرایط برای همه برابر باشد.

کدخدایی گفت: تا زمانی که هنوز وارد چرخه انتخابات نشدیم شورای نگهبان می تواند ورود کند. اگر مراجع رسمی گزارشی را به ما بدهند می توانیم ورود کنیم. در شورای نگهبان اعمال سلیقه افراد وجود ندارد. یکی از نامزدها امروز گزارشی را داده بود و این توضیحات را در جلسه امروز شورا قرائت کردیم.

وی عنوان کرد: مصاحبه اخیر من تقطیع شده بود. از جهت قانونی منعی نداریم وقتی شما حداقلی را حاصل کنید از نگاه قانونی درست است. افزایش مشارکت و جمعیت رای دهنده برای ما و همه نظام های سیاسی مطلوب است. این مهم یک امر پسندیده است و رهبر انقلاب تاکید بر این مهم فرمودند. ما نیز این دغدغه را داریم.

سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: سال ۹۶، شورای نگهبان مصوبه ای را در جهت اجرای سیاست های کلی انتخابات منتشر کرد و ما وظیفه خود را انجام دادیم. در سیاست های کلی، از شایستگی های هنگام ثبت نام صحبت شده و باید شرایط اولیه را داشته باشیم و شورای نگهبان نیز مصوبه را در دستور کار قرار داد و در نهایت ۴۰ نفر احراز صلاحیتشان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

کدخدایی عنوان کرد: در مصوبه سال ۹۶، اعلام شد که فرد برنامه خود را بدهد و مشاورانش معرفی شود تا اطمینان نسبی داشته باشیم و خیلی از نامزدها برنامه مکتوب برای ۴ سال اعلام کردند. وقتی با مردم داریم صحبت می کنیم از آنچه می توانیم انجام دهیم صحبت کنیم و حرف های فریبنده نداشته باشیم.

وی درباره بحث الکترونیک انتخابات نیز گفت: بسیاری از مراحل انتخابات ما الکترونیک برگزار می شود و اگر این مهم نبود ما از موفقیت در برگزاری انتخابات سخن نمی گفتیم. در روز انتخابات رای گیری الکترونیک پیچیدگی های فنی خود را دارد اما شورای نگهبان پاسدار ارا مردم به عنوان حق الناس است و باید از همه روش ها و رویه ها اطمینان داشته باشیم که ارا درست اخد و خوانده و شمارش می شود و اگر کوچکترین تردیدی داشته باشیم ورود نمی کنیم. ترجیح می دهیم دستی انتخابات را برگزار کنیم تا از ارا مردم پاسداری شود. امیدوارم در ادوار آینده شاهد برگزاری الکترونیک انتخابات در ایران باشیم و با دانش بومی و توان جوانان، به این مرحله برسیم.

کدخدایی خطاب به نامزدهای انتخاباتی یادآور شد: ما باید آنچه واقعی است آنرا انجام دهیم. برنامه واقعی چیست و از سخنان فریبنده باید پرهیز شود. زیاد شنیده ایم که نامزدها مدعی حل تمام مشکلات کشور هستند. درخواست داریم آنچه را که قصد پیگیری دارند با مردم در میان بگذارند و با مردم صادقانه رفتار کنند. مردم پشتیبان نظام مقدس بودند و در این دوره نیز پشتیبان نظام خواهند بود. ما سلامت انتخابات و سلامت مردم را تضمین می کنیم تا مردم یکبار دیگر حمایت خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند.