درخواست سازمان محیط زیست برای واکسیناسیون کادر آزمایشگاهی/ کرونا در کمین ۴۰۰ کارشناس حوزه پسماند

107

1400/3/2

16:51


درخواست سازمان محیط زیست برای واکسیناسیون کادر آزمایشگاهی/ کرونا در کمین ۴۰۰ کارشناس حوزه پسماند

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست از واکسینه نشدن کادر آزمایشگاهی که بخش فاضلاب و پسماند عفونی بیمارستان ها را رصد می کنند و به شدت در معرض خطر آلوده شدن به ویروس کرونا هستند، خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،هلنا کعبی با تاکید بر اینکه پس از مکاتبات و تماس های تلفنی بسیار هنوز وزارت بهداشت در زمینه همکاری افراد در معرض خطر شاغل در آزمایشگاه ها اقدام نکرده و پاسخ مثبت نداده است، گفت: بخشی از کارها در آزمایشگاه ها توسط نیروهای ما یا همکاران در 31 استان انجام می شود و بخشی از اقدامات را نیز آزمایشگاه های معتمد سازمان محیط زیست انجام می دهند.


وی با اشاره به اینکه پایش بیمارستان ها در دو حوزه صورت می گیرد، اظهار کرد: یکی بحث پایش فاضلاب و دیگری بحث پایش پسماندهای عفونی بیمارستانی است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کادر آزمایشگاه باید رصد کنند که فاضلابی که از بیمارستان خارج می شود تصفیه شده است یا خیر؛ در حوزه پسماند هم به همین شکل رصد می کنند که آیا پسماند عفونی که از بیمارستان خارج میشود، بی خطر شده است یا خیر.
کعبی با اشاره به اینکه برای رصد پسماند بیمارستانی، همکاران به بیمارستان ها و بخش مربوطه مراجعه می کنند، گفت: پس از مراجعه، فرایندی بر روی پسماند عفونی انجام می شود که ببینند آیا پسماند واقعا بی خطر می شود یا خیر.


وی ادامه داد: همکاران و کادر آزمایشگاهی مورد بحث، نمونه ای از پسماند که وارد دستگاه بی خطرساز می شود را در کنار تست های مختلف قرار می دهند، پسماند عفونی همراه تست ها وارد دستگاه و پس از گذراندن مراحل از دستگاه خارج می شود، همکاران چک می کنند ببیند آیا پسماندی که از دستگاه خارج شده، بی خطر شده است یا نه؛ بنابراین کاملا با پسماند عفونی در ارتباط قرار می گیرند.


مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با توجه به اینکه از زمان آغاز شیوع کرونا ، حساسیت ما درمورد موضوع پایش بیشتر شده است، اعلام کردیم که ماهانه حتما پایش هر بیمارستان صورت گیرد و اگر ماهی یک بار بیمارستانی قبل از شیوع کرونا، پایش نمی شد اما هم اکنون با حساسیت بیشتر موضوع پیگیری و هر بیمارستان حتما ماهانه پایش شود.


کعبی با توجه به اینکه یک سری از افراد نامبرده در اثر مراجعه به بیمارستان ها دچار بیماری کرونا شدند، گفت: گاهی میزان مواجهه این افراد با کرونا بیش از پرسنل بیمارستان است چراکه پرسنل بیمارستان در محیط بهداشتی فعالیت می کنند اما این افراد دقیقا جایی می روند که ضایعات عفونی تخلیه شده است.
وی با تاکید بر اینکه مکاتبات سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت بهداشت بیش از یک ماه است که صورت می گیرد، اظهار کرد: دو ماه پیش بر اساس نامه هایی که به دستمان رسید و نشان دهنده آلوده شدن افراد به ویروس کرونا در اثر مراجعه به بیمارستان ها بود، از طریق مکاتبه از تمامی استان ها خواستیم پرسنل خود و پرسنل آزمایشگاه های معتمد سازمان که کار پایش بیمارستانی را انجام می دهند را معرفی کنند.


مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حدود 400 نفر معرفی شدندکه اکثرا جوان هستند و به این زودی نوبت واکسن آن ها نمی رسد؛ بنابراین نامه ای را به وزارت بهداشت ارسال کردیم اما وزارت بهداشت اعلام کرد که این افراد در گروه دسته سه قرار می گیرند و جزو اولویت های اصلی نیستند.


کعبی با تاکید بر اینکه حدود یک ماه و نیم است که با وزارت بهداشت مکاتبه و تماس تلفنی داریم اما به نتیجه نرسیدیم، گفت: دوستان پیگیر هستند تا عزیزان جزو اولویت واکسن قرار گیرند. اگر همه خیالشان از بی خطر شدن پسماند بیمارستان راحت نباشد، این پسماند آلوده می تواند منبعی برای شیوع مجدد بیماری های جدید باشد بنابراین درصددیم با وزارت بهداشت جلسه تشکیل دهیم و مشکل را حل کنیم.


وی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم افراد مذکور را در اولویت دریافت واکسن قرار دهیم، در حق این عزیزان اجحاف شده است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بیمار شدن یک پرسنل که باردار بود و دوره سخت گذر از بیماری وی، گفت: آزمایشگاه معتمد، بخش خصوصی هستند و اگر پرسنل کار محوله را انجام ندهند، اخراج می شوند. این خانم که باردار بود و پس از مراجعه به بیمارستان برای پایش، کرونا گرفت، دوره سختی را گذراند، اکثر پرسنل جوان هستند و به این زودی نوبت واکسن زدن به آنها نمی رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو