طرز تهیه دیگچه مشهدی

طرز تهیه دیگچه مشهدی بسیار خوشمزه سه رنگ تصویری در آپارات از کتاب رزا دو رنگ نی نی سایت خواص دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی مخصوص شهر مشهد است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. بافت این دسر شبیه شله زرد است اما در آن شیر استفاده شده است و بافتی سفت تر از شله زرد دارد. این دسر را می توان به صورت زعفرانی یا دو رنگ تهیه نمود و با پودر پسته و خلال بادام و گل محمدی و دارچین تزیین نمود. این دسر، یک دسر مقوی و مفید است که می توان به راحتی در منزل آن را تهیه نمود. همچنین در مراسم های خاص به عنوان نذر، تهیه کرد و بین اطرافیان پخش نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دیگچه مشهدی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم دیگچه مشهدی
برنج۲ پیمانه ترجیحا نیم دانه
آب۲ پیمانه
شیر۲ لیتر ترجیحا پر چرب (۸ پیمانه)
شکر۱ پیمانه
کره۲ قاشق غذا خوری
گلابنصف پیمانه
پودر هل۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کردهکمی

طرز تهیه دیگچه مشهدی

مرحله اول

برای تهیه دیگچه خوشمزه و مخصوص به روش مشهدی در ابتدای کار، برنج را شسته و با حدود دو برابر آن آب خیس می کنیم و کنار می گذاریم. توجه داشته باشید که برنج حداقل سه ساعت خیس بخورد. سپس ۲ پیمانه آب را داخل یک قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله آب برنج را دور ریخته و با قابلمه اضافه می کنیم و می گذاریم تا برنح خوب بپزد و آب آن کشیده شود. در ادامه وقتی آب برنج به خوبی کشیده شد، شیر را در چند مرحله به برنج اضافه می کنیم تا شیر به خورد برنج برود.

مرحله سوم

در این مرحله مرتب باید ترکیب را هم بزنیم تا دیگچه مشهدی ته نگیرد. بعد از گذشت تقریبا دو ساعت که دسر غلیظ شد، شکر را به همراه پودر هل و کره را به ترکیب اضافه می کنیم. ترکیب برنج را هم می زنیم تا شکر خوب حل شود.

مرحله چهارم

در مرحله آخر، گلاب را به دسر اضافه کرده تا بوی گلاب به دسر عطر و طعم خوبی به این دسر بدهد. می توان به دلخواه، زعفران دم کرده را به دسر اضافه کرد که کاملا اختیاری است. می توان به مقداری از دسر زعفران را اضافه کرد

مرحله پنجم

و دسر را به صورت دو رنگ سرو کرد. بعد از آن دسر را حدود نیم ساعت دم می کنیم. می توان زمان دم کشیدن را تا ۴۵ دقیقه نیز افزایش داد. دسر را درون یک ظرف مناسب ریخته و با پودر پسته و خلال بادام و دارچین و گل محمدی تزیین می کنیم.