معنی رنگ های مختلف گل میخک : گل میخک نماد چیست ؟

معنی رنگ های مختلف گل میخک : گل میخک نماد چیست ؟


منبع: دلگرم

132

1400/3/2

14:11


معنی رنگ های مختلف گل میخک : گل میخک نماد چیست ؟

گل میخک نشانه چیست ؟

گل میخک در ابتدا توسط گیاه شناس یونانی تئوفرستوس شد که گل بومی منطقه خاور نزدیک بوده و حدود 2000 سال قدمت دارد. (Theopharastus)، دیانتوس (Dianthus) نامیده می شود.

برخی از محققین بر این باورند که نام میخک از کلمه تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شده است زیرا این گل یکی از گل هایی بود که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده می شد. این گل امروزه بیشتر نشانه عشق، افتخار، برتری و جذابیت می باشد.

علت نامگذاری گل میخک

درمورد نامگذاری این گل اطلاعات دقیق و قطعی‌ در دست نیست و داستان‌ های مختلفی درباره‌ ی آن نقل شده‌ اند.

برخی بر این باورند که یونانیان نام Dianthus را برای این گیاه انتخاب کرده‌ اند و این واژه خود ترکیبی از دو واژه‌ ی لاتین Dios به‌ معنی خدا و Anthos به‌ معنی گل است و به‌ همین علت به آن گل خدا هم گفته می‌ شود.

برخی دیگر فکر می‌کنند که Dianthus از افسانه‌ی Diana گرفته شده است. در این افسانه آمده است که دیانا یا خدای شکار روزی به‌ علت موفق‌ نبودن در شکار چشمان یک چوپان را از کاسه بیرون می‌ آورد، چرا که گمان می‌ کند موسیقی او باعث شکست‌ش در شکار شده.

کمی بعد که خشم دیانا فرو می‌ نشیند، می‌ بیند که در جایی که چشم‌ های چوپان روی زمین افتاده‌ اند، گل‌ های میخک به‌ عنوان نمادی از خون بی‌ گناهان روییده‌ اند.

گل میخک نماد چیست ؟

همان‌طور که گفتیم میخک می‌تواند معانی مختلفی داشته و نمادی از مفاهیم گوناگونی باشد. به‌ عنوان مثال مسیحیان میخک را یک گل مذهبی به‌ شمار می‌آورند و آن را نمادی از اشک‌های مریم مقدس و رنج مسیح پس از مصلوب‌ شدن می‌ دانند.

لئوناردو داوینچی در یکی از مشهورترین تابلوهای خود به نام «Madonna of the Carnation» مریم مقدس را درحالتی به‌ تصویر کشیده که نوزاد خود را در آغوش دارد و میخکی قرمز را نیز به‌ عنوان نمادی از عشق به مسیح در دست چپ خود گرفته است.

البته داوینچی تنها نقاشی نیست که از گل میخک در نقاشی‌ های مذهبی خود استفاده کرده، چرا که رافائل یکی دیگر از نقاشان مشهور جهان نیز تابلویی از مریم مقدس همراه با نوزادش مسیح به‌نام «Madonna of the Pinks» را به‌ تصویر درآورده

که در آن مریم مقدس و مسیح هر دو میخک صورتی که نمادی از عشق و علاقه‌ی بسیار است را در دست گرفته‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم Carnation و Pink دو تا از شناخته‌شده‌ ترین گونه‌ های گل میخک هستند.

گذشته از مفاهیم مذهبی در بسیاری از تابلوهای مربوط به قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی از گل میخک در تصاویر عاشقانه استفاده شده است و این گل هم در آن زمان و هم در حال‌حاضر نمادی از علاقه، شور و اشتیاق بسیار به فردی دیگر است.

گل میخک قرمز نماد چیست ؟

میخک قرمز روشن نمادی از تحسین و میخک قرمز تیره نمادی از عشق و محبت بسیار هستند.

گل میخک نماد چیست

گل میخک قرمز نشانه چیست ؟

گل میخک صورتی نماد چیست ؟

گل میخک صورتی نمادی از قدرشناسی و محبت مادرانه است و این همان‌طور که ذکر شد در تابلوی رافائل به‌ خوبی به‌ تصویر کشیده شده است.

میخک صورتی درست مثل رز صورتی علاقه و محبت را می‌ رساند، اما نه علاقه‌ ای به‌ گرمی و شدت میخک قرمز و به‌همین‌ خاطر به‌ عنوان هدیه برای اولین قرار عاشقانه یا هدیه به یک دوست صمیمی انتخابی بسیار مناسب است.

میخک صورتی پررنگ نمادی از جسارت و پیروزی‌ است و برای هدیه به افرادی که به‌تازگی به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرده‌ اند استفاده می‌شود.

گل میخک نماد چیست

گل میخک صورتی نشانه چیست ؟

گل میخک سفید نماد چیست ؟

میخک سفید نمادی از پاکی، صداقت، صلح، شانس و موفقیت است. میخک سفید گلی مناسب برای هدیه به افرادیست که سن‌ و سال تقریباً زیادی دارند، به‌ ویژه در سالگرد تولدشان.

همچنین میخک سفید از آن‌ جا که نمادی از موفقیت و کامیابی‌ است می‌ تواند به‌ عنوان یک هدیه‌ ی خوب برای کسی که به‌ تازگی یک کار تازه، مثلاً تحصیل در یک مقطع تحصیلی جدید، را شروع کرده باشد.

میخک سفید به‌ عنوان هدیه برای روز مادر هم انتخابی مناسب است.

گل میخک چه معنایی دارد

گل میخک سفید نشانه چیست ؟

گل میخک بنفش نماد چیست ؟

میخک‌ بنفش معمولاً در مراسم عزا یا برای ابراز هرگونه تأسف، عذرخواهی و احساساتی نظیر آن‌ها کاربرد دارد و در مقابل برای نشان‌ دادن رنجش یا دلخوری از یک فرد به او میخک زرد هدیه داده می‌ شود.

اگرچه رنگ‌ زرد در گذشته نمادی از دشمنی و نفرت بوده و هنوز هم بعضی آن را به همین مفهوم می‌ شناسند، در حال‌ حاضر مفهوم این رنگ برای گل‌ها در بسیاری از فرهنگ‌ ها تغییر کرده و گل‌ های زرد نمادی از انرژی، شور و هیجان بسیار شده‌ اند.

گل میخک نماد چیست

گل میخک بنفش نشانه چیست ؟

همچنین بخوانید:

معنای گل نیلوفر آبی : گل نیلوفر نماد چیست ؟

معنای رنگ های مختلف گل رز : گل رز نشانه چیست ؟

معنای رنگ های مختلف گل لاله : گل لاله نشانه چیست ؟

گل سنبل نشانه چیست ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو