طرز تهیه کتلت اراکی

طرز تهیه کتلت اراکی , دستور پخت کتلت اراکی

کتلت یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه و پرطرفدار محسوب می شود. کتلت اراکی با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی تهیه می شود. و در تابه سرخ می شود. این کتلت ها ظاهر زیبا و طعم فوق العاده ای دارند و می توان در کنار نان های کوچک یا به صورت ساندویچی آن را به صورت فینگر فود در مهمانی ها و جشن های تولد سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کتلت اراکی در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۲ عدد
تخم مرغ درشت۱ عدد
سیر۲ حبه
آرد نخودچیدو مشت
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
هویج۱ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبه و زعفران دم کردهبه مقدار لازم

طرز تهیه کتلت اراکی

مرحله اول

برای تهیه کتلت خوشمزه به روش اراکی در ابتدای کار، یکی از سیب زمینی ها را شسته و با کمی آب درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا پخته شود و وقتی که پخت آن را پوست می کنیم و می کوبیم تا کاملا له شود.

مرحله دوم

در این مرحله سیب زمینی دیگر را شسته و پوست می کنیم، سپس انرا با رنده ریز رنده می کنیم. در ادامه با فشار دست آب اضافی سیب زمینی را می گیریم و آنرا درون یک کاسه می ریزیم. در ادامه هویج را شسته و با سیر و پیاز درون یک غذا ساز می ریزیم

مرحله سوم

سپس به خوبی میکس می کنیم تا پوره شود. پوره ها را درون کاسه به سیب زمینی اضافه می کنیم. سیب زمینی له شده را هم به آن اضافه می کنیم. همه را خوب با هم مخلوط می کنیم. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و ورز می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله تخم مرغ را به مواد اضافه می کنیم، سپس با دست خوب مایه کتلت را ورز می دهیم تا تخم مرغ با مواد کامل مخلوط شود و مایه کتلت کاملا منسجم و یکدست شود. در ادامه مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در صورت تمالی کمی زعفران دم کرده برای خوشرنگ شدن کتلت می زنیم و نیم ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا کامل مزه ها به خورد هم برود. سپس یک تابه مناسب را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله ششم

از کتلت ها مقداری برداشته و با دست شکل می دهیم و در روغن با حرارت ملایم سرخ می کنیم. وقتی یک طرف آن سرخ شد، آن را برگردانده تا طرف دیگر آن سرخ شود. سپس در ظرف مناسب سرو می ریزیم و با سس و خیار شور و گوجه سرو می کنیم.