عوارض ایمپلنت دندان چیست ؟ | عوارض جانبی ایمپلنت دندان

منبع: زیبامون

169

1400/3/2

11:43


اگرچه ایمپلنت دندان موفقیت بالایی داره ، اما برای همه مناسب نیست و ممکنه با یکسری عوارض جانبی همراه باشه. در ادامه با عوارض ایمپلنت دندان بیشتر آشنا خواهید شد.

عوارض ایمپلنت دندان چیست ؟ | عوارض جانبی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (dental implant) یک جایگزین طولانی مدت برای دندان از دست رفته هست که با استفاده از یک پیچ مخصوص به استخوان فک پیچ میشه و طی چندین هفته ، ایمپلنت و استخوان فک بهم پیوند می خورند و ایپلمنت دندان عملکردی شبیه به دندان واقعی خواهد داشت. 

اگرچه ایمپلنت های دندانی از موفقیت بالایی برخوردار هستند ، اما ممکنه برای برخی از افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشه و اینطور تخمین زده شده که حدود 5 تا 10 درصد از ایمپلنت های دندانی ، یا اندکی پس از انجام یک عمل یا چند ماه یا چند سال بعد ، از کار می افتند.

بنابراین اگه تصمیم دارید ایمپلنت دندان انجام بدید یا در حال حاضر دارای ایمپلنت دندان هستید ، لازمه که درباره عوارض جانبی ایمپلنت دندان اطلاعاتی کسب کنید. ما در این بخش از زیبامون دات کام تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با عوارض ایمپلنت دندان بدونید رو در اختیارتون قرار دادیم. با ما همراه بمانید.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان یک جایگزین مدرن برای پروتز دندان یا دندان مصنوعی هست. در طی این عمل ، جراح دندانپزشک ، یک تیتانیوم که یک پیچ مخصوص هست رو در استخوان فک قرار میده و یک دندان مصنوعی به طور سفارشی برای بیمار ساخته میشه و روی این پیچ فیکس میشه و شکل و ظاهری شبیه به دندان واقعی رو به وجود میاره.

طی چند ماه ، پیچ ایمپلنت به استخوان فک جوش میخوره و ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل میکنه و دندان ایمپلنت شده به عنوان دندان واقعی در فک خواهد بود.


ایمپلنت دندان چه مزایایی دارد؟

کاشت یا ایمپلنت دندان مزایا و فواید خیلی زیادی رو به همراه داره و به همین دلیل هست که این روزها استفاده از ایمپلنت دندان بسیار رایج شده است. از جمله مزایای ایمپلنت دندان میشه به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • بهبود ظاهر دندان ها و افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود در صحبت کردن
  • راحتی بهتر و بیشتر
  • غذا خوردن راحتتر
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • ماندگاری بالا

 

ایمپلنت دندان

 

حتما بخوانید : بهترین روش های درمانی برای دندان های فاصله دار

 

آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟ | عوارض جانبی ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان هم ممکنه با یکسری عوارض جانبی همراه باشه که در زیر رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان رو معرفی کردیم:

 

1.  عفونت

افراد باید از ایمپلنت دندان خود به خوبی مراقبت کنند تا خطر عفونت بعد از ایمپلنت دندان کاهش پیدا کنه. رعایت نکات و توصیه های جراح دندانپزشک در مورد مراقبت های بعدی بسیار مهم هست.

اگرچه جراح دندانپزشک از وسایل استریل شده و ضد عفونی شده برای ایمپلنت دندان استفاده میکنه تا احتمال عفونت بعد از ایمپلنت دندان کاهش پیدا کنه اما دهان پر از باکتری هست و ممکنه باز هم عفونت ایجاد بشه.

بعد از ایمپلنت دندان ممکنه 1 تا 4 روز احساس درد خفیف ، تورم و ناراحتی داشته باشید. اما اگه دستورالعمل های دندانپزشک رو به خوبی رعایت کنید احتمال ایجاد عفونت کاهش پیدا میکنه. در بیشتر موارد ، عفونت بعد از ایمپلنت دندان مربوط به یک مشکل و مساله اساسی باشه که ممکنه قبل از ایمپلنت و معاینه لثه و دندان ها به درستی تشخیص داده نشده باشه و بعد از ایمپلنت منجر به ایجاد عفونت بشه.

 

2. تاثیر شرایط پزشکی یا بیماری خاص بر روی بهبودی بعد از ایمپلنت دندان

گاهی اوقات ممکنه به دلیل وجود سرطان ، بیماری لثه و دیابت ، تاخیر زیادی در بهبودی بعد از ایمپلنت دندان ایجاد بشه. این مشکل در افرادی که سیگار می کشند ، الکل می نوشند و یا از نوع خاصی دارو استفاده می کنند هم ممکنه ایجاد بشه.

بنابراین لازمه در جلسه معاینه ، جراح دندانپزشک خودتون رو از هر نوع سابقه بیماری قبلی که دارید مطلع کنید.

 

3. تکنیک جراحی نادرست

برای انجام ایمپلنت دندان لازکه که حتما به یک جراح دندانپزشک متخصص که مهارت و تجربه خوبی در این زمینه داره مراجعه کنید تا خیالتون از بابت نتیجه نهایی راحت باشه. گاهی اوقات ممکنه استفاده از تکنیک جراحی نادرست و ضدعفونی یا استریل نکردن ابزار جراحی ، مشکلاتی در لثه ایجاد بشه و شما رو با عوارض جانبی بعد از ایمپلنت دندان مواجه کنه. بنابراین لازمه که برای ایمپلنت دندان حتما به دندانپزشک متخصص و حرفه مراجعه کنید تا عوارض جانبی بعد از ایپملنت دندان کاهش پیدا کنه.

 

حتما بخوانید : بلیچینگ دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

 

4. جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک

ایمپلنت های دندانی باید چندین هفته تا چند ماه بی حرکت باشند تا استخوان سازی ایجاد بشه و ایمپلنت به استخوان فک جوش بخوره. در واقع فرآیند استخوان سازی برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت بسیار مهم هست.

اگه ایمپلنت نتونه به استخوان فک جوش بخوره ، جراح دندانپزشک ممکنه ایمپلنت رو خارج کنه و بعد از بهبودی آن قسمت از فک ، دوباره ایمپلنت دندان رو امتحان کنه. 

 

5. آسیب عصبی یا بافتی

گاهی اوقات ممکنه جراح دندانپزشک به طور ناخواسته ، ایمپلنت دندان رو بسیار نزدیک به عصب قرار بده. این موضوع میتونه بی حسی طولانی مدت ، سوزن سوزن شدن یا درد رو به همراه داشته باشه. در واقع آسیب عصبی ناشی از ایمپلنت دندان میتونه منجر به کاهش کیفیت زندگی بشه!

به طور کلی یک مشکل عصبی یا بافتی ناشی از ایمپلنت دندان نیاز به توجه فوری داره و آسیب به عصب alveolar تحتانی در فک پایین میتونه بسیار جدی باشه. برخی از علائم آسیب به این عصب عبارتند از:

 

  • بی حسی مداوم در کنار ایمپلنت ، از جمله لب پایین و چانه
  • درد یا ناراحتی مداوم
  • احساس سوزن سوزن شدن ، غلغلک دادن ، یا احساس سوزش در لثه و پوست

 

6. کم بودن حجم و تراکم استخوان فک

ایمپلنت دندان زمانی موفق خواهد بود که از هر طرف با استخوان فک جوش بخورد. اگه استخوان فک به هر دلیلی حجم و تراکم کمی داشته باشه و این موضوع تشخیص داده نشه ، ممکنه ایمپلنت دندان با موفقیت انجام نشه و مشکلاتی رو به همراه داشته باشه.

در این مواقع معمولا جراح دندانپزشک چند مرحله اضافی قبل از ایمپلنت دندان انجام میده تا مطمئن بشه که استخوان در اطراف ایمپلنت رشد کافی داره. 

اگه مدت زمانی طولانی از کشیدن دندان یا از دست دادن دندان شما میگذره ، ممکنه حجم استخوان در فضای خالی دندان کم شده باشه. یک دندانپزشک باتجربه در زمینه ایمپلنت دندان ، می تونه با پیوند استخوان یا روش دیگری حجم استخوان فک رو افزایش بده. 

 

حتما بخوانید: سفید کردن دندان ها، روشهای موثر و ارزان خانگی

 

7. پیروی نکردن از دستورات دندانپزشک و عوارض بعد از ایمپلنت دندان

گاهی اوقات هم ممکنه پیروی نکردن از دستورات دندان پزشک منجر به خرابی یا مشکلات بعد از ایمپلنت دندان بشه. دستورالعمل هایی مثل کاهش فعالیت بدنی و تمیز نگه داشتن محل ایمپلنت دندان معمولا ساده هست و لازمه که حتما رعایت کنید. همچنین لازمه که محدودیت های غذایی رو هم رعایت کنید و داروهای تجویز شده رو طبق دستورالعمل مصرف کنید تا با عوارض بعد از ایمپلنت دندان مواجه نشید.

 

8. مشکلات سینوسی

گاهی اوقات ممکنه ایمپلنتی که برای فک بالا انجام میگیره از حفره های سینوسی بیرون بزنه و باعث تورم سینوس ها بشه و مشکلاتی مثل سینوزیت رو به وجود بیاره. هرچند این مشکل خیلی رایج نیست اما احتمال ایجاد این عوارض بعد از ایمپلنت دندان وجود داره.

برخی از علائم بالقوه سینوزیت عبارتند از :

 

  • درد ، حساسیت به لمس یا تورم در اطراف گونه ها ، چشم ها یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • بینی مسدود شده
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد
  • بوی بد دهان
  • دمای بالای بدن

 

9. آسیب ناشی از نیروی بیش از حد

نیروی زیاد یا ضربه هم میتونه باعث ترک یا لق شدن ایمپلنت دندان بشه. بعضی از افراد ممکنه بدون اینکه خودشون متوجه باشن ، بیش از حد به ایمپلنت دندان خود فشار وارد کنن. افرادی که دندان قروچه دارند و در هنگام خواب دندون هاشون رو به هم فشار میدن جز این دسته هستند و لازمه برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و همچنین دندان های طبیعی خود ، از محافظ دهان استفاده کنند.

 

حتما بخوانیدنکات مهم برای اینکه دندان های سفیدی داشته باشید

 

مسائل و عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان

پری ایمپلنت (Peri-implantitis) نوعی بیماری لثه هست که باعث از بین رفتن استخوان حمایت کننده از ایمپلنت میشه و معمولا به دلیل التهاب مزمن در محل ایمپلنت به وجود میاد. البته طبق بررسی های انجام شده در این زمینه ، اینطور بیان شده که پیشرفت و ایجاد علائم این مشکل ممکنه حدود 5 سال طول بکشه و با علائمی مثل خونریزی یا تورم در اطراف محل ایمپلنت همراه هست.

همچنین احتمال نادیده گرفتن ایمپلنت دندان توسط بدن هم وجود داره. زیرا برخی از افراد حساسیت به فلز دارند که باعث میشه بدن آنها ایمپلنت های فلزی رو رد کنه. به همین دلیل هست که توصیه میشه قبل از دریافت ایمپلنت های فلزی ، حتما آزمایش حساسیت به فلز انجام بگیره.

 

ایمپلنت دندان 1

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره قلم سفید کننده دندان + معرفی بهترین مارک

 

شکسته شدن ایمپلنت چه نشانه هایی دارد؟

گاهی اوقات ممکنه در روزهای اولیه بعد از ایمپلنت دندان و یا مدت ها بعد ، نشانه هایی در دهان و دندان ایجاد بشه که این نشانه ها و علائم میتونن نشان دهنده شکسته شدن یا خراب شدن ایمپلنت دندان باشند. این نشانه ها عبارتند از :

 

  • ایجاد مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • پس رفت لثه
  • افزایش تورم و التهاب در لثه
  • شل شدن ایمپلنت یا دندان جایگزین شده
  • درد یا ناراحتی شدید

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره لمینت دندان و هزینه آن

 

مراقبت های پیشگیرانه از ایمپلنت دندان

برای اینکه از بروز عوارض جانبی بعد از ایمپلنت دندان جلوگیری کنید لازمه که به بهترین شکل ممکن از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنید تا عوارض جانبی کمتر شده و خطر خرابی ایمپلنت کاهش پیدا کنه. این مراقبتها میتونه شامل موارد زیر باشه :

 

  • روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهان شویه استفاده کنید
  • هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید
  • سیگار نکشید
  • مصرف کلسیم رو برای حمایت و تقویت استخوان بیشتر کنید. مثلا میتونید از مکمل استفاده کنید یا غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر ، ماست ، کلم بروکلی ، پرتقال و پنیر بخورید
  • اگه به دندان قروچه مبتلا هستید حتما این موضوع رو برطرف کنید و با تجویز پزشک از محافظ دندان استفاده کنید
  • از عاداتی که به دندان آسیب می رسونن مثل خوردن یخ و آب نبات خودداری کنید

 

حتما بخوانید: چگونه جرم یا پلاک دندان را از بین ببریم؟

 

سخن آخر

ایمپلنت دندان اگرچه میتونه یک جایگزین عالی برای دندان های از دست رفته باشه اما برای تمام افراد گزینه مناسبی نیست و لازمه قبل از انجام ایمپلنت دندان ، آزمایشات و معاینات گسترده ای انجام بدید تا مشخص بشه کاندید مناسبی برای انجام این عمل هستید یا نه!

اگرچه ایمپلنت های دندانی میزان موفقیت بالایی در حدود 95٪ دارند و منجر به افزایش کیفیت زندگی در بسیاری از افراد میشن اما با این حال می تونن عوارضی مانند عفونت ، تحلیل لثه و آسیب عصبی و بافتی ایجاد کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو