تنیده شدن تاروپود پارچه با سناریوی رکود و تورم | آیا راه افتادن موج گرانی در بازار منسوجات منطقی است؟

70

1400/3/3

11:03


تاروپود پارچه با رکود و تورم تنیده شده و کاهش قدرت خرید مردم و ادامه شیوع بیماری کرونا بازار پارچه را به سمتی کشانده که نارضایتی دوسویه هم از جانب فعالان این صنف هم مشتریان کاملاً مشهود است.

تنیده شدن تاروپود پارچه با سناریوی رکود و تورم | آیا راه افتادن موج گرانی در بازار منسوجات منطقی است؟

گروه مد و لباس هنرآنلاین: نوسان‌ها و گرانی‌های اخیر در بازار پارچه از ابعاد گوناگون قابل‌ بررسی است. تغییر فصل و روی آوردن جمع کثیری از افراد و تولیدی‌ها به سمت خرید پارچه مناسب فصل گرما می‌تواند یکی از عوامل مهم افزایش قیمت باشد اما آیا نساجان و پارچه‌فروشان به شکلی منطقی و با در نظر گرفتن تمامی جوانب امر، اقدام به قیمت‌گذاری روی محصولات خود کرده‌اند؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که با شروع فصل گرما، موجی از گرانی، بازار پارچه را فراگرفته و درعین‌حال میزان رضایتمندی از کیفیت طرح و جنس منسوجات موجود در میان مشتریان کاهش‌یافته است.

مسئله را ابتدا از این زاویه موردبررسی قرار می‌دهیم که صنف پارچه و نساجی فقط در زمینه واردات الیاف، ارز دولتی دریافت می‌کند. در حالی که صنف پوشاک و نساجی یکی از قدیمی‌ترین اصناف ایران است و هزاران هزار فعال صنعتی در این زمینه فعال هستند.

بااین‌همه ارز دولتی به تولیدکنندگان محدودشده و فعالان این بخش برای واردات اقلامی مثل رنگ یا تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی، ارز دولتی دریافت نمی‌کنند.

حال‌آنکه روند دریافت این ارز به حدی طولانی و پیچیده است که بسیاری از تولیدکنندگان در عمل رغبتی به دریافت ارز دولتی ندارند. هر چند که پوشاک و پارچه فاسد نمی‌شود اما ازآنجاکه کالای فصلی است و اگر به‌موقع به بازار نرسد ارزشی نخواهد داشت.

همچنین بعید است گرانی پارچه و پوشاک ربطی به تعرفه‌های گمرکی داشته باشد چرا که تعرفه گمرکی اخیراً افزایش چشمگیری نداشته است.

از سوی دیگر درحال‌حاضر با مشکل نخ و پارچه روبه‌رو هستیم. البته نخ نایاب نیست اما به حدی گران شده که به یکی از دغدغه‌ای اصلی تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است.

شاید درک این موضوعات بتواند پاسخگوی چرایی گرانی پارچه در بازار امسال باشد اما از حق نباید گذشت که بازارهای شناخته‌شده‌ای همچون مولوی، عبدل‌آباد، دلاوران و پاساژ مهران از مهم‌ترین مراکز عرضه‌ پارچه در تهران در شرایط کنونی و به دلایل گوناگون نمی‌توانند در بحث کیفیت طرح و جنس پارچه نیز رضایت مشتریان را جلب کنند.

 به‌هرروی در شرایط کنونی تاروپود پارچه با رکود و تورم تنیده شده و کاهش قدرت خرید مردم و ادامه شیوع بیماری کرونا بازار پارچه را به سمتی کشانده که نارضایتی دوسویه هم از جانب فعالان این صنف و هم مشتریان کاملاً مشهود است و با این رویه و رساندن سناریوی گرانی‌ها به بازار پارچه، رغبت مردم برای خرید منسوجات بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو