ساکت‌اف: پذیرفتن نقش اقبال با چالش همراه بود | خطوط قرمز تلویزیون مانند تار عنکبوت دور خودش پیچیده است

82

1400/3/3

00:59


کیوان ساکت‌اف می‌گوید: با اینکه در حوزه اجرا مدعی هستم اما به دلیل این‌که قالب ثابتی دارد آن را دوست ندارم، درست نقطه مقابل بازیگری که امکان تجربه کردن فضاهای متفاوت را به شما می‌دهد.

ساکت‌اف: پذیرفتن نقش اقبال با چالش همراه بود | خطوط قرمز تلویزیون مانند تار عنکبوت دور خودش پیچیده است

گروه سینمایی هنرآنلاین: مجموعه نمایشی «روزهای آبی» به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی و تهیه‌کنندگی پرویز امیری هر روز ساعت ۲۳ از شبکه پنج پخش می‌شود. موضوع این مجموعه که در ژانر خانوادگی تولید شده، به داستان زندگی خانواده‌ای اختصاص دارد که به دلیل قرار گرفتن در شرایط سخت مالی و اقتصادی، ناچار در روستای مادری‌شان در شمال ساکن شوند و این سرآغار یک داستان جذاب و شیرین می‌شود.

اکبر عبدی، نادر سلیمانی، مهران رجبی، فریبا متخصص و ایرج نوذری، ویدا جوان، سامان صفاری، امیر غفارمنش، علی سلیمانی، رامین ناصر نصیر، علیرضا جلالی تبار، افشین سنگ‌چاپ، کیوان ساکت‌اف، مجید پتکی، مهسا غفوری، مرتضی زارع، عاطفه چوپانی، مجید شهریاری، پرهام موحدی، پریا مهدوی و امین علی شهسواری از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه ایفای نقش می‌کنند.

کیوان ساکت‌اف که در این سریال در نقش اقبال حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نقش خود گفت: اقبال در ابتدا یک آدم درونگرای محترم و خوب نوشته شده بود، اما بعد حس کردیم نباید اینگونه باشد چرا که در نقطه مقابل او امیرغفارمنش و نادر سلیمانی یک تیم قوی تشکیل دادند که توازن کار برهم می‌خورد، بنابراین با مشورت کارگردان این کاراکتر درونگرا را تغییر دادیم و به یک کاراکتر بیرونی که کمی اهل دعوا و چالش است تبدیل کردیم.

او در ادامه درباره تفاوت نقشش و چالشی که با آن مواجه شد، بیان کرد: کارهای قبلی من معمولا کاراکترهای آرام و درونگرایی بودند و خودم این کاراکتر بیرونی را بیشتر دوست دارم چون پتانسیل این را دارم که بتوانم در این قالب به ایفای نقش بپردازم و طبق بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کردم فکر می‌کنم موفقیت آمیز بوده است. یکسری المان‌ها وجود دارد و بازیگران دوست دارند کارشان ماندنی و منحصر به فرد باشد. پذیرش تیک کلامی اقبال نیز ریسک بزرگی بود، چرا که حفظ راکورد انجام این کار، بسیار سخت است و ممکن است اگر حواستان نباشد تبدیل به گاف شود. اما تیک کلامی که گذاشتم او را به کاراکتر واقعی که با  مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند نزدیک کرد و رنگ خوبی به کار داد.

ساکت اف، در ادامه درباره خلق این شخصیت و استفاده از تیک کلامی نیز اظهار کرد: زبان، دهان، لب‌ها و بینی هرکدام  کارکردی دارند و اگر یکی مشکل دار شود، بقیه عملکردشان خوب نخواهد بود. من بین دوستانم کاراکتری دارم که گاهی اوقات نک زبانی حرف می‌زند و این خلق شده تخیلات خودم است که در این سریال از آن بهره گرفتم.

این بازیگر همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه جای سریال‌های اکشن و هیجانی در تلویزیون خالی است، توضیح داد: ما در فیلمسازی و سریال سازی از دنیا عقب هستیم، بخصوص در حوزه فنی و ژانر اکشن وهیجانی؛ فیلمسازان مهم ما  چون کیارستمی و فرهادی  آثاری در حوزه روابط انسانی ساخته‌اند که در جشنواره‌های معتبر دنیا نیز مورد توجه واقع شده است، اما هیچ وقت فیلمی در حوزه اکشن نداشتیم که حرفی برای گفتن داشته باشد. سریال ما نیز وارد این فضا نمی‌شود، چون در فرهنگ ما مسابقات فرمول یک وجود ندارد. همانطور که مثلا ورزش اسکی جزو فعالیت‌های روزمره ما نیست، بنابراین ساخت اثر در این زمینه نداریم. ما ورزش‌هایی چون کشتی یا فوتبال را داریم، اما مسابقات فرمول یک نداریم پس اثری هم در این زمینه ساخته نمی‌شود، چون دغدغه فیلمسازی در این حوزه نداریم و اطلاعاتی هم در این حوزه وجود ندارد.

او در ادامه درباره چرایی عدم حضورش در تلویزیون به عنوان مجری نیز گفت: من سال‌ها به عنوان بازیگر تئاتر و تلویزیون فعالیت داشتم و بعد به فضای  اجرا وارد شدم، اما  برای این که صرفا اجرا نکنم، به سراغ بازیگری هم رفتم و کمی در انتخاب‌هایم سخت گیر شدم تا آنچه که ارائه می‌دهم در ذهن مخاطب بنشیند و من را از قالب مجری در ذهنش پاک کند. از سوی دیگر در حوزه اجرا آدم مدعی هستم، اما این کار را دوست نداشتم چرا که به عنوان بازیگر دوست دارم نقش‌های متفاوتی را تجربه کنم. مجری در تلویزیون قالب ثابتی دارد و من در صداوسیما نمی‌توانم باشم چون با یکسری از مسائل آن مشکل دارم. شاید در میان پیشنهاداتی که دارم  وسوسه شوم، اما فضای تلویزیون در برنامه‌های ترکیبی خیلی خوب نیست. بنابراین نمی‌خواستم برای این فضا انرژی بگذارم، چون آن را دوست نداشتم.

این بازیگر همچنین درباره رقابت میان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: مخاطب تلویزیون در این سال‌ها بسیار کم شده است و شبکه نمایش خانگی آثارش از کیفیت بالاتری برخوردار است. تلویزیون رسانه‌ای است که در همه جا حتی در دورافتاده‌ترین نقطه مرزی نیز به آن دسترسی راحتی وجود دارد، اما اگر قرار بر رقابت با شبکه نمایش خانگی باشد با این رویه بازنده خواهد بود. به نظرم  صداوسیما یک روزی باید جدی به این مسئله فکر کند و خطوط قرمزی که مانند تارعنکبوت دورش پیچیده و خودش را محصور کرده است را کم کند، درغیر اینصورت در نهایت به خودش ضربه خواهد زد. باید هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد تا در رقابت با شبکه نمایش خانگی بتواند حضور جدی داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو